Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes má překvapivý problém, jeho zákazníci kupují až příliš mnoho SUV
14.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S velkými SUV jsou spojené velké zisky, jenže není všechno zlato, co se třpytí. Mercedes nyní poznává i odvrácenou stranu tohoto úspěchu.
Crossovery a SUV jsou aktuálně pro spoustu lidí modlou, od které se neumí odtrhnout. I proto stále více výrobců vstupuje do segmentů, jimž se dříve vyhýbali jako čert kříži. Je to ostatně i logické, neboť peníze jsou v tomto světě až na prvním místě. Hledat je pak samozřejmě lze především tam, kde je zájem publika. A čím větší poptávka je, tím výše mohou automobilky šponovat ceny, a tak navyšovat svůj zisk. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito vozy jsou spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty, jenže není to tak úplně pravda.
Každá mince má dvě strany a u crossoverů a SUV tomu není jinak. Jakkoliv jsou totiž i ty větší či prémiové spárovány s maloobjemovými jednotkami, zákazníci volí hlavně větší motory, které k charakteru těchto aut sedí daleko lépe než takový litrový tříválec. Jak je ovšem známo již k komiksů o Spider-Manovi, s velkou silou přichází také velká odpovědnost. Respektive v tomto případě s velkým objemem a vyšším výkonem jsou spárovány vyšší emise CO2. A to už je problém.
Své o tom ví hlavně Mercedes, který se aktuálně ohlédl za svou loňskou emisní stopou. Ta v průměru na celou automobilku činila 125 gramů na kilometr na jeden prodaný vůz, což je zcela v povolených mezích. Momentálně totiž výrobci nesmí překročit hranici 130 g/km. Vedení značky by tedy mohlo spát klidným spánkem, jenže skutečnost je taková, že místo toho prožívá počátek noční můry. Jakkoliv jsou totiž loňské emise pod limitem, zároveň jsou vyšší než v roce 2016, kdy činily 123 g/km.
Důvod tohoto růstu jsme naznačili již v úvodu a potvrzuje jej i samotná značka. Ta totiž loni prodala mnohem více velkých SUV než předloni. Třeba Mercedes třídy G si v Evropě pořídilo 5 457 zákazníků namísto 4 646 lidí o rok předtím. Zhruba polovina exemplářů přitom nesla logo AMG a byla tedy osazena 5,5litrovým osmiválcem. Vůči gustu publika nelze samozřejmě říci ani popel, nicméně tento motor produkoval 322 gramů CO2.
Negativní trend je problematický z toho důvodu, že meta 130 g CO2/km bude platit už jen tři roky, poté se sníží na 95 g C02/km. A Mercedes musí k tomuto cíli mířit, jinak jej čekají tvrdé pokuty. Jeho prodeje samozřejmě zdaleka nesestávají jen z třídy G, nabízí také modely GLC, GLE či GLS a ani třídy E nebo S průměrné emise dolů netlačí. Značka tak čelí nepříznivé vyhlídce, jenž je spojena s oním novým limitem emisí CO2 na kilometr.
Loni automobilka prodala v Evropě přes 1 milion vozů. Pokud by 95gramový limit CO2 na kilometr platil nyní, znamenalo by to obří pokutu. EU účtuje 95 Eur za každý gram nad limit a prodaný vůz, což v tomto případě znamená 30 milionů nadlimitních gramů. Nemusíte být velcí matikáři, abyste si spočítali, že se bavíme o teoretické pokutě 2 850 000 000 Eur, skoro třech miliardách euro odvedených Bruselu. To už je pořádná částka i na obří koncern, jako je Daimler.
Není tedy divu, že ve Stuttgartu mají problém, který budou muset řešit. Jak, to je otázkou, cíle EU jsou v praxi nesplnitelné a úlevou se mohou stát snad jen elektrická auta s papírově nulovými emisemi. Lépe se vedení Daimleru může cítit snad jen díky tomu, že v průšvihu není sám. Ještě horší vyhlídky má koncern VW, který sice dělá obecně úspornější auta, také jich ale prodává více. A za současného stavu by s novým limitem emisí čelil roční pokutě ve výši 4 miliard Eur, tedy asi 101,5 miliardy Kč...
Nový Mercedes-Benz G500 je sice lehčí než dříve a zároveň má také méně objemný motor, stále však emisemi CO2 dvakráte překračuje povolený limit. Verze G63 je pak na tom ještě hůře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 34 minutami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 09:32 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 08:59 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda