Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup

Vracet lesk supersportu za desítky milionů zní jako náročný úkol, je ale ničím oproti výzvě, kterou představuje monopost Formule 1. Stačí špatný pohyb a supertenký lak je zničen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup

20.7.2019 | Mirek Mazal

Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vracet lesk supersportu za desítky milionů zní jako náročný úkol, je ale ničím oproti výzvě, kterou představuje monopost Formule 1. Stačí špatný pohyb a supertenký lak je zničen.

Odborné čištění aut do posledního detailu zdomácňuje po celém světě pod pojmem detailing. Důkladná péče se podobá mravenčí práci, pomocí které lze do určité míry možné poručit větru i dešti. Můžete se totiž vsadit, že nehezké počasí přijde obvykle hned po dokončení mnohahodinového leštění, po němž bude auto vypadat lépe než nové.

Ale žerty stranou, o detailing se s vážnou tváří zajímá stále víc oddaných majitelů aut, kteří se zavírají do garáží a praktikují složité postupy vedoucí k šetrnému odstranění poslední molekuly nečistot. Jedním z průkopníků maximálně precizního ladění vizáže aut je Larry Kosilla z USA. Je fascinující sledovat jeho přeměny více či méně výjimečných vozů na lesklá, skoro umělecká díla.

Larry je detailingem posedlý, proto nemá problém vstát ve čtyři ráno a o půl páté vyrazit do Bostonu ukázat své umění. Dostal tentokrát výjimečnou zakázku, při níž měl odstranit všechny zbytky nečistot na monopostu Formule 1. Při pravidelném ošetřování osobních aut bylo nejlepší závodní náčiní ideálním zpestřením programu.

V americkém zastoupení britské automobilky čekal McLaren MP4-19B osazený výrobním číslem 198-002. Naposledy se do závodů podíval v roce 2004 a v jeho kokpitu tehdy seděl David Coulthard. McLaren je nyní v soukromých rukou a majitel jej dodnes udržoval ve stavu, v jakém skončil svůj poslední závod. Teď jej chtěl dát zase jednou „do pucu” a Kosillu neoslovil náhodou. U tohoto auta je nutné dávat pozor na neuvěřitelně tenký lak (kvůli hmotnosti, samozřejmě) společně s potřebou jemně ošetřit množství nezakrytované techniky obalené vzácnými kovy, jako je například zlato.

Téměř veškerá práce tedy musela být provedena ručně se zásobou speciálních prostředků, aby se efekt projevoval dlouhodobě. Profesionál v oboru si přivezl celý arzenál nejlepšího vybavení všeho druhu, protože zvláštní zakázka si vynutila originální přístup. Množství nářadí s vytříbenou autokosmetikou usnadnilo očištění všech koutů vystavované formule s maximálním citem.

Jeden špatný tah by mohl zanechat velké škody, ale nasbírané zkušenosti zamezily jakémukoliv pochybení. Larry si nemohl dovolit znejistit ani v nejsložitějším záhybu s nejtenčím nánosem stříbrné metalízy. Dřina se setkala s úspěchem, na fantastický výsledek se přišel podívat i současný majitel formule a za odměnu dovolil autorovi proměny posadit se do kokpitu přizpůsobeného pro tělo Coultharda. Guru detailingu by se za volant nevešel, jako většina z nás, proto prý raději zůstane u snah o dokonalé čištění aut. Nakonec je to dobře, alespoň nám v budoucnu ukáže ještě něco ze svého umění...


Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 1 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 01Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 2 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 02Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 3 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 03Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 4 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 04Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 5 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 05Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 6 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 06Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 7 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 07Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 8 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 08Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 9 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 09Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 10 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 10Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 11 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 11Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 12 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 12Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 13 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 13Mistr v oboru ukázal, jak se leští monopost F1, vyžaduje to velmi neobvyklý postup - 14 - Lesteni Formule 1 Larry Kosilla foto 14
Vidět McLaren MP4-19B v péči Larryho Kosilla je vážně výjimečná příležitost

Zdroj: AMMO NYC@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše