Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km

Dvacet let tomu je, co autonomní Mercedes dojel z Mnichova do Kodaně téměř bez zásahu člověka a jel rychlostí až 185 km/h. A ani ten nebyl první.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km

30.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvacet let tomu je, co autonomní Mercedes dojel z Mnichova do Kodaně téměř bez zásahu člověka a jel rychlostí až 185 km/h. A ani ten nebyl první.

Mercedes-Benz, podobně jako spousta dalších automobilek, také pracuje na autonomním vozidle. Nejnovějšími počiny na toto téma jsou koncept F 015 Luxury in Motion a také S 500 Intelligent Drive. Nejsou to ale počiny ani zdaleka první; trojcípá hvězda začala experimentovat na poli autonomního řízení už v 80. letech minulého století.

V roce 1985 byl zahájen projekt Eureka-Prometheus, na kterém se kromě Mercedesu podílelo i několik dalších automobilek a také jiných institucí. Jeho cílem bylo využít počítače k tomu, aby na silnicích docházelo k méně nehodám - tedy přesně to, čím se chlubí autopiloty i dnesf. Slovo Prometheus bylo zkratkovým slovem a skrývalo se pod ním Project for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedented Safety, tedy Projekt pro evropskou dopravu s nejvyšší efektivitou a bezprecedentní bezpečností.

Prvním strojem, který se objevil už v roce 1985 letech a byl svázán s Eurekou-Prometheem, byl Mercedes-Benz Vita. Jeho jméno pocházelo ze slov Vision, Technology a Application a byl to stroj schopný do jisté míry autonomní jízdy. Technický základ byl v dodávce Vario - protože byla schopná pojmout ohromný počítač, který se staral o řízení a pro orientaci využíval několika kamer za předním a zadním sklem. Ovšem, byl to vůz určený ke studování možností autonomního řízení, ne pro sériovou výrobu.

Projekt Eureka-Prometheus běžel asi osm let a jeho výstupem v roce 1994 byla rozsáhlá vědecká studie, nikoliv funkční autonomní vozidlo. Mercedes však poznatky z vývoje Vity i z účasti na Eurece-Prometheu zužitkoval a v roce 1995 postavil další experimentální automobil, tentokrát už založený na třídě S W140. Tento koncept později zvládnul ujet přes 1 600 km mezi Mnichovem a Kodaní téměř bez zásahu člověka do řízení, jen za pomoci senzorů a kamer. Zvládl údajně i sám předjíždět ostatní auta a na Autobahnu dosáhl rychlosti až 185 km/h.

Dvacet let od tohoto i dnešním pohledem působivého úspěchu oné upravené třídy S se představil koncept F 015 Luxury in Motion. Kromě toho, že naznačuje budoucnost, tedy také znamená třicet let od vývoje autopilotů Mercedesu. Na rozdíl od ostatních pokusů o autonomní jízdu, tento koncept byl od začátku navrhován jako autopilot. Bude ale nejspíš trvat ještě hodně dlouho, než něco takového skutečně uvidíme na silnicích.


Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 1 - mercedes pokusy autopilot 1985 vita 01Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 2 - mercedes pokusy autopilot 1986 vita 02
Mercedes-Benz Vito byl prvním pokusem o autonomní vůz

Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 3 - mercedes pokusy autopilot 1995 s w140 01Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 4 - mercedes pokusy autopilot dalsi 01Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 5 - mercedes pokusy autopilot dalsi 02Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km - 6 - mercedes pokusy autopilot dalsi 03
Experimentální třída S W140 dojela z Mnichova do Kodaně rychlostí až 185 km/h a nebyla na to sama. Daleko se dostalo i Éčko W124, pochopitelně s podporou dobové navigace

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.