Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je turbo z nejsilnější Formule 1 všech dob. Je neuvěřitelně velké
7.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
I když vývoj kráčí stále vpřed, pravidla se postarala o to, že nejsilnější F1 jsou dnes dekády staré. A tak staré je i turbodmychadlo jedné z nich.
Nejšílenější závody Formule 1 zažil rok 1986. Tehdy byla bezprecedentně rozvolněna pravidla omezující konstrukci pohonných jednotek a neexistovaly ani žádné limity množství použitých motorů či jejich komponentů. Technici tak volné ruce využili k nasazení nejvýkonnějších agregátů, které se kdy do monopostů F1 dostaly.
Na špici stanulo dílo BMW postavené předloni zesnulým Paulem Roschem. Geniální motorář, který stojí třeba i za pohonnou jednotkou McLarenu F1, dal za vznik strojovně jménem M12, která je dodnes jedním z nejobdivovanějších závodních motorů historie motorsportu. A to přesto, že byla bez nadsázky titěrná.
Pravidla totiž omezovala počet válců a zdvihový objem - v případě přeplňovaných motorů muselo jít o 1,5litrové čtyřválce. Absence dalších limitů hrála do karet velkým turbodmychadlům s vysokým plnícím tlakem, takže limitem maximálních výkonů byla pouze obloha. Rok 1986 znamenal bláznivý kolotoč, na který nastoupily všechny závodní týmy a odměnou jím byla šílená jízda bez limitů plnícího tlaku, spotřeby paliva a počtu použitých motorů. Životnost komponentů byla minimální, jednotky ze sebe musely vydat všechno za tu dobu, po kterou byly třeba. Roztrhané motory byly běžnou věcí, v kvalifikaci stačilo, aby stroje vydržely fit jediné ostré kolo.
Jaký výkon motory tehdy měly, vlastně nikdo ani neví. Nejvyšší plnící tlak u M12 byl 5,6 baru a výkon v kvalifikaci přesáhl 1 400 koní (1 044 kW). Sám Paul Rosche vzpomínal, že motor M12 mohl dávat v kvalifikaci 1 500 nebo 1 600 koní, jen zkrátka tehdy neexistovala motorová brzda, která by to přesně změřila. Dnes si povzdechneme nad špatnou odezvou plynu u turbomotoru, ale představte si 1,5litrový čtyřválec s jedním gigantickým turbem tučně dopovaným tlakem nad 5 baru. Závodníci museli krotit bestie na kolech. Po sezóně 1986 BMW odešlo z Formule 1, ale jejich motory žily dále až do roku 1988, kdy byly zakázány. Po odchodu bavorské firmy ze světa F1 byl motor M12 dále udržován při životě pod hlavičkou firmy Megatron.
Pokud si chcete vyzkoušet, co to je mít něco takového pod kapotou - a nebo aspoň v ruce - máte nyní možnost zakoupit sadu turba pocházející právě z F1 s motorem M12 od BMW. Kit obsahuje vše, co je nutné k zapojení na řadový čtyřválec BMW, konkrétně jde o turbodmychadlo Garrett Motorsport 247 Maram Twin Scroll Turbocharger, svody výfukového potrubí a obtokový ventil turbodmychadla. Vedle motoru 1,5 R4 to je vážně gigantické ústrojí a zejména kvůli své historické hodnotě nevyjde levně - za turbodmychadlo a zbytek dílů je nutné vydat 11 854 dolarů (303 400 Kč).
Výkony nad 1 400 koní, rychlost nad 350 km/h, nekonečná turbodíra a podobně definovatelná spotřeba benzínu navždy zůstanou synonymem sezóny nejsilnějších motorů ve Formuli 1. Tyhle časy už se nikdy nevrátí, tím spíše ale zní lákavě mít doma kus této slavné historie, v tomto případě doslova...
K mání je jedno obří turbo na čtyřválcový motor 1,5litru. Umí nafoukat o nějakých 1 250 koní víc, než má 1,5 TSI Evo v Golfu...
Zdroj: Ebay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 3 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 6 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 7 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva