Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes má překvapivý problém, jeho zákazníci kupují až příliš mnoho SUV
14.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S velkými SUV jsou spojené velké zisky, jenže není všechno zlato, co se třpytí. Mercedes nyní poznává i odvrácenou stranu tohoto úspěchu.
Crossovery a SUV jsou aktuálně pro spoustu lidí modlou, od které se neumí odtrhnout. I proto stále více výrobců vstupuje do segmentů, jimž se dříve vyhýbali jako čert kříži. Je to ostatně i logické, neboť peníze jsou v tomto světě až na prvním místě. Hledat je pak samozřejmě lze především tam, kde je zájem publika. A čím větší poptávka je, tím výše mohou automobilky šponovat ceny, a tak navyšovat svůj zisk. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito vozy jsou spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty, jenže není to tak úplně pravda.
Každá mince má dvě strany a u crossoverů a SUV tomu není jinak. Jakkoliv jsou totiž i ty větší či prémiové spárovány s maloobjemovými jednotkami, zákazníci volí hlavně větší motory, které k charakteru těchto aut sedí daleko lépe než takový litrový tříválec. Jak je ovšem známo již k komiksů o Spider-Manovi, s velkou silou přichází také velká odpovědnost. Respektive v tomto případě s velkým objemem a vyšším výkonem jsou spárovány vyšší emise CO2. A to už je problém.
Své o tom ví hlavně Mercedes, který se aktuálně ohlédl za svou loňskou emisní stopou. Ta v průměru na celou automobilku činila 125 gramů na kilometr na jeden prodaný vůz, což je zcela v povolených mezích. Momentálně totiž výrobci nesmí překročit hranici 130 g/km. Vedení značky by tedy mohlo spát klidným spánkem, jenže skutečnost je taková, že místo toho prožívá počátek noční můry. Jakkoliv jsou totiž loňské emise pod limitem, zároveň jsou vyšší než v roce 2016, kdy činily 123 g/km.
Důvod tohoto růstu jsme naznačili již v úvodu a potvrzuje jej i samotná značka. Ta totiž loni prodala mnohem více velkých SUV než předloni. Třeba Mercedes třídy G si v Evropě pořídilo 5 457 zákazníků namísto 4 646 lidí o rok předtím. Zhruba polovina exemplářů přitom nesla logo AMG a byla tedy osazena 5,5litrovým osmiválcem. Vůči gustu publika nelze samozřejmě říci ani popel, nicméně tento motor produkoval 322 gramů CO2.
Negativní trend je problematický z toho důvodu, že meta 130 g CO2/km bude platit už jen tři roky, poté se sníží na 95 g C02/km. A Mercedes musí k tomuto cíli mířit, jinak jej čekají tvrdé pokuty. Jeho prodeje samozřejmě zdaleka nesestávají jen z třídy G, nabízí také modely GLC, GLE či GLS a ani třídy E nebo S průměrné emise dolů netlačí. Značka tak čelí nepříznivé vyhlídce, jenž je spojena s oním novým limitem emisí CO2 na kilometr.
Loni automobilka prodala v Evropě přes 1 milion vozů. Pokud by 95gramový limit CO2 na kilometr platil nyní, znamenalo by to obří pokutu. EU účtuje 95 Eur za každý gram nad limit a prodaný vůz, což v tomto případě znamená 30 milionů nadlimitních gramů. Nemusíte být velcí matikáři, abyste si spočítali, že se bavíme o teoretické pokutě 2 850 000 000 Eur, skoro třech miliardách euro odvedených Bruselu. To už je pořádná částka i na obří koncern, jako je Daimler.
Není tedy divu, že ve Stuttgartu mají problém, který budou muset řešit. Jak, to je otázkou, cíle EU jsou v praxi nesplnitelné a úlevou se mohou stát snad jen elektrická auta s papírově nulovými emisemi. Lépe se vedení Daimleru může cítit snad jen díky tomu, že v průšvihu není sám. Ještě horší vyhlídky má koncern VW, který sice dělá obecně úspornější auta, také jich ale prodává více. A za současného stavu by s novým limitem emisí čelil roční pokutě ve výši 4 miliard Eur, tedy asi 101,5 miliardy Kč...
Nový Mercedes-Benz G500 je sice lehčí než dříve a zároveň má také méně objemný motor, stále však emisemi CO2 dvakráte překračuje povolený limit. Verze G63 je pak na tom ještě hůře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda