Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž využil službu na sdílení aut k provozu vlastní půjčovny. 37 vozů parkuje na ulici
16.11.2018 | Mirek Mazal
Internetovou službu určenou pro soukromé půjčování aut mezi lidmi lze využít lecjak. Třeba nakoupit 37 vozů a půjčovat je „na kšeft” z vlastního bytu. Kde je ale pak zaparkovat?
Nevíme o tom, že by u nás podobná služba dosud zaznamenala větší úspěch, v USA ale projekt zvaný Turo oslovil spoustu lidí. Slouží v podstatě pro sdílení vozů mezi lidmi za úplatu, je ale možné jej označit i za jakousi soukromou internetovou autopůjčovnu. Určena je hlavně těm, kteří svůj nebo jeden ze svých automobilů příliš nevyužívají a ve volných chvílích jej mohou poskytnout jiným lidem. Takovým způsobem se dají vydělat bokem zajímavé peníze třeba na sporťácích, kterými jezdíte jen o víkendu. Lákavé příležitosti se ale jeden z obyvatel Chicaga rozhodl využít docela jiným způsobem.
Michael Oates se na Turo zaregistroval v červenci 2015 a od té doby postupně nakoupil neskutečných 37 vozů značek Toyota, Volkswagen, Smart a Ford, které přes Turo nabízí. Nejlevnější půjčovné stanovil na dostupných 20 dolarů (460 Kč) denně za Toyotu Yaris, nejdražším kouskem je Volkswagen Jetta vyžadující platbu 90 dolarů (2 276 Kč) za den.
Říkáte si: „Proč ne?” Vlastně máte pravdu, 2, 20 nebo 120 aut, princip je pořád tejný. Potíž je ale v tom, že Oates se dále chová jako jiní soukromí majitelé třeba dvou aut a ta parkuje normálně na ulici v místech, kde bydlí. Na konci minulého roku si tak blízcí sousedé všimli, že nabízené automobily blokují poměrně značnou část ulice. Provizorní autopůjčovna zablokovala většinu parkovacích míst, kde lidé dřív běžně stáli. Skoro čtyři desítky pronajímaných vozů rozčílily některé rezidenty do takové míry, že se obrátili na vedení města.
Radní se obrátil na tamní odbor pro obchodní záležitosti a ochranu spotřebitelů, který situaci prověřil. Okupování 37 míst jedním majitelem bylo shledáno bez vad, problémem se ukázalo být provozování půjčovny bez licence, což je v Chicagu nezákonný postup. Michael byl písemně obeznámen se závěry odboru, v dopise byl také vyzván, aby ukončil provoz improvizované půjčovny z místa bydliště bez potřebných povolení. Jenže Oates prý žádnou půjčovnu neprovozuje, sdílí svá auta přes Turo, že...
Aby vyšel sousedům vstříc, podle svých slov přemístil soubor aut na soukromá parkoviště. Všímaví občané ale do e-mailové schránky radnice jako důkaz poslali fotografie dalších pěti aut zaparkovaných před jejich domem, takže mnoho se nejspíše nezměnilo. Své zástupce poslala na místo i webová služba, ani to ale na fungování celé „půjčovny” nic nezměnilo.
Jak jsme zmínili, obchodní model Tura chtěl původně pomáhat motoristům, kteří své auto tak často nepoužívají a jeho občasným pronájmem mohou pokrýt část provozních nákladů. Autoři ale nepočítali s vychytralými jednici, jako je Oates. Nikdo ale nedokáže odpovědět na otázku, kdy je čas otevřít si oficiální autopůjčovnu - hranice mezi sdílením a zápůjčkou není jednoznačná. Oates dále tvrdí, že jeho zákazníci prostě využívají možnosti podělit se o jím nevyužitý automobil, situaci vnímá jako bláznivou kampaň. A jak jsme už naznačili, fakticky má pravdu, počet automobilů zaregistrovaných na jeden účet aplikace Turo není dle pravidel omezen omezen. Tvůrci na nic podobného nepomysleli a ani později neřešili, protože 97 % poskytovatelů zápůjček má tři a méně aut a veřejná parkovací místa nemají speciální předpisy, kdo na nich může zůstat stát.
Obchodní model licencované autopůjčovny musí dodržovat množství otravných předpisů, platformy sdílení se složitým byrokratickým povinnostem vyhýbají. Vzniká šedá zóna, která není legislativně ošetřena. Právě svoboda je hnací síla všech podobných projektů, Turo ani další konkurenti nechtějí byt regulováni. Zastupitelé Chicaga chápou základní pojmy, souhlasí s užitečnou stránkou věci zejména pro lidi bez vlastních automobilů, ale stále hledají cestu, jak vyzrát na jednoho podnikatele, který si z dobročinné společnosti udělal regulérní byznys.
Improvizovaná autopůjčovna těchto 37 vozů funguje přes službu určenou k drobným zápůjčkám mezi lidmi. Muž za úplatu sdílí skoro cokoli vás napadne
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis