Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mitsubishi je až po krk v problémech. Přiznalo, že spotřebu aut finguje už 25 let
26.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Se značkou je to opravdu nahnuté. Firma už od roku 1991 užívá metody měření spotřeby paliva svých aut, které neodpovídají patřičným normám.
Ještě před pár týdny se zdálo, že budoucnost Mitsubishi bude zářivá. Japonská značka totiž naznačovala, že hodlá plně těžit ze stávajících zákaznických trendů i stále přísnějších emisních regulí a proto hodlá svou nabídku soustředit zejména na crossovery a SUV, zvláště pak ty hybridní či elektrické. Nicméně nyní se tak automobilkou se třemi diamanty ve znaku stahují pomalu ještě větší mračna než nad koncernem Volkswagen. Důvodem jsou metody, jenž Mitsubishi použilo při měření spotřeby svých automobilů.
Dle původních informací se podvod měl týkat přibližně 625 tisíc vozů, které jsou nabízeny v segmentu kei cars. Posléze ovšem japonská automobilka přiznala, že výsledky nejspíše byly fabulovány také u dalších modelů. Mnohé z nich přitom již nejsou omezeny dostupností pouze na japonském trhu, což vzbudilo zájem zejména amerických autorit. Ty se totiž nyní dotazují, zda Mitsubishi nepřistoupilo k podvodu také za Velkou louží.
Tento krok aktuálně příliš reálný není, neboť celý skandál automobilky souvisí s užitím jiných metod než schválených japonským ministerstvem dopravy. Namísto tamního normovaného cyklu, jenž zohledňuje především jízdu ve městě a jako takový počítá s větším množstvím zastávek a tedy vyšší spotřebou, Mitsubishi sáhlo po americké metodice. Ta přitom bere v potaz v nemalé míře i jízdu po dálnici ve vyšší rychlosti.
V zámoří by se tedy podvodu obávat nemuseli, i když vše je sporné. Mitsubishi totiž nyní přiznalo, že neschválenou metodiku používá již od roku 1991. Tím skandál získává na vážnosti, neboť dříve se mluvilo maximálně o 13 letech podvodů. Není proto divu, že jen během dneška hodnota značky na akciových trzích klesla o dalších 10 %. Od vypuknutí skandálu pak Mitsubishi spadlo o polovinu, tedy o 3,9 miliardy USD (cca 93,7 mld. Kč).
Šestá největší japonská automobilka se tak nyní právem musí obávat o svou budoucnost, neboť současný skandál jen připomněl kauzu starou více než 15 let. V jejím rámci přitom Mitsubishi přes dvě dekády systematicky zatajovalo stížnosti zákazníků, což po provalení celé věci málem vedlo ke kolapsu značky. Ta byla nakonec zachráněna díky financím mateřského impéria Mitsubishi Group, to má ovšem nyní dost jiných potíží.
Je tedy možné, že stojíme na počátku bankrotu značky, zvláště když Mitsubishi kromě pokut bude muset hradit i kompenzace v mnohých soudních sporech. Navíc musí do 27. srpna vše plně objasnit japonskému ministerstvu dopravy. To zároveň uvedlo, že zřídilo speciální komisi, která prozkoumá, jakým způsobem dochází k měření spotřeby také u ostatních automobilek. Ty přitom musí svá data dodat již do 18. května. Je tedy možné, že i v tomto případě stojíme stejně jako u Dieselgate koncernu Volkswagen na začátku řady dalších podobných odhalení či obvinění.
Že by se problém ve větší míře týkal Evropy, nepředpokládáme. S papírovou spotřebou se tu manipuluje zcela legálně a nereálný udávaný apetit aut snad už nikoho netrápí. Nikdy ale neříkejme nikdy, v atmosféře vysokých pokut za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 mohou být automobilky ochotny i tato volná pravidla překračovat...
Skandál Mitsubishi se spotřebou začíná bobtnat. Týkat by se měl mnohem většího množství aut, navíc sahá již do roku 1991
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva