Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země

Čína je svými napodobeninami jiných aut proslulá, dosud se ale jen zřídka objevovaly mimo svou domovinu. Důvodem byl mimo jiné fakt, že se jako ojeté nesměly vyvážet, to nyní padlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země

25.7.2019 | Petr Prokopec

Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čína je svými napodobeninami jiných aut proslulá, dosud se ale jen zřídka objevovaly mimo svou domovinu. Důvodem byl mimo jiné fakt, že se jako ojeté nesměly vyvážet, to nyní padlo.

Čína už nějaký ten pátek platí za největší automobilový trh světa, zlaté časy se ale v poslední době zdají být minulostí. V půli loňského roku se tamní dlouholetý růst obrátil v pokles a pád pokračuje i v letošním roce. Vláda tedy hledá cesty, jak nepříjemný vývoj zvrátit a prvním krokem bylo snížení zdanění. Ten moc nepomohl, a tak vedení země přišlo s dalším nápadem, o němž patrně většina lidí žijících mimo Čínu ani nemohla tušit, že může přijít na pořad dne.

Říše středu se totiž v květnu rozhodla podpořit zájem o čínské vozy tím, že uvolní stavidla exportu ojetých aut. Vývoz čínských ojetin byl totiž dosud zakázán a žádný automobil, který byl vyroben na území země, nesměl její území bez zvláštního povolení opustit. Toto omezení v červenci fakticky padlo.

Je pochopitelné, proč země chce rozproudit aktivitu v této části trhu. Běžně se vývoz ojetin na celkovém prodeji aut z druhé ruky podílí zhruba 10 procenty, v Číně je však logicky téměř na nule. Vláda tedy cítí značný potenciál, který je spojen s celým automobilovým trhem, neboť pokud část použitých aut dostane ze země, rozproudí to i prodej nových vozů. A může jít o hodně - v evropských zemích či v Americe prodeje ojetin dvojnásobně překonávají odbyt nových vozů, v Číně ale bylo loni prodáno jen 13,82 milionu ojetin, zatímco po nových autech sáhlo 28,08 milionu lidí.

Vláda si prý zároveň uvědomuje, že vstupuje tak trochu do minového pole, a tak vývoz dále reguluje. Byly vybrány firmy, které export ojetin mají na starosti, přičemž nakonec vůbec nemusí jít o samotné výrobce, ale o nezávislé společnosti, které se mají postarat o to, aby Čínu neopouštěly úplné šmejdy. Soudě podle první várky aut, která dorazila mimo jiné do Ruska, Kambodže, Nigérie nebo Myanmaru alias Barmy ale export žádná ultra-přísná omezení neprovází.

Jak už první destinace naznačují, s exportem se počítá spíše do rozvojových zemí, zejména pak v Asii. Dveře do světa se ale takto otevírají čínským ojetinám jakýmkoli směrem a platí to i o vozech, které dosud prakticky nebylo možné mimo Čínu pořídit, o nechvalně proslulých klonech. A zamířit mohou i do Evropy. Zatímco v případě oficiálního dovozu nových vozů se zkopírovaným designem dokáže v Evropě výrobce originálu prodeji soudně rychle zabránit, u individuálního prodeje ojetin je to prakticky nemožné.

Jednak pro výrobce nebudou jednotlivé případy zajímavé a jednak bude obtížné zamezit prodeji ze strany soukromé osoby, která si vůz pořídila v místech, kde je jeho prodej legální. Ani tak nebude přihlášení jednoduché, neboť bude třeba individuálního dovozu. Ale to není zase tak složitá procedura - i teď tu lze relativně rychle uvést do provozu vozy, které se v Evropě běžně neprodávají.

Jestli si někdo v Evropě díky tomu pořídí falešné Porsche, Range Rover nebo klidně i Hyundai, ukáže čas, mimočínské automobilky ale z tohoto kroku nemají radost jen proto. Na největší trh světa jich spoléhá spousta, z kroku vlády je ale patrné, že prodeje nových aut již přirozeně nahoru nepůjdou a je třeba sahat po dosud nemyslitelných krocích.


Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 1 - Cina povolila prodej ojetych aut mimo Cinu 01Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 2 - Cina povolila prodej ojetych aut mimo Cinu 02Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 3 - Cina povolila prodej ojetych aut mimo Cinu 03Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 4 - Cina povolila prodej ojetych aut mimo Cinu 04
Čínská dealerství začaly opouštět skvosty jako falešný Lincoln od Rudé zástavy (Hongqi), falešný Jeep Grand Cherokee od BAW nebo falešná Toyota Land Cruiser s pikantním jménem Fuqi Land King. Novým majitelům nezbývá než popřát spoustu šťastných kilometrů

Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 5 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 09Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 6 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 10
Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 7 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 01Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 8 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 02>br>Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 9 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 03Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země - 10 - Shanghai Motor Show 2019 cinske klony vs originaly 04
S nově uvolněnými stavidly nemusí být podobná auta ojedinělá ani v Evropě, dovézt teď půjde i ojeté moderní klony

Zdroj: Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.