Reklama

Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou

Bezprecedentní odškodné za jednu jedinou nehodu, při které nikdo nezemřel, přisoudila porota dvěma manželům z USA kvůli pochybení Toyota. Zdraví dětí jim to ale nevrátí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou

23.8.2018 | Petr Prokopec

Bezprecedentní odškodné za jednu jedinou nehodu, při které nikdo nezemřel, přisoudila porota dvěma manželům z USA kvůli pochybení Toyota. Zdraví dětí jim to ale nevrátí.

Na sklonku minulého týdne padl v americkém Dallasu překvapivý rozsudek, dle kterého musí Toyota zaplatit manželům Reavisovým enormních 242 milionů dolarů (cca 5,45 miliardy korun). Porota japonské automobilce přisoudila stěžejní podíl na havárii, která se odehrála 25. září 2016. Během ní došlo k vážnému poranění dětí Reavisových sedících na zadních sedadlech. Neublížil jim totiž samotný náraz, nýbrž přední sedadla.

Dle obžaloby se rodina v osudný den nacházela na státní silnici č. 75 poblíž centra Dallasu, když do jejich Lexusu ES 300 modelového roku 2002 zezadu narazila Honda Pilot řízená Michaelem Mummawem. V té chvíli došlo ke kolapsu předních sedadel sedanu (spřízněného s Toyotou Camry), jehož opěradla spolu s Benjaminem a Kristi Reavisovými spadla dozadu, kde naneštěstí přiskřípla jejich děti, tehdy tříletého Owena a pětiletou Emily.

U obou dětí došlo na frakturu lebky, poranění mozku a další zranění s trvalými následky. Porota po osmihodinovém zkoumání rozhodla, že Mummaw nese na těchto zraněních pouze pětiprocentní podíl. Zbývajících 95 % šlo k tíži Lexusu, respektive Toyoty, neboť ta měla vůz osadit sedadly, o jejichž špatné konstrukci věděla, ale nic nepodnikla.

Porotci ve zdůvodnění uvedli, že žalovaná strana nepředložila žádné důkazy, které by vyvrátily tvrzení obžaloby. Naopak mělo být prokázáno, že Toyota ve snaze o navýšení bezpečnosti cestujících vpředu obětovala bezpečí cestujících vzadu. Přední sedadla totiž byla ukotvena k základně tak, že při nárazu zezadu došlo k jejich uvolnění a tedy i ke kolapsu směrem dozadu. To pomohlo zmírnit následky nárazu pro cestující vzadu, že by sedadla mohla vzadu zmrzačit děti ale automobilka zjevně nepomyslela.

Právní zástupce automobilky zkusil argumentovat tím, že děti by nebyly ochráněny ani při použití jiného řešení sedadel. Opíral se o tvrzení automobilového experta Garyho Whitmana, žádný další důkaz ale Toyota k dispozici neměla. Ojedinělost tohoto případu pak hrála v její neprospěch.

V ten hovoří také testy amerického institutu IIHS, které shledaly především konstrukci sedadel tragickou. Z toho důvodu vůz ostatně tímto testem neprošel. Překvapivě se jednalo již o modernizované provedení Lexusu ES 300 označené ES 330, jež mělo právě nedostačující bezpečnost navýšit.

Toyota tedy o problému věděla, dle žaloby i poroty ovšem „nevarovala zákazníky“. Vše zkusila vyřešit modernizací, ovšem ani poté nebyla institutem IIHS shledána v rámci sedadel bezpečnou. Nyní tedy musí Benjaminu i Kristi Reavisovým zaplatit každému po třech milionech dolarů (67,5 mil. Kč) za duševní újmu (oba rodiče, stejně jako Mummaw a jeho cestující nebyli při nehodě zraněni).

Dále musí Toyota uhradit více než 18 milionů (405,2 mil. Kč) za fyzioterapii u každého dítěte i lékařské výlohy ve výši 21,5 mil. USD (484 mil. Kč) u jednoho a 19 mil. USD (427,7 mil. Kč) u druhé z ratolestí. Zbývajících 144 milionů dolarů (3,24 mld. Kč) je pak tzv. „represivní náhradou škody”, v USA často používaný institut, který zároveň jednu stranu odškodní a druhou potrestá. Je to jistě spousta peněz, manželé se ale nemají z čeho radovat - zdraví dětí jim ani taková suma nevrátí a je třeba zdůraznit, že za nehodu ani její následky nenesou žádnou odpovědnost, chybovali jiní.

Japonská automobilka se proti rozsudku zatím neodvolala, tuto možnost ale zvažuje. V oficiálním prohlášení konstatuje, že utrpení Raviesových je jí velmi líto, současně však dodává: „Ačkoli respektujeme rozhodnutí poroty, zůstáváme přesvědčeni, že zranění byla následkem faktorů specifických pro tuto nehodu a nikoli nedostatku v konstrukci či výrobě Lexusu ES300 2002.” Jsme zvědavi, jak nakonec firma zareaguje. Obří automobilku jako Toyota „pár miliard” pochopitelně nerozhází, ani pro takovou společnost ale pochopitelně nejde o zanedbatelné peníze.

Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 1 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 01Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 2 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 02Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 3 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 03Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 4 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 04Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 5 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 05Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 6 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 06Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 7 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 07Manželé vysoudili na Toyotě 5,45 miliardy za jednu nehodu. Radost mít ale nemohou - 8 - Lexus ES 300 2002 crash test IIHS 08
Takto dopadl Lexus ES 300 při testu IIHS. Chválena byla tuhost karoserie při čelním nárazu, na sedadla a jejich zádržné systémy však mířila nemalá kritika institutu. A nejinak tomu bylo u vylepšené verze ES 330, která byla jedinou snahou Toyoty o nápravu. Právě kvůli těmto konstrukčním chybám má Toyota platit obří odškodné

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše