Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž, který vybudoval McLaren, po sporech opouští firmu. Na cestu dostal miliardy
30.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sedmdesátiletý byznysmen přivedl McLaren na vrchol, nejprve sportovní a pak i silniční. Od roku 2014 ale není naladěn na stejnou notu s partnery.
Nebývá neobvyklé, když člověk, jenž tu či onu společnost dovedl k úspěchu, je nakonec odstaven od válu. Své by o tom mohl vyprávět třeba Steve Jobs, který byl dokonce svého času z Applu vyhozen. Dobře se pak vlastně nezachoval ani koncern VW Group vůči Ferdinandu Piëchovi. A nejnověji pak asi nesmýšlí pozitivně o McLarenu Ron Dennis. Ten měl totiž dle informací Sky News prodat veškeré své zbývající podíly a firmu zcela opustit.
Dennis svou kariéru odstartoval v roce 1966, tedy ve svých 18 letech, kdy se stal mechanikem u týmu Cooper Formula One. Následně se přesunul k Brabhamu, již v roce 1971 však zakládal vlastní stáj. Ta se sice dočkala několika reorganizací, na druhou stranu ale dosáhla celé řady úspěchů ve Formuli 2 a 3. Návrat do královské disciplíny se odehrál až v roce 1980, kdy se Dennisův Project Four Racing sloučil s McLarenem.
Britský byznysmen se postavil do čela týmu, přičemž mezi jeho úspěchy z té doby patří zlanaření automobilky Porsche k výrobě motorů či hrátky s karbonovými vlákny. Pod Dennisovým vedením tým začal opětovně vítězit, přičemž jezdci jako Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen či Lewis Hamilton přivezli stáji nejen mistrovské tituly, ale také řadu Pohárů konstruktérů.
Do dnešních dní má McLaren na kontě 8 vyhraných šampionátů, pouze jednou se tak ale stalo „před Dennisem“. Stejně tak z 12 jezdeckých titulů jen dva byly vybojovány před rokem 1980, kdy velký Ron nastoupil ke kormidlu. Je ovšem třeba také jedním dechem dodat, že posledním mistrem světa za McLaren byl Hamilton před devíti lety, mezi stájemi pak tým zvítězil před necelými dvaceti.
Tato dlouhá odmlka, společně s kauzou Spygate, kdy byl tým obviněn ze špionáže u Ferrari, byla jedním z důvodů, proč mezi Dennisem a dalšími majiteli McLarenu začalo docházet k rozkolům. Ač byl tedy v roce 2014 jmenován prezidentem celé společnosti, o dva roky později - loni v listopadu - byl kvůli nespokojenosti správní rady degradován. Stále však zůstával spolumajitelem.
Nejnovější informace ale naznačují, že Dennis jde kompletně od válu. Prodat měl nejen 11procentní podíl, který držel v divizi McLaren Automotive, ale i 25procentní podíl v McLaren Technology Group. Podle zdrojů ze zákulisí měl přitom za své akcie dostat 275 milionů GBP (cca 8,2 mld. Kč), celá McLaren Group (konglomerát ještě dalších firem) je totiž aktuálně ceněn na dvě miliardy liber (59,85 mld. Kč).
Tím se nám uzavírá jedna éra britské společnosti, kdy sice tým F1 i díky nespolehlivým a málo výkonným motorům Hondy strádá, automobilová divize je ovšem v té nejlepší kondici. Po šesti letech existence totiž značka ohlásila již čtvrtý ziskový rok, pročež se tak měla stát nejúspěšnějším výrobcem silničních aut se šestiletou historií. Za to přitom může vděčit právě Dennisovi, jako ostatně prakticky za vše, co kdy dokázala, legendární McLaren F1 nevyjímaje...
Ron Dennis se po dlouhých 37 letech loučí se společností, kterou dostal na vrchol a stále v jejím čele během všech jejích velkých úspěchů
Zdroj: Sky News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva