Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu

Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu

7.10.2019 | Petr Miler

Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.

Každé auto je nové jen jednou a na rozdíl od vína postupem času nezraje. I když se starší vůz může ve světle modernější reality jevit lépe, než se kdysi jevil, pořád platí, že sám o sobě je postupem času stále horší. Čas a kilometry nedělají dobře ničemu - lak stárne, gumy puchří, silentbloky ztrácí své původní vlastnosti a ani ryzí mechanice léta stání či ujetá vzdálenost dobře nedělají.

Hřídele, ojnice, pístní kroužky, ventily, segmenty spojky, kolečka v převodovce, zuby v rozvodovce nebo kameny v poloosy stárnou stejně jako rytíři v reklamě na jednu antikorozní barvu a dělat s tím nedokáže nikdo nic. Je tak jen pochopitelné, že auto postupem času ztrácí své původní vlastnosti a po letech nedokáže nabídnout ani takové jízdní vlastnosti, ani takový výkon, jaký kdysi podávalo. To je jasné, ale jak velký tento rozdíl je?

Přesně tomu se chtěli podívat na zoubek nadšenci z LegitStreetCars, a tak na stejnou „motorovou brzdu” v krátkém časovém sledu postavili opravdu hodně jeté BMW M5 generace E39 s 658 tisíci km na tachometru a proti ní naopak velmi málo jetý kousek se 125 tisíci km na tachometru. To sice není zrovna garážová královna, na bezmála 20 let staré auto vyšší střední třídy je to ale opravdu mírná kilometráž.

Protože ojetější M5 byla lehce upravená (výfuk, odstraněný katalyzátor a jiný software řídicí jednotky), zatímco zachovalý kousek byl plně tovární, srovnání v tomto stavu by nedávalo smysl. Bylo tedy nutné dát oba vozy do stejného stavu a následně se podívat na výsledky. A ty jsou skutečně zajímavé.

Zatímco staršímu autu bylo naměřeno na kolech nejvíce 326,6 koně (zdůrazňujeme, že na kolech, od původního výkonu motoru 400 koní tedy při započtení ztrát během přenosu nebudeme daleko od továrního stavu), o hodně méně jetému 346,7 koně. To bude téměř jistě stále původní stav. Jinými slovy - za 533 tisíc kilometrů navíc přišla pětilitrová strojovna M5 pouze o 20 koní, což vůbec není mnoho.

Ukazuje se tak už poněkolikáté, že očekávání výrazného úbytku výkonu motoru s najetými kilometry je u moderních aut mýtem, který nedochází naplnění. Samozřejmě záleží na údržbě, neboť zanedbáním pravidelné péče lze zničit i mnohem méně jetý vůz, popsané zjištění nadšenců ale jen potvrzuje, že při hledání té správné ojetiny má větší smysl zaměřit se na údržbu než na najeté kilometry. Pochopitelně, ideální je nejméně jetý vůz s co nejlepší údržbou, ten ale obvykle bývá jasně nejdražší. Více „olítanému” modernímu stroji nemusí ani velmi vysoká kilometráž až tak ublížit, pakliže majitel věnoval pozornost tomu, čemu ji věnovat měl.


Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 1 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 01Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 2 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 02Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 3 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 03Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 4 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 04Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 5 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 05Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 6 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 06Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 7 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 07Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu - 8 - BMW M5 E39 658 tkm vs M5 E39 125 tkm vykon 08
Srovnání dvou podobně starých, ale diametrálně odlišně ojetých BMW M5 E39 ukazuje, že vliv najetých kilometrů na pokles výkonu nemusí být vůbec dramatický

Zdroj: @Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše