Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk o autopilotu plácá nesmysly, opřeli se do šéfa Tesly manažeři GM a Toyoty
14.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Výrobce elektromobilů se znovu dostal do palby kritiků, prý přehnal svá slova o plnohodnotném autopilotu. Musk však nezmínil jeho klasifikaci.
Elon Musk se tento týden opět postaral o nemalý rozruch. V pondělí na svém účtu na Twitteru uvedl, že vozy Tesly budou schopné nejpozději za šest měsíců plnohodnotné autonomní jízdy. Fanoušci značky tak rázem začali jásat a představovat si, jak spí za volantem, a to přesto, že je šéf automobilky před přílišným optimismem varoval. Dodal totiž, že jakkoliv vozy Tesly dostanou potřebný hardware, aktuální zákony neumožňují jeho úplné využití.
Stejně jako v případě doplňujících informací na bankovních letácích, jež vás informují o tom, kolik skutečně přeplatíte, se ovšem dá předpokládat, že Muskovo dodatečné prohlášení již v návalu euforie mnoho lidí nevnímalo. Ovšem, konkurenti se všimli. Třeba šéf integrace autonomního řízení u GM, řekl k Muskovu prohlášení že je na toto téma „full of crap”, což není zrovna lichotivé. Česky bychom řekli, že „má hubu plnou keců”, prostě říká nesmysly.
Podle Millera je naprostý nesmysl si myslet, že autopilot úrovně SAE5 zvládne zastat vše jen s pomocí kamer a radaru. „Není fyzikálně možné dosáhnout takové úrovně s takovou technologií. Přemýšlejte o tom, my na to máme LiDAR, radar a kamery, protože pro úroveň 5 musíte mít všeho nadbytek. Myslet si, že máte všechno, co potřebujete, jen s kamerami a radarem... Nevím, jak byste to dokázali,“ řekl Miller.
„Chcete ovšem doopravdy věřit pouze jednomu senzoru, který měří rychlost vozu vyjíždějícího z křižovatky ještě předtím, než do ní vjedete? Myslím, že budete potřebovat nějaké potvrzení. Radary a LiDAR dělají skvělou práci při měření rychlosti objektu, zatímco kamery takový objekt identifikují. Pokud tedy chcete dát takovou technologii do služeb veřejnosti, musíte ji věřit.“
„Dá se to udělat s menším množstvím palubních systémů? Pravděpodobně ano. Lze toho ale dosáhnout se současnou Teslou Model S? To si nemyslím,“ dodává Miller. Zároveň však přiznává, že elektrický sedan je již nyní schopen přejet bez řízení napříč celou Ameriku. K takovému úkonu totiž není třeba technologie na vrcholné úrovni, ale její stávající evoluce odpovídající klasifikaci SAE2.
Chlubit se naprostým vrcholem, jehož Tesla má dosáhnout do půl roku, je proto dle Millera naprostým nesmyslem. Jeho názor lze pochopit, neboť GM by na tuto úroveň mělo dosáhnout až za zhruba 15 let. Ve srovnání s věčným kalifornským start-upem by tak svět mohl americkou automobilku považovat za zastaralou a ukázat jí záda, což Miller rozhodně nehodlá dopustit.
Stejně jako on se přitom vůči Muskovu tvrzení ohradil i Gill Pratt, šéf výzkumného institutu Toyoty, jenž má rovněž na starosti autonomní řízení. Do jeho vývoje automobilka investovala miliardu dolarů (cca 22 mld. Kč), pročež také v jejím případě je více než logické, že bude úspěch Tesly zpochybňovat. Plnohodnotný autopilot je totiž technologií, po níž aktuálně pase každý výrobce aut.
„Je to báječný cíl. Nicméně nikdo z nás v automobilovém průmyslu nebo v oboru IT není blízko k dosažení skutečného autonomního řízení úrovně SAE5. Naše současné prototypy dovedou zvládnout mnoho situací, nicméně je jich ještě hodně dalších, na které schopnosti strojů zatím nestačí,“ říká k tématu Pratt, který dříve pracoval na pokročilých projektech pro Ministerstvo obrany.
Mnoho příznivců tedy Musk v branži nemá, což je na jednu stranu snadno pochopitelné. Je přitom otázkou, která strana má ve sporu pravdu - buď je Musk tak geniální, že umí něco, o čem se ostatním ani nezdá. A nebo má opravdu „hubu plnou keců”...
Autopilot Tesly se dočkal mnoha modernizací, již nyní by tak měl být schopen zvládnout přejet celou Ameriku bez zásahu lidské posádky. Nicméně do plnohodnotného autonomního řízení má značka prý ještě daleko
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva