Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Miliardář ze Silicon Valley se vykašlal na práci. A našel si tu nejlepší náhradu na světě
2.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Příběh jako z pohádky se podařil zažít kdysi chudému Ukrajinci. Přestěhoval se za matkou a babičkou do USA, kde dokonale završil svůj americký sen.
Ukrajinsko-americký zakladatel populární aplikace WhatsApp pro on-line komunikaci se rozhodl opustit svůj někdejší podnik a užívat si vydělaných miliard. Předcházela tomu kopa štěstí a odvahy. Jan Koum se narodil v ukrajinském Kyjevě, ale brzy se odstěhoval do Kalifornie. Přihlásil se na univerzitu v San Jose a současně se nechal zaměstnat jako bezpečnostní analytik. Později prošel několik zaměstnání, dokonce se hlásil na volné místo do Facebooku, ale byl odmítnut.
Na začátku roku 2009 si Jan zakoupil svůj první chytrý telefon značky Apple. Uvědomil si, kam se může vyvinout trh s aplikacemi a v té chvíli dostal geniální nápad. Navštívil svého přítele, aby mu dvě hodiny povídal o svých plánech. Dostal kamarádskou podporu, do práce nalákal Briana Actona a o týden později byla v Kalifornii založena společnost WhatsApp Inc. podporující stejně nazvanou aplikaci, která se volně začala šířit do celého světa.
Miliony uživatelů od začátku využívaly zdarma dostupný program, který je spojoval s jejich lidmi po celém světě. Úspěchu si všiml Facebook, který si uvědomil promarněnou šanci a další potencíal aplikace. Po dlouhých námluvách Jan s kolegou prodal WhatsApp právě Facebooku, který za něj v roce 2014 zaplatil 19,3 miliardy dolarů. U svého projektu dále zůstal jako zaměstnanec Facebooku a snažil se dál držet svých ideálů.
Postupem času začaly mezi ním a vedením Facebooku vznikat neshody. Obě strany měly stále větší rozpory ohledně bezpečnosti dat. Poslední kapkou pro pracovitého Ukrajince bylo odhalení úniku dat z facebookových profilů využitého na volební kampaň Donalda Trumpa. Zaopatřený Jan neměl potřebu tomu přihlížet. Díky unikátnímu nápadu založit bezplatný komunikační nástroj nastřádal neuvěřitelné jmění, takže se rozhodl své působení u Facebooku ukončit.
Podrobnosti odchodu oznámil v emotivním příspěvku symbolicky na na největší sociální síti: „Je to skoro deset let od chvíle, kdy jsme s Brianem spustili WhatsApp a byla to úžasná cesta. Ale je čas, abych se vydal dál. Byl jsem požehnaný spolupracovat s tak neuvěřitelně malým týmem a sledovat, jak může bláznivé soustředění zplodit aplikaci, kterou využívá tolik lidí po celém světě. Odcházím v době, kdy lidé používají WhatsApp více způsoby, než jsem si dokázal představit. Tým je silnější než kdykoli předtím a bude i nadále dělat úžasné věci. Dám si nějaký čas na to, abych dělal věci, které mám rád mimo IT, jako je sbírání vzácných vzduchem chlazených vozů Porsche, starání se o auta a hraní frisbee. Budu fandit WhatsApp, ale jen zvenčí. Děkuji všem, kteří umožnili podniknout tuto bláznivou cestu,“ zakončil vzkaz Jan. V roce 2017 překročil počet uživatelů jeho výmyslu 1,2 miliardy lidí.
Časopis Forbes odhadl v únoru 2018 majetek bývalého ředitele a majitele programu WhatsApp na 9,1 miliardy amerických dolarů (cca 194 miliard Kč). Za takové peníze se bude sbírka Porsche tvořit sama. Takový rozpočet na výběr vzduchem chlazených sporťáků si ani nedokážeme představit. Přejeme pevnou ruku při výběru těch nejlepších, podle nás je to snad ten nejlepší možný konec jednoho amerického snu...
Jan Koum se stal jedním z nejbohatších lidí USA. Prodal svůj nápad, nyní dal výpověď a zaměřil se na sbírání aut
>Nejraději má vzduchem chlazená Porsche. Bude mít pořád z čeho vybírat...
Zdroj: Jan Koum@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch