Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného

Zpráv o tom, že mladí lidé už nemají zájem o auta, že už je ani nechtějí řídit, a tak si ani nedělají řidičské průkazy, už jsme slyšeli spoustu. Realita je ale docela jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného

15.1.2020 | Petr Prokopec

Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zpráv o tom, že mladí lidé už nemají zájem o auta, že už je ani nechtějí řídit, a tak si ani nedělají řidičské průkazy, už jsme slyšeli spoustu. Realita je ale docela jiná.


V posledních letech se velmi často mluví o tom, že mladí lidé ztratili zájem o automobily. Není to až tak překvapivé, neboť urbanizační trend nezpomaluje, ale naopak narůstá. Čím zabydlenější ovšem města jsou, tím méně prostoru pro auta se v nich najde. A nejde pouze o parkování, dalším problémem jsou ucpané silnice. Řada lidí tak raději na vlastní auto rezignovala a přepřáhla na jiné formy dopravy. Studie společnosti Benchmark ovšem naznačuje, že není až tak špatně.

Nová zpráva odkazuje na americký trh, kde nemalé naděje vzbudila generace mileniálů. Definice této skupiny lidí se různí, nejčastěji ale konsensus panuje nad tím, že jde o lidi narozené v letech 1981 až 1996. Právě ti měli být pro automobilismus pohromou, jenže oni si nyní dělají řidičské průkazy jak na běžícím pásu. Počet motoristů oprávněných k usednutí na volant kvůli tomu v USA na konci roku 2018 vzrostl na 227,5 milionů lidí. To je naprostý rekord, který ovšem nemusí být konečným. Studie totiž předpokládá, že do roku 2023 si udělá řidičák dalších 12,5 milionu lidí. A do konce roku 2025 by legálně řídit mohlo celkem 245 milionů Američanů.

Z těchto informací musí skákat nadšením především automobiloví výrobci, neboť daný výsledek by měl napomoci zvednout každoroční registrace o 3 miliony vozů. Mike Ward, analytik společnosti Benchmark, proto věří, že v následujících deseti letech bude ve Spojených státech i nadále prodáváno zhruba 17 milionů aut. Či dost možná i více, pročež by americký trh mířil za novými rekordy.

Benchmark dodává, že výkyvy z posledních let jdou na konto změn společnosti. Ve Státech je možné udělat řidičský průkaz již v 16 letech, čehož dříve využívala většina Američanů. Ještě v roce 1983 tedy mohlo za volant hned 46,2 procenta teenagerů. Předloni však vlastnilo řidičák pouze 25,6 procenta šestnáctiletých. V případě skupiny 35-39 let však už průkaz mělo devět z deseti amerických rezidentů. Jinými slovy - lidé si řidičáky dělají dál, ale později než dříve. Podobně, jako se lidé dnes později žení resp. vdávají a později si zařizují vlastní bydlení, se zjevně i později starají o řízení auta.

Odráží se v tom mj. fakt, že dokud jsou mileniálové sami, na automobil často ani nepomyslí. Poté ovšem začnou zakládat rodiny, což je vede ke koupi mnohdy prvního vozu. Mileniálové přitom s rodinou nemění jen své dopravní zvyky, ale také adresu, neboť se z center měst stěhují spíše na předměstí za větším klidem i bezpečím. Právě tento trend se začíná ujímat také v Evropě, přičemž právě větší vzdálenost bydlišť od školek, nemocnic či obchodních center by také ve starém světě mohla vést k navýšení zájmu o automobily.

Automobilismus tedy možná ještě není tak na odpis, jak se zdálo, může být i lépe. A to paradoxně díky skupině lidí, která mu měla pomalu začít strojit pohřeb.


Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného - 1 - Milenialove nadeji automobilek 01
V letech 2014-2018 si udělalo řidičský průkaz nejvíce Američanů za posledních čtyřicet let

Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného - 2 - Milenialove nadeji automobilek 02Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného - 3 - Milenialove nadeji automobilek 03Mladí lidé měli být pro automobilismus pohromou, realita ale ukazuje něco jiného - 4 - Milenialove nadeji automobilek 04
Generace mileniálů by tak mohla být nadějí automobilového průmyslu, vůči svým rodičům se jen do aut hrne později, nikoli vůbec

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.