Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mitsubishi je až po krk v problémech. Přiznalo, že spotřebu aut finguje už 25 let
26.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Se značkou je to opravdu nahnuté. Firma už od roku 1991 užívá metody měření spotřeby paliva svých aut, které neodpovídají patřičným normám.
Ještě před pár týdny se zdálo, že budoucnost Mitsubishi bude zářivá. Japonská značka totiž naznačovala, že hodlá plně těžit ze stávajících zákaznických trendů i stále přísnějších emisních regulí a proto hodlá svou nabídku soustředit zejména na crossovery a SUV, zvláště pak ty hybridní či elektrické. Nicméně nyní se tak automobilkou se třemi diamanty ve znaku stahují pomalu ještě větší mračna než nad koncernem Volkswagen. Důvodem jsou metody, jenž Mitsubishi použilo při měření spotřeby svých automobilů.
Dle původních informací se podvod měl týkat přibližně 625 tisíc vozů, které jsou nabízeny v segmentu kei cars. Posléze ovšem japonská automobilka přiznala, že výsledky nejspíše byly fabulovány také u dalších modelů. Mnohé z nich přitom již nejsou omezeny dostupností pouze na japonském trhu, což vzbudilo zájem zejména amerických autorit. Ty se totiž nyní dotazují, zda Mitsubishi nepřistoupilo k podvodu také za Velkou louží.
Tento krok aktuálně příliš reálný není, neboť celý skandál automobilky souvisí s užitím jiných metod než schválených japonským ministerstvem dopravy. Namísto tamního normovaného cyklu, jenž zohledňuje především jízdu ve městě a jako takový počítá s větším množstvím zastávek a tedy vyšší spotřebou, Mitsubishi sáhlo po americké metodice. Ta přitom bere v potaz v nemalé míře i jízdu po dálnici ve vyšší rychlosti.
V zámoří by se tedy podvodu obávat nemuseli, i když vše je sporné. Mitsubishi totiž nyní přiznalo, že neschválenou metodiku používá již od roku 1991. Tím skandál získává na vážnosti, neboť dříve se mluvilo maximálně o 13 letech podvodů. Není proto divu, že jen během dneška hodnota značky na akciových trzích klesla o dalších 10 %. Od vypuknutí skandálu pak Mitsubishi spadlo o polovinu, tedy o 3,9 miliardy USD (cca 93,7 mld. Kč).
Šestá největší japonská automobilka se tak nyní právem musí obávat o svou budoucnost, neboť současný skandál jen připomněl kauzu starou více než 15 let. V jejím rámci přitom Mitsubishi přes dvě dekády systematicky zatajovalo stížnosti zákazníků, což po provalení celé věci málem vedlo ke kolapsu značky. Ta byla nakonec zachráněna díky financím mateřského impéria Mitsubishi Group, to má ovšem nyní dost jiných potíží.
Je tedy možné, že stojíme na počátku bankrotu značky, zvláště když Mitsubishi kromě pokut bude muset hradit i kompenzace v mnohých soudních sporech. Navíc musí do 27. srpna vše plně objasnit japonskému ministerstvu dopravy. To zároveň uvedlo, že zřídilo speciální komisi, která prozkoumá, jakým způsobem dochází k měření spotřeby také u ostatních automobilek. Ty přitom musí svá data dodat již do 18. května. Je tedy možné, že i v tomto případě stojíme stejně jako u Dieselgate koncernu Volkswagen na začátku řady dalších podobných odhalení či obvinění.
Že by se problém ve větší míře týkal Evropy, nepředpokládáme. S papírovou spotřebou se tu manipuluje zcela legálně a nereálný udávaný apetit aut snad už nikoho netrápí. Nikdy ale neříkejme nikdy, v atmosféře vysokých pokut za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 mohou být automobilky ochotny i tato volná pravidla překračovat...
Skandál Mitsubishi se spotřebou začíná bobtnat. Týkat by se měl mnohem většího množství aut, navíc sahá již do roku 1991
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva