Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový
30.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.
Současné dieselové motory Mazdy nepatří na vrchol „potravinového řetězce“. Z internetových diskuzí lze vyčíst, že byť motory Mazdy nejsou úplně průšvihové, existují u nich případy, kdy se v oleji objevují hliníkové piliny. To může znamenat třeba hoblování ložisek či rovnou hřídele. Jde přitom již o déletrvající záležitost, dieselům by to u Mazdy velmi ztěžovat pozici.
V tomto ohledu jsme ovšem velmi daleko od pravdy, japonská značka jim hodlá zůstat věrná i do budoucna, a to přesto, že konkurenční Toyota chystá pravý opak. Šéf vývoje pohonných jednotek Ichiro Hirose uvedl, že diesely mají nemalý potenciál, jenž ještě nebyl zcela vyčerpán. Stran toho zde máme také řadu vylepšení, jenž mohou být na tento typ motorů aplikována. V neposlední řadě tu pak máme komerční hledisko, s určitým typem aut si totiž diesely velmi dobře rozumí.
„Stále existují benefity, proč nadále vyvíjet dieselový motor,“ uvedl Hirose. „Protože když do velkého vozu dáte motor, potřebujete pro takové auto vysoký točivý moment. A když se podíváte na diesely, tak ty vysoký točivý moment produkují. Proto věříme, že diesely mají své výhody.“ Automobilka tedy vlastně jen potvrzuje odklon celé řady výrobců od malých dieselových vozů, v těch velkých ale „naftožrouti“ evidentně ještě pár let budou mít své místo, minimálně u Mazdy.
Hirose dodává, že „u dieselových motorů je ve skutečnosti velký prostor na zlepšení. Třeba vyladěním spalování dojde k mnohem vyšší efektivitě, stejně jako snížení emisí. S diesely se sice momentálně pojí averze, nicméně udělat se dá celá řada věcí v rámci vyrovnaného mixu vzduchu a paliva a spalování.“ Mazda přitom nezůstává jen u slov, ale na novém dieselu SkyActiv-D skutečně pracuje.
Veškeré signály vedou k motoru, který by měl mít dvojici turbodmychadel a navíc elektrické turbo, přesněji kompresor. Ten Mazda užívá již v novém motoru SkyActiv-X, tedy ve svém „dieselu na benzin“, jenž zapalovací svíčky posouvá na druhou kolej. Zkušenosti z vývoje této pohonné jednotky byly tedy aplikovány i na vývoj nového dieselu, v jehož případě má elektrické přeplňování zasahovat v nízkých otáčkách.
Turbodmychadla pro změnu přicházejí ke slovu v otáčkách vyšších, přičemž dle Mazdy by tímto způsobem měla být vyřešena odezva v celém pásmu otáček. Zároveň také dojde k navýšení výkonu a snížení spotřeby, ačkoliv konkrétní parametry zatím zveřejněny nebyly. Zajímavé pak je, že patenty ukazují na využití motorů u modelů s pohonem zadních kol, což skutečně malé vozy vyřazuje ze hry.
Je však otázkou, s jakými modely by nový diesel mohl být spojen. Pokud je totiž určen pro zadokolky, pak se zde nabízí pouze pick-up BT-50 a roadster MX-5. První vůz by byl logickou volbou, u druhého s implementací „producenta sazí“ počítat nelze. Mluví se ovšem o zásadní změně, která se týká nové Mazdy 6.
Zda se ovšem nová šestka skutečně dočká pohonu zadních kol, to je nyní opravdu sporné. Nicméně jen kvůli pick-upu by Mazda nový motor rozhodně nevyvíjela. Je tak možné, že japonská automobilka chystá v rámci svého portfolia opravdové zemětřesení. Věci se přitom začnou upřesňovat v příštím roce, neboť v tom přespříštím má výroba nového dieselu odstartovat.
Nový diesel Mazdy byl odhalen skrze patentové obrázky. Ty prozrazují přítomnost elektrického kompresoru i možnost pohonu pouze zadní nápravy
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 6 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 8 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 9 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 11 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch