Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda vedle revolučního „dieselu na benzin“ nabídne i diesel na naftu, proč?
3.12.2018 | Petr Prokopec
Mazda se v posledních letech profiluje jako jediná větší automobilka, která dělá věci jinak než ostatní. Zjevně v tom hodlá setrvat, i po příchodu převratné pohonné jednotky SkyActiv-X.
Po příchodu nového milénia se Evropa stala dieselovou baštou, v některých zemích „producenti sazí“ převyšovali své benzinové protějšky poměrem 3:1. Nicméně skandál Volkswagenu vše naprosto změnil, podíl dieselů na celkových registracích tak poklesl na pouhou třetinu. A co je možná podstatnější, snižuje se i nadále, neboť zákazy vjezdu zaváděné v německých městech vnáší mezi zákazníky nejistotu. I ti, kteří by tedy diesel za normálních okolností koupili, kauze VW navzdory, si tedy nyní vše rozmyslí.
Na tento stav již zareagovala řada automobilek. Ty oznámily, že s diesely končí a žádné další již vyvíjet nebudou, místo toho hodlají uspořené finance přesunout na oltář elektromobility. Přidat by se k nim mohla i Mazda. Ta minulý týden představila novou generaci trojky, se kterou dorazí i revoluční motor SkyActiv-X, který dostal přezdívku „diesel na benzin“. Taková jednotka by mohla klasické „naftožrouty“ vcelku logicky nahradit, Japonci ale smýšlí trochu jinak.
Někteří by si to mohli přeložit jako nedůvěru v novou pohonnou jednotku, to však hirošimská automobilka nepřipouští. První agregáty SkyActiv-X v současné době prochází finálním laděním, po kterém Mazda vyrukuje s finálními čísly. Ta se budou na základě různých legislativních požadavků lišit, nicméně počítat bychom měli s výkonem pohybujícím se mezi 180 a 190 koňmi. Průměrná spotřeba mimo město pak bude oscilovat mezi třemi a půl a čtyřmi litry na sto kilometrů.
To jsou skvělá čísla, takovými se až donedávna chlubily pouze klasické diesely, popř. maximálně maloobjemové přeplňované benzinové jednotky, jejichž výkon ale nešplhal ke dvěma stovkám koní a nepoháněl auta použitelná i jako rodinná. O to zvláštnější je, že Mazda hodlá ve své nabídce diesely zachovat. Přestože se v některých částech Asie a v některých segmentech jejich popularita zvedá, stále nejde o takový zájem, který by ospravedlnil nemalé investice a vyvážil evropský úpadek. Značí to tedy, že Japonci ví něco, co my ne? Ze slov šéfa vývoje pohonných jednotek Ichiro Hiroseho něco takového vyplývá. Očekávat prý dle něj máme stejný pohádkový návrat, jaký aktuálně zažívá Robert Kubica ve Formuli 1.
„Chápu, co se děje, nicméně i v Evropě stále lidé cestují na dlouhé vzdálenosti, stejně jako nadále řídí SUV. A pokud v takových případech opravdu chcete zredukovat emise CO2, jsou dieselové motory opravdu lepším řešením. Nemyslím si proto, že diesely úplně zmizí,“ uvedl Hirose. Rovnou přitom dodal, že Mazda je soustavně vylepšuje a dokonce i pracuje na nové generaci. „Osobně silně věřím tomu, že jednoho dne se diesely dočkají comebacku.“
Mazda však nehodlá ponechat nic náhodě, a proto průběžně vyvíjí nejen nové diesely, ale i klasické benzinové agregáty. Ty nejnovější pak dokonce dostanou do vínku stejný mikro-hybridní systém, jakým se chlubí i SkyActiv-X. Očekávat tedy máme řemenem roztáčený integrovaný startér/generátor, který při deceleraci dobíjí skrze 24voltový elektrický okruh lithium-iontovou baterii. Ta byla integrována do podlahy, což byl z části i důvod, proč Mazda protáhla rozvor nové trojky o 25 milimetrů.
„SkyActiv-X nemusí nezbytně nahradit naše benzinové či dieselové jednotky - naším plánem je zajistit, že budou všechny vzájemně koexistovat. A teprve poté se rozhodneme, jaké pohonné jednotky kterým modelům nadělíme a co je vlastně ideálem pro jednotlivé trhy,“ dodal Hirose. V podstatě tak jen uvedl, že Mazda nehodlá vše vsázet na jednu kartu, což je strategie, se kterou je spojováno stále více automobilek. Místo toho si nechává otevřena všechna vrátka.
Jasný je minimálně jeden důvod, proč se Japonci rozhodli jít touto cestou. Nový „diesel na benzin“, navíc v mikrohybridní podobě, totiž zcela jistě nebude levnou záležitostí - ostatně si stačí uvědomit, že tu máme nový revoluční systém zapalování, kompresor a hybridní techniku. To je již velké množství prvků, které se projeví i na ceně. Základní benzinové či dieselové jednotky však budou dozajista levnější, Mazda tak bude moci uspokojit zájemce ze všech skupin zákazníků.
Mazda sice zahájila výrobu nového revolučního motoru SkyActiv-X...
...nicméně Japonci hodlají zůstat věrni i klasickému dieselu SkyActiv-G
Zdroj: Motoring
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva