Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní

Znalci hned od pohledu poznají verzi 130 GL. To byl svého času vrchol řady, znamenal ale motor 1,3 a výkon 58 koní. Teď má 2,0 turbo s více jak 200.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní

31.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Znalci hned od pohledu poznají verzi 130 GL. To byl svého času vrchol řady, znamenal ale motor 1,3 a výkon 58 koní. Teď má 2,0 turbo s více jak 200.

Výkonná auta máme rádi, daleko nejraději ale máme taková, která jsou výkonná a nedávají to znát. Je zkrátka zvláštním způsobem příjemné, když si vás okolí nevšímá nebo vás nanejvýš vnímá jako někoho druhořadého, ve skutečnosti jste ale někým docela jiným. A ve světě aut lze takové pozice nejlépe docílit s typem vozu, kterému jsme si zvykli říkat sleeper, spáč.

Podobných aut jsme viděli už řadu, od VW Lupo s motorem V8 až po BMW M3 E30 s motorem V10 a tyto snahy se nevyhýbají ani škodovkám. U těch moderních ale není zase tak snadné překvapit, když Superb 2,0 TSI má až 280 koní a Octavia RS dnes až 245 - to jsou velmi rychlá auta. A u starých modelů s motorem vzadu zase není lehké něco takového postavit, protože jde o stroje stavěné pro výkon v nízkých desítkách koní a úprava celého vozu tak, aby zvládal diametrálně odlišný výkon, je náročná.

Jak moc, to jsme mohli vidět třeba na přestavbě staré Škody 120 na sporťák s motorem uprostřed, dnes tu máme o trochu méně ambiciózní výtvor. Ale svým způsobem ještě více pozoruhodný. Jeho autor se totiž ani trochu nezajímal o to, jak vůz vypadá, soustředil se pouze na jeho techniku. A stvořil dokonalého spáče svého druhu.

Auto si koupil už v roce 2003 a postupně jej upravil tak, aby pojalo motor EJ20T. Že vám to nic neříká? To je dvoulitrový turboboxer Subaru, který proslul hlavně v Impreze WRX a STi a měl výkon od 200 až za hranici 300 koní. Kolik přesně má v této škodovce, majitel neuvádí, ať už to ale bude jakékoli číslo z naznačeného rozmezí, výsledkem bude malý hurikán na kolech.

Orezlý, pochroumaný, sem tam s chybějícími lištami, sluncem „vypáleným” lakem a částečně otrhanou černou střechou. To není náhoda ani znak nezájmu majitele, chtěl mít auto přesně takto vyhlížející, aby co nejméně dávalo najevo, co skutečně dokáže. To poznáte v podstatě jen podle dvou věcí - rozšířeného rozchodu zadní osy a dvou „kapes” na zadních blatnících starajících se o přísun většího množství čerstvého vzduchu k lačnějšímu turbomotoru. Jinak je to prostě stará „stotřicítka”, víc nic.

Majitel uvádí, že nový motor má najeto asi 64 000 km a jeho zástavbě předcházela komplexní technická úprava. Jiná je tedy nejen pohonná jednotka, ale i zadní náprava, převodovka (UN1 od Renaultu), nádrž je hliníková a musela z prostorových důvodů dopředu, jsou tu čtyři kotoučové brzdy, 15" alu kola velmi podobná těm, která používala svého času Škoda a uvnitř najdeme třeba i sedadla ze Subaru Forester. A všechno to hlídá zesílená podlaha. Jinými slovy, pod tím oprýskaným hávem je to docela jiné auto.

Bylo prý ježděno jen v létě a pětkrát bez problémů prošlo britskou STK. A právě v Británii je teď na prodej za 4 000 GBP, tedy asi 117 tisíc Kč. To se nám zdá jako dost zajímavá nabídka za takový unikát, třebaže mnoho (vizuální) parády s ním nenaděláte. Pozoruhodný stroj je to ale v každém případě, takových se mnoho nevidí...


Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 1 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 01Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 2 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 02Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 3 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 03Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 4 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 04Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 5 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 05Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 6 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 06Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 7 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 07Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 8 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 08
Téhle staré škodovce byste použitelný výkon mezi 200 a 300 koňmi hádali jen stěží...

Zdroj: Cars and Classic

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.