Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž využil službu na sdílení aut k provozu vlastní půjčovny. 37 vozů parkuje na ulici
16.11.2018 | Mirek Mazal
Internetovou službu určenou pro soukromé půjčování aut mezi lidmi lze využít lecjak. Třeba nakoupit 37 vozů a půjčovat je „na kšeft” z vlastního bytu. Kde je ale pak zaparkovat?
Nevíme o tom, že by u nás podobná služba dosud zaznamenala větší úspěch, v USA ale projekt zvaný Turo oslovil spoustu lidí. Slouží v podstatě pro sdílení vozů mezi lidmi za úplatu, je ale možné jej označit i za jakousi soukromou internetovou autopůjčovnu. Určena je hlavně těm, kteří svůj nebo jeden ze svých automobilů příliš nevyužívají a ve volných chvílích jej mohou poskytnout jiným lidem. Takovým způsobem se dají vydělat bokem zajímavé peníze třeba na sporťácích, kterými jezdíte jen o víkendu. Lákavé příležitosti se ale jeden z obyvatel Chicaga rozhodl využít docela jiným způsobem.
Michael Oates se na Turo zaregistroval v červenci 2015 a od té doby postupně nakoupil neskutečných 37 vozů značek Toyota, Volkswagen, Smart a Ford, které přes Turo nabízí. Nejlevnější půjčovné stanovil na dostupných 20 dolarů (460 Kč) denně za Toyotu Yaris, nejdražším kouskem je Volkswagen Jetta vyžadující platbu 90 dolarů (2 276 Kč) za den.
Říkáte si: „Proč ne?” Vlastně máte pravdu, 2, 20 nebo 120 aut, princip je pořád tejný. Potíž je ale v tom, že Oates se dále chová jako jiní soukromí majitelé třeba dvou aut a ta parkuje normálně na ulici v místech, kde bydlí. Na konci minulého roku si tak blízcí sousedé všimli, že nabízené automobily blokují poměrně značnou část ulice. Provizorní autopůjčovna zablokovala většinu parkovacích míst, kde lidé dřív běžně stáli. Skoro čtyři desítky pronajímaných vozů rozčílily některé rezidenty do takové míry, že se obrátili na vedení města.
Radní se obrátil na tamní odbor pro obchodní záležitosti a ochranu spotřebitelů, který situaci prověřil. Okupování 37 míst jedním majitelem bylo shledáno bez vad, problémem se ukázalo být provozování půjčovny bez licence, což je v Chicagu nezákonný postup. Michael byl písemně obeznámen se závěry odboru, v dopise byl také vyzván, aby ukončil provoz improvizované půjčovny z místa bydliště bez potřebných povolení. Jenže Oates prý žádnou půjčovnu neprovozuje, sdílí svá auta přes Turo, že...
Aby vyšel sousedům vstříc, podle svých slov přemístil soubor aut na soukromá parkoviště. Všímaví občané ale do e-mailové schránky radnice jako důkaz poslali fotografie dalších pěti aut zaparkovaných před jejich domem, takže mnoho se nejspíše nezměnilo. Své zástupce poslala na místo i webová služba, ani to ale na fungování celé „půjčovny” nic nezměnilo.
Jak jsme zmínili, obchodní model Tura chtěl původně pomáhat motoristům, kteří své auto tak často nepoužívají a jeho občasným pronájmem mohou pokrýt část provozních nákladů. Autoři ale nepočítali s vychytralými jednici, jako je Oates. Nikdo ale nedokáže odpovědět na otázku, kdy je čas otevřít si oficiální autopůjčovnu - hranice mezi sdílením a zápůjčkou není jednoznačná. Oates dále tvrdí, že jeho zákazníci prostě využívají možnosti podělit se o jím nevyužitý automobil, situaci vnímá jako bláznivou kampaň. A jak jsme už naznačili, fakticky má pravdu, počet automobilů zaregistrovaných na jeden účet aplikace Turo není dle pravidel omezen omezen. Tvůrci na nic podobného nepomysleli a ani později neřešili, protože 97 % poskytovatelů zápůjček má tři a méně aut a veřejná parkovací místa nemají speciální předpisy, kdo na nich může zůstat stát.
Obchodní model licencované autopůjčovny musí dodržovat množství otravných předpisů, platformy sdílení se složitým byrokratickým povinnostem vyhýbají. Vzniká šedá zóna, která není legislativně ošetřena. Právě svoboda je hnací síla všech podobných projektů, Turo ani další konkurenti nechtějí byt regulováni. Zastupitelé Chicaga chápou základní pojmy, souhlasí s užitečnou stránkou věci zejména pro lidi bez vlastních automobilů, ale stále hledají cestu, jak vyzrát na jednoho podnikatele, který si z dobročinné společnosti udělal regulérní byznys.
Improvizovaná autopůjčovna těchto 37 vozů funguje přes službu určenou k drobným zápůjčkám mezi lidmi. Muž za úplatu sdílí skoro cokoli vás napadne
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB