Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na kterých autech vydělávají automobilky nejvíc peněz? Němci razí cestu, ani Ferrari nestačí
15.9.2019 | Petr Prokopec
Pozoruhodný pohled do zákulisí světa výroby a prodeje aut nabízí agentura Bloomberg. Podle jejích výpočtů je králem automobilů z hlediska ziskovosti Porsche 911, ani Ferrari F8 nestíhá.
Automobilky v poslední době hromadně přepřahají na SUV, protože po těchto vozech touží zákazníci nejvíce. Dokonce takovou měrou, že neváhají sáhnout do peněženky daleko hlouběji, než by tomu bylo v případě hatchbacků či sedanů. Proto třeba Ford či General Motors s těmito karosářskými verzemi prakticky zcela končí a místo toho se budou věnovat pouze ziskové části portfolia. Tedy těm autům, které disponují přizvednutým podvozkem a často také aerodynamikou cihly.
Nicméně podle zjištění Bloombergu je tu jeden vůz, který všem SUV a pick-upům dává na frak, a to právě v rámci ziskovosti. Jde o Porsche 911, které se stalo nejziskovějším vozem odhaleným v loňském roce. Co však již udivit může, to jsou suchá čísla, která nažhaví nejednoho účetního. A vlastně nejen tuto sortu lidí. Bloomberg zjistil, že německá ikona má na svědomí téměř 30 procent veškerých firemních výdělků, jakkoliv se na celkových prodejích podílí jen 11 procenty.
Zajímavé je, koho Porsche porazilo. Druhý ve srovnání skončil Aston Martin DBX, jehož zařazení je trochu kontroverzní, neboť stále není v sériové výrobě. I tak se dosavadní prodeje starají o 21 % zisku Astonu. Až na třetím místě je Ferrari F8 Tirbuto se 17 %, další místa obsadily tradiční dojné krávy - BMW X5 s 16 % a Mercedes-Benz GLE s tímtéž podílem na zisku.
Pozoruhodné je, že na F8 vykazuje Ferrari 50% marži, nicméně ani to nestačí na lepŠí umístění, neboť osmiválcový supersport se na firemních výdělcích podílí „jen“ ze zmíněných 17 procent. Kromě toho se jej ročně prodá jen okolo čtyř tisíc kusů, zatímco Porsche 911 se 47% marží dosahuje takřka desetinásobných registrací.
Bloomberg proto odhaduje, že ročně může německá ikona vydělat zhruba 2,24 miliardy Eur (cca 57,98 miliardy korun). To je však pouhý začátek, neboť během příštích osmnácti měsíců přijdou na trh ještě výše postavené varianty jako Turbo. V jeho případě se zisková marže navýší na více než 50 %. Michael Dean z Bloombergu, který měl provedení analýzy na starosti, proto naznačuje, že jen prodejem 10 tisíc kusů této verze (plus variant GT3 a GT3 RS) by si Porsche mohlo přijít na více než půl miliardy dolarů (11,74 mld. Kč).
Podstatné rovněž je, že rostou i samotné prodeje. Registrace modelu 911 se loni zvedly o 10 procent, přestože generace 991 končila a na novou se teprve čekalo. Automobilka navíc neklesala ani v Číně, která je pro ni největším trhem. Pokud tedy přijde krize - a zatím veškeré indicie naznačují, že se tak stane - je na nepřízeň připravena lépe než kdokoliv jiný. To je velmi důležité, neboť svět se překlání k elektromobilitě, což vyžaduje mnohamiliardové investice, které se nevyhnuly ani Porsche.
Jakkoliv tedy jeho nový Taycan startuje výrazně výše než 911 a nejspíše tomu tak bude i po představení základních verzí, Dean předpokládá, že na tomto modelu začne automobilka v Zuffenhausenu vydělávat až po roce 2023. Do té doby jej tíží investice okolo 6,6 miliard dolarů (154,95 mld. Kč), která mimo jiné padla i na výstavbu nové továrny poblíž firemního ústředí v Zuffenhausenu.
Porsche 911 je tak pomalu jediným důvodem, proč automobilka mohla Taycan ověnčit tak zajímavými parametry. Pokud jste ovšem někdy nahlédli do jeho příplatků, nejspíše vás ona vysoká ziskovost nepřekvapí. Od toho jsou tu spíše ceny doplňků, kdy třeba jen nalakování klíčku barvou skutečného vozu vyjde na 10 tisíc korun. Přitom se bavíme o titěrném plastovém výlisku za „pár šupů“.
Porsche 911 se na firemních výdělcích podílí z 30 procent, ačkoliv v rámci celkových prodejů má na registracích pouze 11procentní podíl. Překonalo tak hvězdy Astonu, Ferrari, BMW i Mercedesu
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis