Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž, který u Volva zrušil všechny velké motory, teď řádí u Audi. Chce skoro totéž
3.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Peter Mertens změnil Volvo ve značku, která nabízí nanejvýš čtyřválce. Od loňského roku je v Ingolstadtu a byť není tak radikální, činit se hodlá.
Před několika málo týdny Audi oznámilo, že razantně mění značení motorů svých aut. Názvy samotných modelů tedy zůstávají beze změny, nicméně odkaz na objem a uspořádání motorů zmizí. Místo toho se na zádích aut se čtyřmi kruhy ve znaku dočkáte dvoučíslí, jenž poněkud netransparentně odkazuje na výkon. Nikoliv však napřímo, k tomu by samozřejmě pouze dvojice čísel nestačila. Místo toho Audi za dvojice odstupňované po pěti (30, 35, 40...) skryje vždy určitou škálu dostupných výkonů.
Již ve chvíli samotné prezentace jsme naznačovali, že tento krok má přímou spojitost s downsizingem. Koncern VW, jakožto i jeho dceřiné značky, sice v poslední době naznačují, že snižování objemů je nesmysl, ovšem pouze u již zmenšených motorů. Nicméně v případě větších agregátů se některé automobilky downsizingu již až tak moc nebrání.
Stranou nyní nechme Lamborghini a Bentley, jenž chtějí u dvanáctiválců vydržet tak dlouho, jak jen to bude možné - v případě italské značky má jít navíc o atmosférické jednotky. A zabývat se nebudeme ani takovým Bugatti, v jehož případě si vlastně cokoliv jiného než šestnáctiválec nedovedeme představit. U již zmiňovaného Audi ale časem budeme muset zapomenout na cokoli opravdu velkého.
Svědčí o tom slova Petera Mertense, technického šéfa značky, který v rozhovoru s magazínem Auto News položil jednu řečnickou otázku: „Skutečně potřebujeme u příští generace aut motory V10 a W12?“ Odpověď na ni nejspíše znáte sami, pozitivně laděná bohužel není. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby současná generace Audi A8 byla naposledy k mání s dvanáctiválcem. Příští R8 pak desetiválec nedostane zcela jistě.
A nejsou to jen Mertensova slova, na která musíme brát zřetel, stačí se ohlédnout za jeho minulými činy. Do loňského roku působil jako viceprezident pro výzkum a vývoj u Volva a je to právě on, kdo je podepsán pod extrémním downsizingem, který švédské vozy stihl. Dříve jste si do Volv mohli koupit i motory V8, V6 a R5, teď je vrcholem dvoulitrový čtyřválec. S ničím větším se ani výhledové nepočítá.
U Audi ovšem na až tak drastickou změnu nedojde. V nabídce prý zůstane osmiválec, neboť Mertens si nabídku značky bez nich - zvláště pak bez toho dieselového - nedovede představit, neboť je tu velmi důležitá skupina zákazníků, která skutečně chce u velkých aut motory V8. „Znamená to ovšem, že bude existovat věčně? Nikoliv, i když tu s námi zůstane poměrně dlouhou dobu,“ dodává k tématu Mertens.
Portfolio Audi tedy čeká nemalá čistka, ostatně koncern VW Group již dříve uvedl, že plánuje zaříznout až 40 procent stávajících hnacích ústrojí. Nestane se tak sice skokově, nýbrž v dlouhodobějším horizontu, ovšem dle Mertense se eliminace může týkat „celých rodin“. Za ně pak nastoupí - ve stejném či menším měřítku - elektrifikované pohonné jednotky s menším objemem i počtem válců.
Pro petrolheady tedy budoucnost značky není zrovna lákavá, zvláště když Mertens kromě elektromobility zmiňuje i autonomní řízení. Úrovně SAE4 by totiž značka měla reálně dosáhnout již do pěti let. To není již enormně vzdálená doba, i když musíme zmínit, že co Audi představí a co budete moci použít, nemusí být to samé. Vše bude záležet na legislativě...
Stávající generaci Audi R8 jsme mohli otestovat s atmosférickým desetiválcem, u té příští se ale velmi pravděpodobně dočkáme maximálně přeplňovaného osmiválce
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry