Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manželé vysoudili na Toyotě 4,76 miliardy za jednu nehodu. Radost ale mít nemohou
11.11.2018 | Petr Prokopec
Bezprecedentní odškodné za jednu jedinou nehodu, při které nikdo nezemřel, přisoudila porota dvěma manželům z USA kvůli pochybení Toyoty. Zdraví dětí jim to ale nevrátí.
Na konci října padl v americkém Dallasu zřejmě definitivní rozsudek, dle kterého musí Toyota zaplatit manželům Reavisovým enormních 208 milionů dolarů (cca 4,76 miliardy korun). Stalo se tak poté, co porota o několik týdnů dříve japonské automobilce přisoudila stěžejní podíl na havárii, která se odehrála 25. září 2016.
Za své pochybení měla Toyota původně platit dokonce 243 milionů dolarů (cca 5,56 miliardy Kč), soud ale vzhledem k zákonnému omezení maximální výše tzv. represivní náhrady škody částku snížil na tu výše zmíněnou. Důvodem k bezprecedentnímu rozsudku bylo hlavně to, že během zmíněné nehody došlo k vážnému poranění dětí Reavisových sedících na zadních sedadlech. Neublížil jim ovšem samotný náraz, nýbrž přední sedadla.
Dle obžaloby se rodina v osudný den nacházela na státní silnici č. 75 poblíž centra Dallasu, když do jejich Lexusu ES 300 modelového roku 2002 zezadu narazila Honda Pilot řízená Michaelem Mummawem. V té chvíli došlo ke kolapsu předních sedadel sedanu (spřízněného s Toyotou Camry), jehož opěradla spolu s Benjaminem a Kristi Reavisovými spadla dozadu, kde naneštěstí přiskřípla jejich děti, tehdy tříletého Owena a pětiletou Emily.
U obou dětí došlo na frakturu lebky, poranění mozku a další zranění s trvalými následky. Porota po osmihodinovém zkoumání rozhodla, že Mummaw nese na těchto zraněních pouze pětiprocentní podíl. Zbývajících 95 % šlo k tíži Lexusu, respektive Toyoty, neboť ta měla vůz osadit sedadly, o jejichž špatné konstrukci věděla, ale nic nepodnikla.
Porotci ve zdůvodnění uvedli, že žalovaná strana nepředložila žádné důkazy, které by vyvrátily tvrzení obžaloby. Naopak mělo být prokázáno, že Toyota ve snaze o navýšení bezpečnosti cestujících vpředu obětovala bezpečí cestujících vzadu. Přední sedadla totiž byla ukotvena k podlaze tak, že při nárazu zezadu došlo k jejich uvolnění a tedy i ke kolapsu směrem dozadu. To pomohlo zmírnit následky nárazu pro cestující vzadu, že by sedadla mohla vzadu zmrzačit děti ale automobilka zjevně nepomyslela.
Právní zástupce automobilky zkusil argumentovat tím, že děti by nebyly ochráněny ani při použití jiného řešení sedadel. Opíral se o tvrzení automobilového experta Garyho Whitmana, žádný další důkaz ale Toyota k dispozici neměla. Ojedinělost tohoto případu pak hrála v její neprospěch.
V ten hovoří také testy amerického institutu IIHS, které shledaly především konstrukci sedadel tragickou. Z toho důvodu vůz ostatně tímto testem neprošel. Překvapivě se jednalo již o modernizované provedení Lexusu ES 300 označené ES 330, jež mělo právě nedostačující bezpečnost navýšit.
Toyota tedy o problému věděla, dle žaloby i poroty ovšem „nevarovala zákazníky“. Vše zkusila vyřešit modernizací, ovšem ani poté nebyla institutem IIHS shledána v rámci sedadel bezpečnou. Nyní tedy musí Benjaminu i Kristi Reavisovým zaplatit každému po třech milionech dolarů (67,5 mil. Kč) za duševní újmu (oba rodiče, stejně jako Mummaw a jeho cestující nebyli při nehodě zraněni).
Dále musí Toyota uhradit více než 18 milionů (405,2 mil. Kč) za fyzioterapii u každého dítěte i lékařské výlohy ve výši 21,5 mil. USD (484 mil. Kč) u jednoho a 19 mil. USD (427,7 mil. Kč) u druhé z ratolestí. Zbývajících 109 milionů dolarů (2,49 mld. Kč) je pak zmíněnou represivní náhradou škody, v USA často používaným institutem, který zároveň jednu stranu odškodní a druhou potrestá. Je to jistě spousta peněz, manželé se ale nemají z čeho radovat - zdraví dětí jim ani taková suma nevrátí a je třeba zdůraznit, že za nehodu ani její následky nenesou žádnou odpovědnost, chybovali jiní.
Japonská automobilka ani s revidovaným rozsudkem nesouhlasí, má už ale omezené možnosti obrany. Toyota v oficiálním prohlášení uvedla: „Ačkoli respektujeme rozhodnutí poroty, věříme, že rozsudek trpí zásadními vadami,” a dodala, že bude usilovat o obnovení řízení a případně hledat další možnosti přehodnocení aktuálního rozsudku. Jak jsme již zmínili, standardní možnosti odvolání byly vyčerpány a jsme tedy zvědavi, jak případ nakonec dopadne. Obří automobilku jako Toyota „pár miliard” nepochybně nerozhází, ani pro takovou společnost ale pochopitelně nejde o zanedbatelné peníze.
Takto dopadl Lexus ES 300 při testu IIHS. Chválena byla tuhost karoserie při čelním nárazu, na sedadla a jejich zádržné systémy však mířila nemalá kritika institutu. A nejinak tomu bylo u vylepšené verze ES 330, která byla jedinou snahou Toyoty o nápravu. Právě kvůli těmto konstrukčním chybám má Toyota platit obří odškodné
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva