Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně

Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně

14.8.2019 | Mirek Mazal

Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.

Našim srdcím jsou nejbližší auta, nepohrdáme ale žádnými druhy dopravy, a tak se rádi otřeme i o autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a nebo lodě. Ty jsou v našich končinách tím nejméně obvyklým dopravním prostředkem, zejména pak ty námořní, zahlédnout je ale o dovolených nebo při sledování různých pořadů v televizi není tak složité.

Pokud jste všímaví, mohli jste při některé z těchto příležitostí zaznamenat červené zbarvení lodí ve spodní části jejich trupů, která se v závislosti na zatížení nachází nad vodní hladinou jen částečně. Lodě mohou být lakované různě, mohou být šedé, černé nebo modré, spodky jejich trupů jsou ale v naprosté většině jejich případů červené. Proč? To se rozhodli na svém posledním videu vysvětlit nadšenci z Casual Navigation.

Hlavním důvodem je snaha předejít zachytávání rostlinného a živočišného povlaku na ponořených segmentech lodí. Tento (alespoň z pohledu posádky lodi) neřád se usazuje na povrchu a s tím, jak jej přibývá, může jednak dlouhodobě narušovat konstrukci lodi a bezprostředně zhoršovat hydrodynamiku. Důsledkem je nižší rychlost a vyšší spotřeba lodních motorů - něco takového si na lodi nepřejete stejně jako zhoršenou aerodynamiku auta třeba kvůli „rakvi” na střeše.

Námořníci tak hledali cesty, jak se této nepříjemnosti zbavit a zjistili, že mohou použít měděný povlak nebo olověný nátěr s oxidy mědi, která slouží jako biocid. Právě přítomnost mědi pak způsobuje typicky červené zbarvení trupů.

Dnešní technologie už umí vyrobit jakékoli zbarvení se zachováním konzervačních vlastností biocidu, ponechání červeného odstínu je ale stále nejčastější. Jednak se z toho stala tradice, kterou námořníci rádi ctí. A jednak je červená stále oblíbená kvůli jejímu kontrastu pod hladinou, která umožňuje lépe kontrolovat stav ponořených částí plavidel.

Rudé krytí nejspodnějších částí plavidel má tedy historicky ryze praktické důvody a byť dnes není jediné možné, zažité tradice velí držet se jej. Nakonec, možná i drobní korýši už si za léta „řekli”, že na červených lodích se jim dobře dařit nebude...


Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 1 - Rudy nater lodi foto 01Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 2 - Rudy nater lodi foto 02Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 3 - Rudy nater lodi foto 03Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 4 - Rudy nater lodi foto 04Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 5 - Rudy nater lodi foto 05Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 6 - Rudy nater lodi foto 06Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 7 - Rudy nater lodi foto 07Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 8 - Rudy nater lodi foto 08Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 9 - Rudy nater lodi foto 09Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 10 - Rudy nater lodi foto 10
Červené spodky trupů lodí jsou historicky dány hlavně ochranou před napadením rostlinami a živočichy

Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 11 - Rudy nater lodi foto 11Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 12 - Rudy nater lodi foto 12Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 13 - Rudy nater lodi foto 13Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně - 14 - Rudy nater lodi foto 14
I když dnes červené být nemusí, lodě se dodnes většinou natírají pod čárou ponoru takto zbarvenými laky

Zdroj: Casual Navigation@Youtube přes Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.