Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA

Při pohledu do nabídky evropských automobilek je skoro nemožné uvěřit, že by auta bez turba hrála na trhu jakkoli větší roli. Jenže hrají, mimo EU.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA

11.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Při pohledu do nabídky evropských automobilek je skoro nemožné uvěřit, že by auta bez turba hrála na trhu jakkoli větší roli. Jenže hrají, mimo EU.

Pro většinu Evropanů je dnes téměř nemožné koupit si nové auto s motorem bez přeplňování. Ať to je benzín nebo diesel, drtivá většina aut v Evropě je vybavena turbodmychadly a některé značky už léta nabízí jen takové motory. Zbytek zákazníků pak pomýšlí na nákup Ferrari F12berlinetta nebo Renaultu Twingo - jen podobné extrémy dnes nabízejí atmosférické pohonné jednotky.

I ve Spojených státech má dnes turbodmychadla rekordní počet aut, informuje ohromeně Wards Auto. V tamních podmínkách ale rozmach turb znamená něco úplně jiného než u nás - v USA nemusíte utratit statisíce dolarů, abyste dostali atmosféru. V rámci aut modelového roku 2017 vyrobených do konce března 2017 bylo 27,6 % motorů v osobních autech a lehkých užitkových vozidlech přeplňovaných turbodmychadly, a to bez ohledu na palivo.

Jak jsme již zmínili, oněch 27,6 % je pro USA rekord, navíc už šestý v řadě. Do roku 2010 se podíl turbomotorů v nových prodaných autech držel mezi 4,5 a 6,6 %, v roce 2011 se ale dostal poprvé přes 10 % na 10,7 % - a od té doby setrvale roste. V posledních letech jsou to zejména downsizované motory, které toto číslo zvyšují - lidé opouštějí atmosférické V8 a V6 a kupují místo nich turbodmychadlem přeplňované V6 či čtyřválce.

Kompresorové motory do zmíněných 27,6 % zahrnuty nejsou - ty se po posledních 11 let drží hluboko pod jedním procentem, mezi 0,1 a 0,5 %. Zahrnuty nejsou ani motory, které kombinují kompresory a turbodmychadla, které jsou ale ještě většími Popelkami. Turbodiesely zahrnuty naopak jsou, ale velkou část netvoří - jen 2,7 %. Kvůli konci importu Volkswagenů TDI do USA by byla ještě menší, kdyby se turbodiesel nevrátil do Chevroletu Cruze.

Dále se dozvídáme, že ve sledovaném období modelového roku 2017 bylo 0,5 % prodaných automobilů elektromobily. Oproti předešlému roku to je nárůst o 0,1 procentního bodu; malý, ale přesto aspoň nějaký. Že nárůst není větší, ovšem pravděpodobně není způsobeno nedostatkem nabídky, jak ukazuje nevalný zájem o Chevrolet Bolt.

Zajímavé je ovšem srovnání s Evropou. Tady bylo v kalendářním roce 2016 prodáno 74 % nových aut s turbomotorem - opět, nezávisle na palivu. To je ve srovnání s USA ohromný rozdíl, a to se člověk musí ptát, kde se vůbec vezme těch 26 procent aut bez turba. Supersporty s výsledkem mnoho neudělají, ale atmosférický motor se dá (kolikrát bezvýhradně) koupit do supermini jako je trio Škoda Citigo/VW up!/Seat Mii, která v Evropě nemají malý tržní podíl. A také je tu pár mini či exotů jako Fiat Tipo.

V „době přeplňované” alespoň v automobilovém světě nepochybně žijeme, ale jak vidno, ne všude. Největší výrobce turbo Honeywell ostatně odhaduje, že i když v USA budou přeplňované motory stále na vzestupu, evropské penetraci se nepřiblíží ani v polovině příští dekády. A pak je tu ještě zbytek zeměkoule...


Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 1 - Ford F-150 2015 oficial sada 07Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 2 - Ford F-150 2015 oficial sada 08Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 3 - Ford F-150 2015 oficial sada 09Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 4 - Ford F-150 2015 oficial sada 10Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 5 - Ford F-150 2015 oficial sada 11Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 6 - Ford F-150 2015 oficial sada 12Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 7 - Ford F-150 2015 oficial sada 13Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 8 - Ford F-150 2015 oficial sada 14Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 9 - Ford F-150 2015 oficial sada 05Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 10 - Ford F-150 2015 oficial sada 06Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 11 - Ford F-150 2015 oficial sada 15Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 12 - Ford F-150 2015 oficial sada 16Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 13 - Ford F-150 2015 oficial sada 18Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 14 - Ford F-150 2015 oficial sada 19Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 15 - Ford F-150 2015 oficial sada 20Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 16 - Ford F-150 2015 oficial sada 22Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 17 - Ford F-150 2015 oficial sada 24Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 18 - Ford F-150 2015 oficial sada 25Motory už jen s turby? Jak kde. Podívejte se, jak ohromný rozdíl je mezi EU a USA - 19 - ford 35 V6 ecoboost 01
Přeplňované motory dnes v USA nabízí třeba i tamní bestseller, Ford F-150 - pro něj jsou benzínové 2,7 a 3,5 V6 EcoBoost velmi důležitou součástí nabídky

Zdroje: WardsAuto, Honeywell

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.