Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nastal den D, levné čínské automobilové klony začaly zaplavovat další země
25.7.2019 | Petr Prokopec
Čína je svými napodobeninami jiných aut proslulá, dosud se ale jen zřídka objevovaly mimo svou domovinu. Důvodem byl mimo jiné fakt, že se jako ojeté nesměly vyvážet, to nyní padlo.
Čína už nějaký ten pátek platí za největší automobilový trh světa, zlaté časy se ale v poslední době zdají být minulostí. V půli loňského roku se tamní dlouholetý růst obrátil v pokles a pád pokračuje i v letošním roce. Vláda tedy hledá cesty, jak nepříjemný vývoj zvrátit a prvním krokem bylo snížení zdanění. Ten moc nepomohl, a tak vedení země přišlo s dalším nápadem, o němž patrně většina lidí žijících mimo Čínu ani nemohla tušit, že může přijít na pořad dne.
Říše středu se totiž v květnu rozhodla podpořit zájem o čínské vozy tím, že uvolní stavidla exportu ojetých aut. Vývoz čínských ojetin byl totiž dosud zakázán a žádný automobil, který byl vyroben na území země, nesměl její území bez zvláštního povolení opustit. Toto omezení v červenci fakticky padlo.
Je pochopitelné, proč země chce rozproudit aktivitu v této části trhu. Běžně se vývoz ojetin na celkovém prodeji aut z druhé ruky podílí zhruba 10 procenty, v Číně je však logicky téměř na nule. Vláda tedy cítí značný potenciál, který je spojen s celým automobilovým trhem, neboť pokud část použitých aut dostane ze země, rozproudí to i prodej nových vozů. A může jít o hodně - v evropských zemích či v Americe prodeje ojetin dvojnásobně překonávají odbyt nových vozů, v Číně ale bylo loni prodáno jen 13,82 milionu ojetin, zatímco po nových autech sáhlo 28,08 milionu lidí.
Vláda si prý zároveň uvědomuje, že vstupuje tak trochu do minového pole, a tak vývoz dále reguluje. Byly vybrány firmy, které export ojetin mají na starosti, přičemž nakonec vůbec nemusí jít o samotné výrobce, ale o nezávislé společnosti, které se mají postarat o to, aby Čínu neopouštěly úplné šmejdy. Soudě podle první várky aut, která dorazila mimo jiné do Ruska, Kambodže, Nigérie nebo Myanmaru alias Barmy ale export žádná ultra-přísná omezení neprovází.
Jak už první destinace naznačují, s exportem se počítá spíše do rozvojových zemí, zejména pak v Asii. Dveře do světa se ale takto otevírají čínským ojetinám jakýmkoli směrem a platí to i o vozech, které dosud prakticky nebylo možné mimo Čínu pořídit, o nechvalně proslulých klonech. A zamířit mohou i do Evropy. Zatímco v případě oficiálního dovozu nových vozů se zkopírovaným designem dokáže v Evropě výrobce originálu prodeji soudně rychle zabránit, u individuálního prodeje ojetin je to prakticky nemožné.
Jednak pro výrobce nebudou jednotlivé případy zajímavé a jednak bude obtížné zamezit prodeji ze strany soukromé osoby, která si vůz pořídila v místech, kde je jeho prodej legální. Ani tak nebude přihlášení jednoduché, neboť bude třeba individuálního dovozu. Ale to není zase tak složitá procedura - i teď tu lze relativně rychle uvést do provozu vozy, které se v Evropě běžně neprodávají.
Jestli si někdo v Evropě díky tomu pořídí falešné Porsche, Range Rover nebo klidně i Hyundai, ukáže čas, mimočínské automobilky ale z tohoto kroku nemají radost jen proto. Na největší trh světa jich spoléhá spousta, z kroku vlády je ale patrné, že prodeje nových aut již přirozeně nahoru nepůjdou a je třeba sahat po dosud nemyslitelných krocích.
Čínská dealerství začaly opouštět skvosty jako falešný Lincoln od Rudé zástavy (Hongqi), falešný Jeep Grand Cherokee od BAW nebo falešná Toyota Land Cruiser s pikantním jménem Fuqi Land King. Novým majitelům nezbývá než popřát spoustu šťastných kilometrů
>br>
S nově uvolněnými stavidly nemusí být podobná auta ojedinělá ani v Evropě, dovézt teď půjde i ojeté moderní klony
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 18 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:18 - Truck Daškam
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry