Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou

Bezprecedentní odškodné za jednu jedinou nehodu, při které nikdo nezemřel, přisoudila porota dvěma manželům z USA kvůli pochybení Toyoty. Zdraví dětí jim to ale nevrátí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou

11.11.2018 | Petr Prokopec

Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bezprecedentní odškodné za jednu jedinou nehodu, při které nikdo nezemřel, přisoudila porota dvěma manželům z USA kvůli pochybení Toyoty. Zdraví dětí jim to ale nevrátí.

Na konci října padl v americkém Dallasu zřejmě definitivní rozsudek, dle kterého musí Toyota zaplatit manželům Reavisovým enormních 208 milionů dolarů (cca 4,76 miliardy korun). Stalo se tak poté, co porota o několik týdnů dříve japonské automobilce přisoudila stěžejní podíl na havárii, která se odehrála 25. září 2016.

Za své pochybení měla Toyota původně platit dokonce 243 milionů dolarů (cca 5,56 miliardy Kč), soud ale vzhledem k zákonnému omezení maximální výše tzv. represivní náhrady škody částku snížil na tu výše zmíněnou. Důvodem k bezprecedentnímu rozsudku bylo hlavně to, že během zmíněné nehody došlo k vážnému poranění dětí Reavisových sedících na zadních sedadlech. Neublížil jim ovšem samotný náraz, nýbrž přední sedadla.

Dle obžaloby se rodina v osudný den nacházela na státní silnici č. 75 poblíž centra Dallasu, když do jejich Lexusu ES 300 modelového roku 2002 zezadu narazila Honda Pilot řízená Michaelem Mummawem. V té chvíli došlo ke kolapsu předních sedadel sedanu (spřízněného s Toyotou Camry), jehož opěradla spolu s Benjaminem a Kristi Reavisovými spadla dozadu, kde naneštěstí přiskřípla jejich děti, tehdy tříletého Owena a pětiletou Emily.

U obou dětí došlo na frakturu lebky, poranění mozku a další zranění s trvalými následky. Porota po osmihodinovém zkoumání rozhodla, že Mummaw nese na těchto zraněních pouze pětiprocentní podíl. Zbývajících 95 % šlo k tíži Lexusu, respektive Toyoty, neboť ta měla vůz osadit sedadly, o jejichž špatné konstrukci věděla, ale nic nepodnikla.

Porotci ve zdůvodnění uvedli, že žalovaná strana nepředložila žádné důkazy, které by vyvrátily tvrzení obžaloby. Naopak mělo být prokázáno, že Toyota ve snaze o navýšení bezpečnosti cestujících vpředu obětovala bezpečí cestujících vzadu. Přední sedadla totiž byla ukotvena k podlaze tak, že při nárazu zezadu došlo k jejich uvolnění a tedy i ke kolapsu směrem dozadu. To pomohlo zmírnit následky nárazu pro cestující vzadu, že by sedadla mohla vzadu zmrzačit děti ale automobilka zjevně nepomyslela.

Právní zástupce automobilky zkusil argumentovat tím, že děti by nebyly ochráněny ani při použití jiného řešení sedadel. Opíral se o tvrzení automobilového experta Garyho Whitmana, žádný další důkaz ale Toyota k dispozici neměla. Ojedinělost tohoto případu pak hrála v její neprospěch.

V ten hovoří také testy amerického institutu IIHS, které shledaly především konstrukci sedadel tragickou. Z toho důvodu vůz ostatně tímto testem neprošel. Překvapivě se jednalo již o modernizované provedení Lexusu ES 300 označené ES 330, jež mělo právě nedostačující bezpečnost navýšit.

Toyota tedy o problému věděla, dle žaloby i poroty ovšem „nevarovala zákazníky“. Vše zkusila vyřešit modernizací, ovšem ani poté nebyla institutem IIHS shledána v rámci sedadel bezpečnou. Nyní tedy musí Benjaminu i Kristi Reavisovým zaplatit každému po třech milionech dolarů (67,5 mil. Kč) za duševní újmu (oba rodiče, stejně jako Mummaw a jeho cestující nebyli při nehodě zraněni).

Dále musí Toyota uhradit více než 18 milionů (405,2 mil. Kč) za fyzioterapii u každého dítěte i lékařské výlohy ve výši 21,5 mil. USD (484 mil. Kč) u jednoho a 19 mil. USD (427,7 mil. Kč) u druhé z ratolestí. Zbývajících 109 milionů dolarů (2,49 mld. Kč) je pak zmíněnou represivní náhradou škody, v USA často používaným institutem, který zároveň jednu stranu odškodní a druhou potrestá. Je to jistě spousta peněz, manželé se ale nemají z čeho radovat - zdraví dětí jim ani taková suma nevrátí a je třeba zdůraznit, že za nehodu ani její následky nenesou žádnou odpovědnost, chybovali jiní.

Japonská automobilka ani s revidovaným rozsudkem nesouhlasí, má už ale omezené možnosti obrany. Toyota v oficiálním prohlášení uvedla: „Ačkoli respektujeme rozhodnutí poroty, věříme, že rozsudek trpí zásadními vadami,” a dodala, že bude usilovat o obnovení řízení a případně hledat další možnosti přehodnocení aktuálního rozsudku. Jak jsme již zmínili, standardní možnosti odvolání byly vyčerpány a jsme tedy zvědavi, jak případ nakonec dopadne. Obří automobilku jako Toyota „pár miliard” nepochybně nerozhází, ani pro takovou společnost ale pochopitelně nejde o zanedbatelné peníze.


Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 1 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 01Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 2 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 02Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 3 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 03Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 4 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 04Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 5 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 05Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 6 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 06Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 7 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 07Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou - 8 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 08
Takto dopadl Lexus ES 300 při testu IIHS. Chválena byla tuhost karoserie při čelním nárazu, na sedadla a jejich zádržné systémy však mířila nemalá kritika institutu. A nejinak tomu bylo u vylepšené verze ES 330, která byla jedinou snahou Toyoty o nápravu. Právě kvůli těmto konstrukčním chybám má Toyota platit obří odškodné

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše