Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový

Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový

30.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.

Současné dieselové motory Mazdy nepatří na vrchol „potravinového řetězce“. Z internetových diskuzí lze vyčíst, že byť motory Mazdy nejsou úplně průšvihové, existují u nich případy, kdy se v oleji objevují hliníkové piliny. To může znamenat třeba hoblování ložisek či rovnou hřídele. Jde přitom již o déletrvající záležitost, dieselům by to u Mazdy velmi ztěžovat pozici.

V tomto ohledu jsme ovšem velmi daleko od pravdy, japonská značka jim hodlá zůstat věrná i do budoucna, a to přesto, že konkurenční Toyota chystá pravý opak. Šéf vývoje pohonných jednotek Ichiro Hirose uvedl, že diesely mají nemalý potenciál, jenž ještě nebyl zcela vyčerpán. Stran toho zde máme také řadu vylepšení, jenž mohou být na tento typ motorů aplikována. V neposlední řadě tu pak máme komerční hledisko, s určitým typem aut si totiž diesely velmi dobře rozumí.

„Stále existují benefity, proč nadále vyvíjet dieselový motor,“ uvedl Hirose. „Protože když do velkého vozu dáte motor, potřebujete pro takové auto vysoký točivý moment. A když se podíváte na diesely, tak ty vysoký točivý moment produkují. Proto věříme, že diesely mají své výhody.“ Automobilka tedy vlastně jen potvrzuje odklon celé řady výrobců od malých dieselových vozů, v těch velkých ale „naftožrouti“ evidentně ještě pár let budou mít své místo, minimálně u Mazdy.

Hirose dodává, že „u dieselových motorů je ve skutečnosti velký prostor na zlepšení. Třeba vyladěním spalování dojde k mnohem vyšší efektivitě, stejně jako snížení emisí. S diesely se sice momentálně pojí averze, nicméně udělat se dá celá řada věcí v rámci vyrovnaného mixu vzduchu a paliva a spalování.“ Mazda přitom nezůstává jen u slov, ale na novém dieselu SkyActiv-D skutečně pracuje.

Veškeré signály vedou k motoru, který by měl mít dvojici turbodmychadel a navíc elektrické turbo, přesněji kompresor. Ten Mazda užívá již v novém motoru SkyActiv-X, tedy ve svém „dieselu na benzin“, jenž zapalovací svíčky posouvá na druhou kolej. Zkušenosti z vývoje této pohonné jednotky byly tedy aplikovány i na vývoj nového dieselu, v jehož případě má elektrické přeplňování zasahovat v nízkých otáčkách.

Turbodmychadla pro změnu přicházejí ke slovu v otáčkách vyšších, přičemž dle Mazdy by tímto způsobem měla být vyřešena odezva v celém pásmu otáček. Zároveň také dojde k navýšení výkonu a snížení spotřeby, ačkoliv konkrétní parametry zatím zveřejněny nebyly. Zajímavé pak je, že patenty ukazují na využití motorů u modelů s pohonem zadních kol, což skutečně malé vozy vyřazuje ze hry.

Je však otázkou, s jakými modely by nový diesel mohl být spojen. Pokud je totiž určen pro zadokolky, pak se zde nabízí pouze pick-up BT-50 a roadster MX-5. První vůz by byl logickou volbou, u druhého s implementací „producenta sazí“ počítat nelze. Mluví se ovšem o zásadní změně, která se týká nové Mazdy 6.

Zda se ovšem nová šestka skutečně dočká pohonu zadních kol, to je nyní opravdu sporné. Nicméně jen kvůli pick-upu by Mazda nový motor rozhodně nevyvíjela. Je tak možné, že japonská automobilka chystá v rámci svého portfolia opravdové zemětřesení. Věci se přitom začnou upřesňovat v příštím roce, neboť v tom přespříštím má výroba nového dieselu odstartovat.


Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový - 1 - Mazda SkyActiv-D patentove obrazky 01Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový - 2 - Mazda SkyActiv-D patentove obrazky 02
Nový diesel Mazdy byl odhalen skrze patentové obrázky. Ty prozrazují přítomnost elektrického kompresoru i možnost pohonu pouze zadní nápravy

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše