Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manažeři VW dostanou nová služební auta. Radost z nich mít asi nebudou
11.9.2018 | Petr Prokopec
Sám nejvyšší šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess chce, aby manažeři VW pustili k vodě velká a výkonná auta, která mají vysokou spotřebu a tedy i emise CO2. Jezdit budou muset elektromobily.
Volkswagen se momentálně nenachází ve zrovna záviděníhodné situaci. Německá automobilka prakticky nemá co prodávat, za čímž stojí včas nezvládnutá nutnost opětovně homologovat všechna aut podle nové metodiky měření spotřeby a emisí. Určitě jde pouze o dočasný problém, který VW dříve nebo později vyřeší, jenže ani výhled do budoucna není příliš optimistický. Na Němce, stejně jako na ostatní automobilky, čeká za rohem ještě strašák v podobě tvrdších regulací emisí CO2, které musí v průměru dosahovat 95 gramů na kilometr na každé prodané auto.
Tento limit začne platit od roku 2020, přičemž odpovídá spotřebě 4 litrů benzinu či 3,6 litru nafty na sto kilometrů. Již z logiky věci nejde o zrovna reálně dosažitelné hodnoty, překvapit by tedy neměla snaha o rozsáhlou elektrifikaci aut na straně výrobců, ze které plynou jakési odpustky pro vozy se spalovacími motory. Emise elektromobilů jsou totiž počítány jako nulové, třebaže reálně nejsou. Navíc je v tuto chvíli jeden prodaný elektrický vůz započítáván jako dva (jde o tzv. superkredity), což výrobce k jejich vývoji a prodeji dále motivuje.
Problém je, že nic z toho nemotivuje zákazníky k jejich koupi. Ti po elektromobilech či hybridech příliš netouží, a to nejen proto, že jsou příliš drahé. Praktické využití je problematické, infrastruktura špatná a nikdo neví, zda po nich za čas politici nezačnou šlapat stejně jako nyní po dieselech. Šéf VW je ale přesvědčen, že lidé nechtějí vozy s alternativním pohonem i proto, že za nimi pevně nestojí ani sami výrobci. A tím naráží na fakt, že většina vrcholných manažerů užívá velká, rychlá a tudíž žíznivá firemní auta.
V loňském roce průměr flotily služebních aut VW činil 130 gramů CO2 na kilometr, čímž byl o nějakých 11 gramů překonán průměr celkově všech prodaných vozů automobilky. A v neposlední řadě toto číslo roste. Golfy nebo á-trojky běžných zaměstnanců za to jistě nemohou, a tak Diess požaduje, aby management přepřáhl na vozy s elektrickým či hybridním ústrojím.
Co se ale na jedné straně řekne, to se na té druhé hůře udělá. Pokud se totiž bavíme o vrcholných manažerech, pořizují si dnes auta jako Audi A6, A8 nebo Q7, Porsche Cayenne či Panamera nebo VW Touareg a Arteon. V třídách těchto aut koncern VW žádné elektrické auto nenabízí, a tak by dotyční museli sestoupit o několik úrovní níže, pakliže by se tedy Diess nespokojil s volbou hybridu. Ani do Volkswagenu Passat GTE se ale z VW Touareg nikdo nepožene a ani takové Audi e-tron nebude dokonalou náhradou luxusních limuzín a SUV. Porsche Taycan zní lépe, logicky po něm ale budou moci sáhnout jen lidé z této automobilky.
Konkrétní řešení je tedy nejasné, šéf VW ale přesto s úsměvem říká, že je pln „nápadů a plánů“. Mezi ně patří i změna regulací, jež se týká právě firemního vozového parku. Pravidla jsou podle zaměstnanců „zastaralá“, neboť v podstatě nutí lidi ke koupi největších možných a nejsilnějších modelů, jaké jsou v nabídce. Nižší management má přitom nárok na jeden vůz na osobu, vrcholný dokonce na dva. A co je asi nejpodstatnější, souběžně s vozem přichází také nárok na tankování u firemních čerpacích stanic či „bezedné” karty na palivo pro potřeby mimo areál. Není tedy divu, že je spotřeba netrápí.
Právě tento systém hodlá Diess zásadním způsobem zreformovat, a to za pomoci bonusů a malusů. Kdo tedy bude trvat na voze se spalovacím ústrojím, budou jej čekat takové penalizace, že si to raději rozmyslí. Lidé, kteří se ovšem rozhodnou pro elektromobil, naopak dostanou kupříkladu domů vlastní rychlodobíjecí stanici. Benefitů ale prý v jejich případě bude daleko více, na detailech se však ještě pracuje. Oznámeny přitom mají být někdy v půlce příštího roku, kdy zároveň vejdou také v platnost.
Diess doufá, že v rámci první vlny bude každé desáté auto z flotily 20 tisíc firemních vozů elektromobilem. Nicméně druhá vlna by měla být „výrazně větší“. Manažery firmy, nebo alespoň velkou část z nich, tedy nic moc pěkného nečeká - buď dostanou auto, které nebude tak úplně podle jejich gusta, nebo budou moci používat i to preferované, ale na úkor vlastní peněženky. A vzhledem k tomu, jaká nálada bude ve firmě panovat, si to nejspíše nedovolí ani za takových okolností.
Herbert Diess chce, aby lidé kupovali elektromobily. Problémem však je, že je zatím odmítali i jeho vlastní zaměstnanci. To se ale nyní má změnit, ne ovšem zcela dobrovolně
Zdroj: Welt
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda