Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu
7.10.2019 | Petr Miler
Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.
Každé auto je nové jen jednou a na rozdíl od vína postupem času nezraje. I když se starší vůz může ve světle modernější reality jevit lépe, než se kdysi jevil, pořád platí, že sám o sobě je postupem času stále horší. Čas a kilometry nedělají dobře ničemu - lak stárne, gumy puchří, silentbloky ztrácí své původní vlastnosti a ani ryzí mechanice léta stání či ujetá vzdálenost dobře nedělají.
Hřídele, ojnice, pístní kroužky, ventily, segmenty spojky, kolečka v převodovce, zuby v rozvodovce nebo kameny v poloosy stárnou stejně jako rytíři v reklamě na jednu antikorozní barvu a dělat s tím nedokáže nikdo nic. Je tak jen pochopitelné, že auto postupem času ztrácí své původní vlastnosti a po letech nedokáže nabídnout ani takové jízdní vlastnosti, ani takový výkon, jaký kdysi podávalo. To je jasné, ale jak velký tento rozdíl je?
Přesně tomu se chtěli podívat na zoubek nadšenci z LegitStreetCars, a tak na stejnou „motorovou brzdu” v krátkém časovém sledu postavili opravdu hodně jeté BMW M5 generace E39 s 658 tisíci km na tachometru a proti ní naopak velmi málo jetý kousek se 125 tisíci km na tachometru. To sice není zrovna garážová královna, na bezmála 20 let staré auto vyšší střední třídy je to ale opravdu mírná kilometráž.
Protože ojetější M5 byla lehce upravená (výfuk, odstraněný katalyzátor a jiný software řídicí jednotky), zatímco zachovalý kousek byl plně tovární, srovnání v tomto stavu by nedávalo smysl. Bylo tedy nutné dát oba vozy do stejného stavu a následně se podívat na výsledky. A ty jsou skutečně zajímavé.
Zatímco staršímu autu bylo naměřeno na kolech nejvíce 326,6 koně (zdůrazňujeme, že na kolech, od původního výkonu motoru 400 koní tedy při započtení ztrát během přenosu nebudeme daleko od továrního stavu), o hodně méně jetému 346,7 koně. To bude téměř jistě stále původní stav. Jinými slovy - za 533 tisíc kilometrů navíc přišla pětilitrová strojovna M5 pouze o 20 koní, což vůbec není mnoho.
Ukazuje se tak už poněkolikáté, že očekávání výrazného úbytku výkonu motoru s najetými kilometry je u moderních aut mýtem, který nedochází naplnění. Samozřejmě záleží na údržbě, neboť zanedbáním pravidelné péče lze zničit i mnohem méně jetý vůz, popsané zjištění nadšenců ale jen potvrzuje, že při hledání té správné ojetiny má větší smysl zaměřit se na údržbu než na najeté kilometry. Pochopitelně, ideální je nejméně jetý vůz s co nejlepší údržbou, ten ale obvykle bývá jasně nejdražší. Více „olítanému” modernímu stroji nemusí ani velmi vysoká kilometráž až tak ublížit, pakliže majitel věnoval pozornost tomu, čemu ji věnovat měl.
Srovnání dvou podobně starých, ale diametrálně odlišně ojetých BMW M5 E39 ukazuje, že vliv najetých kilometrů na pokles výkonu nemusí být vůbec dramatický
Zdroj: @Youtube
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva