Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný vrchol německého sportovního luxusu 90. let, dobové detaily fascinují
23.1.2021 | Petr Miler
Vznikal na opuštěných linkách Porsche, ale Porsche to není. Nese logo třícípé hvězdy, ale ryzí Mercedes to také není. Je to vskutku výjimečné spojení toho nejlepšího, co mohli Němci v 90. letech na automobilovém poli poskládat.
Když Porsche ukončilo výrobu ikonické 959, nemělo pro její továrnu rozumné využití. Němci tedy rozhodli sítě s dotazem, zda by uvolněných kapacit nevyužil někdo jiný a záhy se ozval nedaleko sídlící Mercedes s tím, že naopak vyrábět nestíhá. Jeho ideou bylo, že by pro něj v Zuffenhausenu mohli vyrábět nový vrchol jeho tehdejší sportovní nabídky a přesně to se také stalo. Tímto způsobem se zrodil model 500 E, dodnes ceněný osmiválcový sleeper.
Je to výjimečné auto, ale vzniklo jej asi deset tisíc kusů, takže vyloženě vzácnost není. Pod kapotou mělo pětilitr, který na zadní kola posílal 326 koní a 480 Nm. To stačilo na stovku za 5,9 vteřiny, maximálka byla omezena na 250 km/h. To vše s pouze čtyřstupňovým automatem a veškerou výbavou, kterou jste si v roce 1991 mohli přát. Tou dobou ale Mercedes ještě nevlastnil tunera AMG a ten chtěl k typu 500 E také říci své.
Pro modelové roky 1992 a 1994 tak vzniklo 45 aut s ještě silnějším motorem, které byly nazvané E 60 AMG. Vycházely z nejvyšší varianty 500 E Limited a oním motorem pod kapotou byl šestilitrový osmiválec M119 upravený u AMG, který nabízel 381 koní a 580 Nm. To znamenalo snížení času potřebného ke zrychlení na stovku na 5,2 vteřiny. Jiný tu ale byl jen motor, zbytek pohonného ústrojí i podvozku zůstal standardní. I u AMG práci Porsche zjevně respektovali.
To ale nemuselo být všechno. Tuto variantu bylo možné vybavit také paketem AMG Technology a vznikl tak pravý vrchol německého sportovního luxusu - auto našlapané veškerou technickou i komfortní výbavou, jakou tou dobou šlo mít. Těchto aut vzniklo pouhých 12 a jedno je teď na prodej ve vskutku výjimečném stavu.
I když jde o vůz z července 1994, má najeto jen 77 tisíc kilometrů, po kterých se navíc dočkal velkého servisu za 20 tisíc Eur, tedy asi 522 tisíc Kč. K zachovalému výchozímu stavu si tedy přidejme i doladěnou techniku, který z tohoto exempláře dělá vskutku nevídanou nabídku. Nakonec se podívejte, jak dobře vypadá zvenčí i zevnitř na fotkách ve vysokém rozlišení - najít na něm přes brzy 27 let stáří podstatnou vadu je snad nemožné.
Je to skoro stroj času do 90. let, některá řešení jsou až úsměvně dobová. Mrkněte se třeba jen na ovládání sedadel a další ovladače poblíž - zběžně jsme napočítali 30 tlačítek pro řidiče a podobné množství pro spolujezdce na ploše vždy asi 10x20 centimetrů. Další desítky ovladačů se najdou v jiných částech vnitřku, to vše v prostředí plném kůže a dřeva.
Pochopitelně, něco takového nevyjde levně, maďarský prodejce požaduje za vůz 254 tisíc euro, tedy přes 6,6 milionu Kč. Nutno dodat, že včetně 27% maďarské DPH, kterou lze odečíst, i tak je to darda. Ovšem, kdo může říci, že jezdí jedním z pouhého tuctu existujících (a to se říká kdo ví jestli) aut, která se svého času mohla označovat za jeden z absolutních vrcholů světové produkce?
Mercedes 500 E je vzácný, verze E60 AMG supervzácná a varianta Limited s paketem AMG Technology mimořádně raritní. Přesně ta je ale k mání s pouhými 77 tisíci km a po servisu za půl milionu. Ovšem nikoli levně. Foto: Motor Classic, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva