Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes je až po uši v naftovém průšvihu, do servisů svolává miliony dieselů
19.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prý dobrovolně. Svést se to dá třeba na náhlé osvícení šéfů firmy, ale reálně je za tím spíše skryté přiznání. Proč jinak opravovat něco, co je v pořádku?
Po kauze Dieselgate se prakticky celý svět začíná odvracet od vznětových motorů v osobních autech, tedy zejména na politické úrovni. Překvapivé je to především v Evropě, kde ještě do září 2015 byly turbodiesely brány jako ekologičtější pohonné jednotky. Tento názor byl založen na nízkých emisích CO2, tedy normované spotřebě paliva. O oxidech dusíku, které představují skutečný ekologický problém, se nemluvilo.
Po skandálním odhalení podvodu Volkswagenu ale média, politici i aktivisté našli nového nepřítele. Na hrozby si lidé časem zvyknou a začnou je brát jako součást běžného života. Boj s CO2 ztratil na dynamice, průšvih s NOx tak přišel jako dar z nebes. Opět je proti čemu bojovat. Těchto nálad se, v mnoha případech jen naoko, chytla i marketingová oddělení automobilek, ze kterých padaly četné zmínky o nahrazení dieselových motorů hybridními či elektrickými jednotkami. „Producentům sazí“ začala být předvídána brzká smrt, ty čistě benzinové by je ale měly rychle následovat.
Víceméně jedinou automobilkou, která diesely bez ustání obhajovala, byl Mercedes. V tomto osamoceném boji třícípá hvězda neustává, teď přišla s iniciativou, jež má navýšit důvěru lidí v dieselová auta a v dieselovou technologii jako takovou. Proto bude majitelům více než tří milionů vozů nabídnuta dobrovolná svolávací akce, během které dojde k zásahům do hnacího ústrojí.
Mercedes prozatím nezveřejnil žádné podrobnosti, nicméně dodává, že na modifikacích spolupracuje s německými úřady (KBA). Program by měl odstartovat během několika málo týdnů a za výsledek si dává „výrazné přispění k redukci emisí oxidu dusíku produkovaného dieselovými vozy v centrech evropských měst“. Akce se pak má týkat takřka všech prodaných aut plnících limity EU5 a EU6.
Automobilka doufá, že tímto krokem upevní i opětovně navýší důvěru v dieselové motory které „budou hrát ještě dlouhou dobu důležitou roli kvůli jejich výrazně vyšší efektivitě oproti benzinovým agregátům“. Stran toho pak Mercedes ještě hodlá urychleně rozšířit nasazení nového dieselu OM 654 pod kapoty svých aut, neboť jeho emise měřené nezávislou stranou jsou „příkladné“.
Zní to skoro jako akt hrdinství, je ovšem třeba číst mezi řádky a začít se ptát, zda za všemi těmito opatřeními stojí skutečně jen snaha o zvýšení důvěry v diesely či cosi jiného. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že i Mercedes je vyšetřován kvůli možným machinacím s udávanými emisemi a použití fíglů podobných těm, které zlomily vaz Volkswagenu. Minulý týden se dokonce provalilo, že stuttgartské státní zastupitelství podezírá Mercedes z použití tzv. odpojovacího zařízení u 1 milionu prodaných aut. A tento týden automobilka z ničeho nic „dobrovolně” svolává aut miliony hned 3. Může tohle být náhoda?
Automobilka samozřejmě nic podobného nepřiznává, navíc byla jednou z prvních, ne-li vůbec první, s přidáváním roztoku močoviny AdBlue a selektivní katalytickou redukcí. Nicméně ani to nemusí znamenat, že byly legální limity emisí dodržovány i mimo laboratorní testy. Mercedes tak snadno mohl přijít s podobným trikem jako Volkswagen, třeba už jen proto, aby ušetřil zákazníkům peníze za močovinu nebo prodloužil životnost motorů jejich aut.
„Dobrovolná” svolávací týden po zmíněném naznačuje, že právě něco takového se stalo. A mohlo jít o jediný způsob, který úřady akceptovaly místo dalšího pokračování vyšetřování, které by pro automobilku bylo mnohem nepříjemnější - kvůli důvěře, ceně akcií a dalším patáliím, které dobře známe z vývoje Dieselgate Volkswagenu. Čas snad ukáže více - zatím zkazkám o dobrovolnosti svolání milionů aut Mercedesu v boji za lepší svět nevěříme ani trochu...
Mercedes nejenže svolá miliony aut, hodlá také urychleně nasadit do všech svých modelů nové moderní diesely, jako tento
Mimo to značka hodlá opravit i postarší 2,1litrovou jednotku, která je třeba pro třídu V jedinou dostupnou volbou. Otázkou ale je, zda za tím stojí jen chvályhodná snaha o zlepšení renomé dieselů či cosi jiného
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda