Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Maserati Ghibli je dnes nejvíce předražené auto na trhu. Tady jsou důvody
21.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká to Doug DeMuro a má pro to pádné důvody, včetně ovladačů převzatých z modelů, které jsou čtyřikrát levnější. A to nejel dieselem.
Slova o tom, že italská auta nejsou dobře postavená a že jsou poruchová, jsou zejména fanoušky těchto aut odsuzována jako hospodská moudra, kterým není radno přikládat velkou váhu. Do jisté míry mají pravdu, ale stejně jako je na každém šprochu pravdy trochu, ani tyto předsudky se nevzaly z ničeho. A čas od času přijde na trh vůz, který nám připomene, z čeho se berou.
Jedním z takových je aktuální Maserati Ghibli. Jeho ceny se pohybují od dvou milionů korun výše, takže by mělo jít o velmi kvalitní konkurenci modelů jako jsou Audi A6, BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E. Jenže tomu tak není, jde o nejvíce předražené auto na dnešním automobilovém trhu. Takto nekompromisně to říká Doug DeMuro a nemluví jen tak - má pro to dobré argumenty. Komentuje konkrétně Ghibli S Q4 z roku 2015, které jako nové stálo s pár příplatky nějakých 80 tisíc dolarů, tedy aktuálním kurzem téměř přesně 2 miliony korun. A mělo by už z titulu své ceny být docela jinde, než kde reálně je.
Ghibli je vizuálně atraktivní vůz, v dalších aspektech už poněkud pokulhává
Začněme výbavou. Současné Ghibli přišlo na trh jako modelový rok 2014, kdy věci jako hlídač mrtvých úhlů, autonomní brzdění v městských rychlostech či podobné jízdní asistenty byly běžné i v autech o dvě třídy níž, natož v něčem, co si může dovolit jen hrstka lidí. Má tohle Maserati něco z těchto prvků? Nemá, ani jeden. A ne že by majitel vozu byl držgrešle, nic takového nebylo ani mezi příplatky. Mohli jste si objednat jen couvací kameru, jejíž rozlišení je tak mizerné, že budete s láskou vzpomínat i na nepřesvědčivou prvotinu tohoto ražení ve Škodě Yeti.
Budou tedy ovládací prvky interiéru lepší? Tlačítka k ovládání oken a zrcátek pocházejí z Dodge Dart za čtvrtinovou cenu. Ze stejného auta je ovladač světel, startovací tlačítko a páčka blinkrů a stěračů. Startovací tlačítko je navíc vlevo od volantu, ovšem ne protože to tak má Porsche, nýbrž proto, že se napravo od volantu nevejde. To by ale problém nebyl, jde o to, že když zaplatíte za auto dva miliony korun, chcete, aby věci, na které pořád saháte, nepůsobily jako z auta za sotva 600 tisíc. A to působí.
Spousta prvků je úplně stejných jako v mnohem levnějších autech koncernu FCA. Na posledních dvou obrázcích ovládání elektrických oken Ghibli (vlevo) z Dodge Dart (vpravo), mj.
Páčka blinkrů a stěračů má ještě jeden problém. Byla postavena na použití v Dartu, Grand Caravanu, Grand Cherokee - v autech, která nemají pádla řazení pod volantem. Ghibli S Q4 je ale má a člověk by čekal, že páčka bude aspoň o pár centimetrů delší, abyste na ni pohodlně dosáhli i přes pádlo. Jenže není, protože... je prostě úplně stejná jako v Dartu a spol., do posledního detailu.
Další na řadě je infotainment. Sice se jmenuje Maserati TouchWhatever, ale je to systém UConnect od Chrysleru. To by ještě neznamenalo zas tak velký problém, ale musel by fungovat. Nerozuměl si však s iPhonem 7, připojeným přes USB. Navíc místo aby napsal, že „zařízení nebylo rozpoznáno”, neustále zobrazoval „Čtení USB zařízení” bez jakéhokoliv vývoje. Když už jsme u UConnectu - mám s ním zkušenosti, např. ve Fiatu Tipo a ve Fiatu 500X, a ani v jednom autě nefungoval bezchybně...
Palubní systém je též převzatý z jiných modelů a funguje prachbídně. A pak je tu ještě parkovací kamera s rozlišením asi 5x5 pixelů
Přesně ovládat volič automatu je také téměř nemožné, rád přeskakuje o pozici dál, než byste ho chtěli. Některé plastové díly - v tomhle případě rámeček displeje infotainmentu a konstrukce stropního panelu - jsou tak laciné, že se nehodí ani do zmíněného Tipa za 300 tisíc, natož do auta sedmkrát dražšího.
Mezery mezi jednotlivými panely výplní interiéru jsou příšerné - viděli jste někdy tak ohromnou díru mezi dveřní výplní a obložením B-sloupku, že se do nich vešla tuba zubní pasty a... ještě tam nedržela? A podívejte se, jak moc jde či spíše nejde stáhnout zadní okno, skoro jen do půlky své výšky - proč nejde stáhnout více, je trochu záhadou, konstrukce zadních dveří by až takovým limitem být neměla.
Spáry mezi některými částmi výplní interiéru jsou ohromné, propadne jimi zubní pasta. Fungování ovladače automatické převodovky lze těžko nazvat jinak než „fórovým” a stahování zadních oken... posuďte sami
Italská auta ale mají nabídnout zejména co nejlepší zážitek z jízdy, takže se pojďme projet. Pod kapotou je třílitrová V6, která u verze S Q4 nabízí výkon 410 koní a 550 Nm, putující na všechna kola, stovku za 4,8 vteřiny a maximálku 284 km/h. Podle DeMura vůz působí pomaleji, než by mohl, a to i kvůli oné převodovce. „Pomalá” není jen práce s ní, dosti pomalé je i její řazení. Asi by to nebyl problém, kdyby šlo o Mercedes E s dvoulitrovým dieselem, od Maserati ve verzi S ale čekáte něco víc. A to se tu nedostavuje, což je problematické obzvlášť za situace, kdy tento automat nemá alternativu - můžete mít ten nebo žádný jiný.
Podvozek auta je trochu tužší, ale co čekat od italského sportovního sedanu, to problém není. Dobrou vlastností je též ovladatelnost, tedy až na onen automat, a špičkový je zvuk, jak se můžete sami přesvědčit i na videu. A pozitivní jsou také reakce lidí - BMW řady 5, třebaže je objektivně lepší a také levnější i ve vrcholné verzi 550i, je pořád jen nějaká pětka, kterých za den vidíte spoustu. Tohle je Maserati a lidé si jej na ulici všímají jako nějakého exotického sporťáku. Čím nakonec i je, v teoretické rovině.
Jízda s autem je zajímavější, přesto netěší tak, aby ospravedlňovala cenu
V té praktické je to ale o hodně horší a to bychom Dougu DeMurovi vzkázali, že ještě nejel s dieselem. S ním se jízda v Ghibli stává zcela tuctovou a ceně vozu zdaleka neodpovídající. Od auta této ceny nutně očekáváte více, zvláště když na trhu existují u konkurenti, kteří za Ghibli nezaostávají prakticky v ničem a v lecčem jej překonávají. Pochopitelně, nemají jeho image, musíte si ji ale hodně cenit, abyste byli ochotni dát za takto fungující vůz takové peníze. V USA už se cena ojetých kusů pohybuje ve statisících, to už stojí za úvahu. V Evropě je za cenu okolo 1,4 milionu korun, za kterou se dají pořídit ojeté kusy, Ghibli pořád nesmyslně drahé...
Kompletní galerie vybraných snímků a video
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva