Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je turbo z nejsilnější Formule 1 všech dob. Je neuvěřitelně velké
7.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
I když vývoj kráčí stále vpřed, pravidla se postarala o to, že nejsilnější F1 jsou dnes dekády staré. A tak staré je i turbodmychadlo jedné z nich.
Nejšílenější závody Formule 1 zažil rok 1986. Tehdy byla bezprecedentně rozvolněna pravidla omezující konstrukci pohonných jednotek a neexistovaly ani žádné limity množství použitých motorů či jejich komponentů. Technici tak volné ruce využili k nasazení nejvýkonnějších agregátů, které se kdy do monopostů F1 dostaly.
Na špici stanulo dílo BMW postavené předloni zesnulým Paulem Roschem. Geniální motorář, který stojí třeba i za pohonnou jednotkou McLarenu F1, dal za vznik strojovně jménem M12, která je dodnes jedním z nejobdivovanějších závodních motorů historie motorsportu. A to přesto, že byla bez nadsázky titěrná.
Pravidla totiž omezovala počet válců a zdvihový objem - v případě přeplňovaných motorů muselo jít o 1,5litrové čtyřválce. Absence dalších limitů hrála do karet velkým turbodmychadlům s vysokým plnícím tlakem, takže limitem maximálních výkonů byla pouze obloha. Rok 1986 znamenal bláznivý kolotoč, na který nastoupily všechny závodní týmy a odměnou jím byla šílená jízda bez limitů plnícího tlaku, spotřeby paliva a počtu použitých motorů. Životnost komponentů byla minimální, jednotky ze sebe musely vydat všechno za tu dobu, po kterou byly třeba. Roztrhané motory byly běžnou věcí, v kvalifikaci stačilo, aby stroje vydržely fit jediné ostré kolo.
Jaký výkon motory tehdy měly, vlastně nikdo ani neví. Nejvyšší plnící tlak u M12 byl 5,6 baru a výkon v kvalifikaci přesáhl 1 400 koní (1 044 kW). Sám Paul Rosche vzpomínal, že motor M12 mohl dávat v kvalifikaci 1 500 nebo 1 600 koní, jen zkrátka tehdy neexistovala motorová brzda, která by to přesně změřila. Dnes si povzdechneme nad špatnou odezvou plynu u turbomotoru, ale představte si 1,5litrový čtyřválec s jedním gigantickým turbem tučně dopovaným tlakem nad 5 baru. Závodníci museli krotit bestie na kolech. Po sezóně 1986 BMW odešlo z Formule 1, ale jejich motory žily dále až do roku 1988, kdy byly zakázány. Po odchodu bavorské firmy ze světa F1 byl motor M12 dále udržován při životě pod hlavičkou firmy Megatron.
Pokud si chcete vyzkoušet, co to je mít něco takového pod kapotou - a nebo aspoň v ruce - máte nyní možnost zakoupit sadu turba pocházející právě z F1 s motorem M12 od BMW. Kit obsahuje vše, co je nutné k zapojení na řadový čtyřválec BMW, konkrétně jde o turbodmychadlo Garrett Motorsport 247 Maram Twin Scroll Turbocharger, svody výfukového potrubí a obtokový ventil turbodmychadla. Vedle motoru 1,5 R4 to je vážně gigantické ústrojí a zejména kvůli své historické hodnotě nevyjde levně - za turbodmychadlo a zbytek dílů je nutné vydat 11 854 dolarů (303 400 Kč).
Výkony nad 1 400 koní, rychlost nad 350 km/h, nekonečná turbodíra a podobně definovatelná spotřeba benzínu navždy zůstanou synonymem sezóny nejsilnějších motorů ve Formuli 1. Tyhle časy už se nikdy nevrátí, tím spíše ale zní lákavě mít doma kus této slavné historie, v tomto případě doslova...
K mání je jedno obří turbo na čtyřválcový motor 1,5litru. Umí nafoukat o nějakých 1 250 koní víc, než má 1,5 TSI Evo v Golfu...
Zdroj: Ebay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB