Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž využil službu na sdílení aut k provozu vlastní půjčovny. 37 vozů parkuje na ulici
16.11.2018 | Mirek Mazal
Internetovou službu určenou pro soukromé půjčování aut mezi lidmi lze využít lecjak. Třeba nakoupit 37 vozů a půjčovat je „na kšeft” z vlastního bytu. Kde je ale pak zaparkovat?
Nevíme o tom, že by u nás podobná služba dosud zaznamenala větší úspěch, v USA ale projekt zvaný Turo oslovil spoustu lidí. Slouží v podstatě pro sdílení vozů mezi lidmi za úplatu, je ale možné jej označit i za jakousi soukromou internetovou autopůjčovnu. Určena je hlavně těm, kteří svůj nebo jeden ze svých automobilů příliš nevyužívají a ve volných chvílích jej mohou poskytnout jiným lidem. Takovým způsobem se dají vydělat bokem zajímavé peníze třeba na sporťácích, kterými jezdíte jen o víkendu. Lákavé příležitosti se ale jeden z obyvatel Chicaga rozhodl využít docela jiným způsobem.
Michael Oates se na Turo zaregistroval v červenci 2015 a od té doby postupně nakoupil neskutečných 37 vozů značek Toyota, Volkswagen, Smart a Ford, které přes Turo nabízí. Nejlevnější půjčovné stanovil na dostupných 20 dolarů (460 Kč) denně za Toyotu Yaris, nejdražším kouskem je Volkswagen Jetta vyžadující platbu 90 dolarů (2 276 Kč) za den.
Říkáte si: „Proč ne?” Vlastně máte pravdu, 2, 20 nebo 120 aut, princip je pořád tejný. Potíž je ale v tom, že Oates se dále chová jako jiní soukromí majitelé třeba dvou aut a ta parkuje normálně na ulici v místech, kde bydlí. Na konci minulého roku si tak blízcí sousedé všimli, že nabízené automobily blokují poměrně značnou část ulice. Provizorní autopůjčovna zablokovala většinu parkovacích míst, kde lidé dřív běžně stáli. Skoro čtyři desítky pronajímaných vozů rozčílily některé rezidenty do takové míry, že se obrátili na vedení města.
Radní se obrátil na tamní odbor pro obchodní záležitosti a ochranu spotřebitelů, který situaci prověřil. Okupování 37 míst jedním majitelem bylo shledáno bez vad, problémem se ukázalo být provozování půjčovny bez licence, což je v Chicagu nezákonný postup. Michael byl písemně obeznámen se závěry odboru, v dopise byl také vyzván, aby ukončil provoz improvizované půjčovny z místa bydliště bez potřebných povolení. Jenže Oates prý žádnou půjčovnu neprovozuje, sdílí svá auta přes Turo, že...
Aby vyšel sousedům vstříc, podle svých slov přemístil soubor aut na soukromá parkoviště. Všímaví občané ale do e-mailové schránky radnice jako důkaz poslali fotografie dalších pěti aut zaparkovaných před jejich domem, takže mnoho se nejspíše nezměnilo. Své zástupce poslala na místo i webová služba, ani to ale na fungování celé „půjčovny” nic nezměnilo.
Jak jsme zmínili, obchodní model Tura chtěl původně pomáhat motoristům, kteří své auto tak často nepoužívají a jeho občasným pronájmem mohou pokrýt část provozních nákladů. Autoři ale nepočítali s vychytralými jednici, jako je Oates. Nikdo ale nedokáže odpovědět na otázku, kdy je čas otevřít si oficiální autopůjčovnu - hranice mezi sdílením a zápůjčkou není jednoznačná. Oates dále tvrdí, že jeho zákazníci prostě využívají možnosti podělit se o jím nevyužitý automobil, situaci vnímá jako bláznivou kampaň. A jak jsme už naznačili, fakticky má pravdu, počet automobilů zaregistrovaných na jeden účet aplikace Turo není dle pravidel omezen omezen. Tvůrci na nic podobného nepomysleli a ani později neřešili, protože 97 % poskytovatelů zápůjček má tři a méně aut a veřejná parkovací místa nemají speciální předpisy, kdo na nich může zůstat stát.
Obchodní model licencované autopůjčovny musí dodržovat množství otravných předpisů, platformy sdílení se složitým byrokratickým povinnostem vyhýbají. Vzniká šedá zóna, která není legislativně ošetřena. Právě svoboda je hnací síla všech podobných projektů, Turo ani další konkurenti nechtějí byt regulováni. Zastupitelé Chicaga chápou základní pojmy, souhlasí s užitečnou stránkou věci zejména pro lidi bez vlastních automobilů, ale stále hledají cestu, jak vyzrát na jednoho podnikatele, který si z dobročinné společnosti udělal regulérní byznys.
Improvizovaná autopůjčovna těchto 37 vozů funguje přes službu určenou k drobným zápůjčkám mezi lidmi. Muž za úplatu sdílí skoro cokoli vás napadne
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch