Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně
14.8.2019 | Mirek Mazal
Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.
Našim srdcím jsou nejbližší auta, nepohrdáme ale žádnými druhy dopravy, a tak se rádi otřeme i o autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a nebo lodě. Ty jsou v našich končinách tím nejméně obvyklým dopravním prostředkem, zejména pak ty námořní, zahlédnout je ale o dovolených nebo při sledování různých pořadů v televizi není tak složité.
Pokud jste všímaví, mohli jste při některé z těchto příležitostí zaznamenat červené zbarvení lodí ve spodní části jejich trupů, která se v závislosti na zatížení nachází nad vodní hladinou jen částečně. Lodě mohou být lakované různě, mohou být šedé, černé nebo modré, spodky jejich trupů jsou ale v naprosté většině jejich případů červené. Proč? To se rozhodli na svém posledním videu vysvětlit nadšenci z Casual Navigation.
Hlavním důvodem je snaha předejít zachytávání rostlinného a živočišného povlaku na ponořených segmentech lodí. Tento (alespoň z pohledu posádky lodi) neřád se usazuje na povrchu a s tím, jak jej přibývá, může jednak dlouhodobě narušovat konstrukci lodi a bezprostředně zhoršovat hydrodynamiku. Důsledkem je nižší rychlost a vyšší spotřeba lodních motorů - něco takového si na lodi nepřejete stejně jako zhoršenou aerodynamiku auta třeba kvůli „rakvi” na střeše.
Námořníci tak hledali cesty, jak se této nepříjemnosti zbavit a zjistili, že mohou použít měděný povlak nebo olověný nátěr s oxidy mědi, která slouží jako biocid. Právě přítomnost mědi pak způsobuje typicky červené zbarvení trupů.
Dnešní technologie už umí vyrobit jakékoli zbarvení se zachováním konzervačních vlastností biocidu, ponechání červeného odstínu je ale stále nejčastější. Jednak se z toho stala tradice, kterou námořníci rádi ctí. A jednak je červená stále oblíbená kvůli jejímu kontrastu pod hladinou, která umožňuje lépe kontrolovat stav ponořených částí plavidel.
Rudé krytí nejspodnějších částí plavidel má tedy historicky ryze praktické důvody a byť dnes není jediné možné, zažité tradice velí držet se jej. Nakonec, možná i drobní korýši už si za léta „řekli”, že na červených lodích se jim dobře dařit nebude...
Červené spodky trupů lodí jsou historicky dány hlavně ochranou před napadením rostlinami a živočichy
I když dnes červené být nemusí, lodě se dodnes většinou natírají pod čárou ponoru takto zbarvenými laky
Zdroj: Casual Navigation@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda