Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž, který vybudoval McLaren, po sporech opouští firmu. Na cestu dostal miliardy
30.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sedmdesátiletý byznysmen přivedl McLaren na vrchol, nejprve sportovní a pak i silniční. Od roku 2014 ale není naladěn na stejnou notu s partnery.
Nebývá neobvyklé, když člověk, jenž tu či onu společnost dovedl k úspěchu, je nakonec odstaven od válu. Své by o tom mohl vyprávět třeba Steve Jobs, který byl dokonce svého času z Applu vyhozen. Dobře se pak vlastně nezachoval ani koncern VW Group vůči Ferdinandu Piëchovi. A nejnověji pak asi nesmýšlí pozitivně o McLarenu Ron Dennis. Ten měl totiž dle informací Sky News prodat veškeré své zbývající podíly a firmu zcela opustit.
Dennis svou kariéru odstartoval v roce 1966, tedy ve svých 18 letech, kdy se stal mechanikem u týmu Cooper Formula One. Následně se přesunul k Brabhamu, již v roce 1971 však zakládal vlastní stáj. Ta se sice dočkala několika reorganizací, na druhou stranu ale dosáhla celé řady úspěchů ve Formuli 2 a 3. Návrat do královské disciplíny se odehrál až v roce 1980, kdy se Dennisův Project Four Racing sloučil s McLarenem.
Britský byznysmen se postavil do čela týmu, přičemž mezi jeho úspěchy z té doby patří zlanaření automobilky Porsche k výrobě motorů či hrátky s karbonovými vlákny. Pod Dennisovým vedením tým začal opětovně vítězit, přičemž jezdci jako Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen či Lewis Hamilton přivezli stáji nejen mistrovské tituly, ale také řadu Pohárů konstruktérů.
Do dnešních dní má McLaren na kontě 8 vyhraných šampionátů, pouze jednou se tak ale stalo „před Dennisem“. Stejně tak z 12 jezdeckých titulů jen dva byly vybojovány před rokem 1980, kdy velký Ron nastoupil ke kormidlu. Je ovšem třeba také jedním dechem dodat, že posledním mistrem světa za McLaren byl Hamilton před devíti lety, mezi stájemi pak tým zvítězil před necelými dvaceti.
Tato dlouhá odmlka, společně s kauzou Spygate, kdy byl tým obviněn ze špionáže u Ferrari, byla jedním z důvodů, proč mezi Dennisem a dalšími majiteli McLarenu začalo docházet k rozkolům. Ač byl tedy v roce 2014 jmenován prezidentem celé společnosti, o dva roky později - loni v listopadu - byl kvůli nespokojenosti správní rady degradován. Stále však zůstával spolumajitelem.
Nejnovější informace ale naznačují, že Dennis jde kompletně od válu. Prodat měl nejen 11procentní podíl, který držel v divizi McLaren Automotive, ale i 25procentní podíl v McLaren Technology Group. Podle zdrojů ze zákulisí měl přitom za své akcie dostat 275 milionů GBP (cca 8,2 mld. Kč), celá McLaren Group (konglomerát ještě dalších firem) je totiž aktuálně ceněn na dvě miliardy liber (59,85 mld. Kč).
Tím se nám uzavírá jedna éra britské společnosti, kdy sice tým F1 i díky nespolehlivým a málo výkonným motorům Hondy strádá, automobilová divize je ovšem v té nejlepší kondici. Po šesti letech existence totiž značka ohlásila již čtvrtý ziskový rok, pročež se tak měla stát nejúspěšnějším výrobcem silničních aut se šestiletou historií. Za to přitom může vděčit právě Dennisovi, jako ostatně prakticky za vše, co kdy dokázala, legendární McLaren F1 nevyjímaje...
Ron Dennis se po dlouhých 37 letech loučí se společností, kterou dostal na vrchol a stále v jejím čele během všech jejích velkých úspěchů
Zdroj: Sky News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch