Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země
25.7.2019 | Petr Prokopec
Čína je svými napodobeninami jiných aut proslulá, dosud se ale jen zřídka objevovaly mimo svou domovinu. Důvodem byl mimo jiné fakt, že se jako ojeté nesměly vyvážet, to nyní padlo.
Čína už nějaký ten pátek platí za největší automobilový trh světa, zlaté časy se ale v poslední době zdají být minulostí. V půli loňského roku se tamní dlouholetý růst obrátil v pokles a pád pokračuje i v letošním roce. Vláda tedy hledá cesty, jak nepříjemný vývoj zvrátit a prvním krokem bylo snížení zdanění. Ten moc nepomohl, a tak vedení země přišlo s dalším nápadem, o němž patrně většina lidí žijících mimo Čínu ani nemohla tušit, že může přijít na pořad dne.
Říše středu se totiž v květnu rozhodla podpořit zájem o čínské vozy tím, že uvolní stavidla exportu ojetých aut. Vývoz čínských ojetin byl totiž dosud zakázán a žádný automobil, který byl vyroben na území země, nesměl její území bez zvláštního povolení opustit. Toto omezení v červenci fakticky padlo.
Je pochopitelné, proč země chce rozproudit aktivitu v této části trhu. Běžně se vývoz ojetin na celkovém prodeji aut z druhé ruky podílí zhruba 10 procenty, v Číně je však logicky téměř na nule. Vláda tedy cítí značný potenciál, který je spojen s celým automobilovým trhem, neboť pokud část použitých aut dostane ze země, rozproudí to i prodej nových vozů. A může jít o hodně - v evropských zemích či v Americe prodeje ojetin dvojnásobně překonávají odbyt nových vozů, v Číně ale bylo loni prodáno jen 13,82 milionu ojetin, zatímco po nových autech sáhlo 28,08 milionu lidí.
Vláda si prý zároveň uvědomuje, že vstupuje tak trochu do minového pole, a tak vývoz dále reguluje. Byly vybrány firmy, které export ojetin mají na starosti, přičemž nakonec vůbec nemusí jít o samotné výrobce, ale o nezávislé společnosti, které se mají postarat o to, aby Čínu neopouštěly úplné šmejdy. Soudě podle první várky aut, která dorazila mimo jiné do Ruska, Kambodže, Nigérie nebo Myanmaru alias Barmy ale export žádná ultra-přísná omezení neprovází.
Jak už první destinace naznačují, s exportem se počítá spíše do rozvojových zemí, zejména pak v Asii. Dveře do světa se ale takto otevírají čínským ojetinám jakýmkoli směrem a platí to i o vozech, které dosud prakticky nebylo možné mimo Čínu pořídit, o nechvalně proslulých klonech. A zamířit mohou i do Evropy. Zatímco v případě oficiálního dovozu nových vozů se zkopírovaným designem dokáže v Evropě výrobce originálu prodeji soudně rychle zabránit, u individuálního prodeje ojetin je to prakticky nemožné.
Jednak pro výrobce nebudou jednotlivé případy zajímavé a jednak bude obtížné zamezit prodeji ze strany soukromé osoby, která si vůz pořídila v místech, kde je jeho prodej legální. Ani tak nebude přihlášení jednoduché, neboť bude třeba individuálního dovozu. Ale to není zase tak složitá procedura - i teď tu lze relativně rychle uvést do provozu vozy, které se v Evropě běžně neprodávají.
Jestli si někdo v Evropě díky tomu pořídí falešné Porsche, Range Rover nebo klidně i Hyundai, ukáže čas, mimočínské automobilky ale z tohoto kroku nemají radost jen proto. Na největší trh světa jich spoléhá spousta, z kroku vlády je ale patrné, že prodeje nových aut již přirozeně nahoru nepůjdou a je třeba sahat po dosud nemyslitelných krocích.
Čínská dealerství začaly opouštět skvosty jako falešný Lincoln od Rudé zástavy (Hongqi), falešný Jeep Grand Cherokee od BAW nebo falešná Toyota Land Cruiser s pikantním jménem Fuqi Land King. Novým majitelům nezbývá než popřát spoustu šťastných kilometrů
>br>
S nově uvolněnými stavidly nemusí být podobná auta ojedinělá ani v Evropě, dovézt teď půjde i ojeté moderní klony
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda