Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc
29.8.2018 | Mirek Mazal
Lidé od Mercedesu se museli pýchou dmout, když se v jejich hlavách zrodil nápad, jak se dostat k úspěšnému elektrickému autu konkurenční firmy. Svůj ďábelský plán ale nedomysleli.
Průmyslový vývoj se neobejde bez praktiky, která se pohybuje na hraně průmyslové špionáže. Je obvyklé, že se výrobce snaží dostat co nejdříve ke konkurenčnímu výrobku, aby mu takříkajíc nahlédl pod sukni a zjistil, co ho samotného nenapadlo. Nabyté znalosti pak logicky použije pro urychlení vývoje vlastních produktů nebo jejich zdokonalení.
Nelze nikomu zabránit koupit si úspěšný výrobek a poté ho zkoumat k vlastnímu prospěchu, do takové hry se zapojují snad všechny automobilky. Známý příběh z Japonska odhalil, jak si Honda koupila Porsche 911 GT3 kvůli vývoji NSX, psali jsme také o Teslách pitvaných Němci a dobře známý svými postupy je také koncern Daimler, výrobce Mercedesů. Ten se své snahy o získávání informací obvykle snaží maskovat a nejinak tomu bylo i v případě, o kterém bude řeč dnes. Podobně jako minule se to ale ani tentokrát nakonec neobešlo bez pozornosti médií.
Poněkud tragikomický případ reverzního inženýrství se odehrál pod taktovkou Daimleru přímo přímo v jeho domovském městě, ve Stuttgartu. A opět u toho byly elektromobily. Cílem špehování se tentokrát stala firma StreetScooter, která v Cáchách vyrábí elektrické dodávky. Její unikátní stroje s maximální rychlostí 85 km/h jsou přizpůsobené pro expedici poštovních zásilek, například počítají 200 zastávkami denně, vydrží prý jezdit zhruba 16 let, 6 dní týdně a 10 hodin každý den.
Praktické vozy si našly zalíbení u skupiny Deutsche Post DHL Group, která z nich masivními odběry učinila vůbec nejprodávanější elektromobily v Německu. Není tedy překvapením, že se na ně zaměřují ostatní automobilky, chtějí také svůj kus koláče. Daimler ale nevěděl, jak se k jedné z nich dostat, a tak lidi z automobilky napadl zdánlivě chytrý plán - zúčastnit se pod falešnou identitou akce StreetScooteru, která měla za cíl nalákat nové zákazníky.
Do prodejny tak pro testovací vůz přijela osoba z Daimleru vystupující jako zástupce firmy zajišťující převoz nemocných. Ošetřovatelská organizace se prý chtěla přesvědčit, jestli by bylo možné užitkový vůz používat v okolí Frankfurtu. U StreetScooteru byli potěšeni zájmem a auto pochopitelně zapůjčili. Problém se začal rodit v okamžiku, kdy se zjistilo, že jméno opatrovnického spolku neexistuje a adresa je falešná. Výrobce a majitel dodávky tak začal pátrat, kam jeho odjelo. A nebylo to pro něj složité.
Všechny automobily StreetScooteru totiž obsahují systém umožňující jejich lokalizaci přes GPS, dnes ne zase tak výjimečnou věc. To lidi od Daimleru vůbec nenapadlo, a tak se rychle provalilo, že vůz pod falešnou identitou uzmuli právě oni a dodávku zavezli do vlastního vývojového centra, kde jej podrobil zkoumání. Jaké asi muselo být překvapení lidí ze StreetScooteru, když ztracenou dodávku lokalizovali uprostřed továrny Daimleru ve Stuttgartu, kam jinak nikdo nepovolaný nemá přístup. Vůz se dokonce z laboratoře dostal na testovací dráhu jinak vyhrazenou prototypům třícípé hvězdy.
Na místo činu se vydala delegace StreetScooteru v čele s právníky a po půl hodině před branami ztrapněné automobilky získali zkušební auto zpět. Teprve následující den společnost Daimler vydala zvláštní prohlášení, že pronájem automobilů pro takové výrobce je „společným postupem“ v automobilovém průmyslu. Později ale pýchu nahradil zdravý rozum a ve Stuttgartu za své chování omluvili. Dnes z toho má Mercedes ostudu. A to vše zprvu vypadalo jako skvělý plán...
Systém sledující pohyb dodávky StreetScooteru odhalil, že za údajným zákazníkem z řad pečovatelských firem se skrývá sám velký koncern Daimler, který auto podrobil zkoumání ve své továrně
Takto vypadá poštovní dodávka firmy StreetScooter, aktuálně nejprodávanější elektrické auto v Německu
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch