Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž, který u Volva zrušil všechny velké motory, teď řádí u Audi. Chce skoro totéž
3.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Peter Mertens změnil Volvo ve značku, která nabízí nanejvýš čtyřválce. Od loňského roku je v Ingolstadtu a byť není tak radikální, činit se hodlá.
Před několika málo týdny Audi oznámilo, že razantně mění značení motorů svých aut. Názvy samotných modelů tedy zůstávají beze změny, nicméně odkaz na objem a uspořádání motorů zmizí. Místo toho se na zádích aut se čtyřmi kruhy ve znaku dočkáte dvoučíslí, jenž poněkud netransparentně odkazuje na výkon. Nikoliv však napřímo, k tomu by samozřejmě pouze dvojice čísel nestačila. Místo toho Audi za dvojice odstupňované po pěti (30, 35, 40...) skryje vždy určitou škálu dostupných výkonů.
Již ve chvíli samotné prezentace jsme naznačovali, že tento krok má přímou spojitost s downsizingem. Koncern VW, jakožto i jeho dceřiné značky, sice v poslední době naznačují, že snižování objemů je nesmysl, ovšem pouze u již zmenšených motorů. Nicméně v případě větších agregátů se některé automobilky downsizingu již až tak moc nebrání.
Stranou nyní nechme Lamborghini a Bentley, jenž chtějí u dvanáctiválců vydržet tak dlouho, jak jen to bude možné - v případě italské značky má jít navíc o atmosférické jednotky. A zabývat se nebudeme ani takovým Bugatti, v jehož případě si vlastně cokoliv jiného než šestnáctiválec nedovedeme představit. U již zmiňovaného Audi ale časem budeme muset zapomenout na cokoli opravdu velkého.
Svědčí o tom slova Petera Mertense, technického šéfa značky, který v rozhovoru s magazínem Auto News položil jednu řečnickou otázku: „Skutečně potřebujeme u příští generace aut motory V10 a W12?“ Odpověď na ni nejspíše znáte sami, pozitivně laděná bohužel není. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby současná generace Audi A8 byla naposledy k mání s dvanáctiválcem. Příští R8 pak desetiválec nedostane zcela jistě.
A nejsou to jen Mertensova slova, na která musíme brát zřetel, stačí se ohlédnout za jeho minulými činy. Do loňského roku působil jako viceprezident pro výzkum a vývoj u Volva a je to právě on, kdo je podepsán pod extrémním downsizingem, který švédské vozy stihl. Dříve jste si do Volv mohli koupit i motory V8, V6 a R5, teď je vrcholem dvoulitrový čtyřválec. S ničím větším se ani výhledové nepočítá.
U Audi ovšem na až tak drastickou změnu nedojde. V nabídce prý zůstane osmiválec, neboť Mertens si nabídku značky bez nich - zvláště pak bez toho dieselového - nedovede představit, neboť je tu velmi důležitá skupina zákazníků, která skutečně chce u velkých aut motory V8. „Znamená to ovšem, že bude existovat věčně? Nikoliv, i když tu s námi zůstane poměrně dlouhou dobu,“ dodává k tématu Mertens.
Portfolio Audi tedy čeká nemalá čistka, ostatně koncern VW Group již dříve uvedl, že plánuje zaříznout až 40 procent stávajících hnacích ústrojí. Nestane se tak sice skokově, nýbrž v dlouhodobějším horizontu, ovšem dle Mertense se eliminace může týkat „celých rodin“. Za ně pak nastoupí - ve stejném či menším měřítku - elektrifikované pohonné jednotky s menším objemem i počtem válců.
Pro petrolheady tedy budoucnost značky není zrovna lákavá, zvláště když Mertens kromě elektromobility zmiňuje i autonomní řízení. Úrovně SAE4 by totiž značka měla reálně dosáhnout již do pěti let. To není již enormně vzdálená doba, i když musíme zmínit, že co Audi představí a co budete moci použít, nemusí být to samé. Vše bude záležet na legislativě...
Stávající generaci Audi R8 jsme mohli otestovat s atmosférickým desetiválcem, u té příští se ale velmi pravděpodobně dočkáme maximálně přeplňovaného osmiválce
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva