Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy

Nejdražší auto světa? Kde kdo by řekl, že Veyron z edice Legends. Jenže ceny vzácných veteránů na aukcích letí až dvanáctkrát výše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy

20.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejdražší auto světa? Kde kdo by řekl, že Veyron z edice Legends. Jenže ceny vzácných veteránů na aukcích letí až dvanáctkrát výše.

Za nejdražší vozy planety se dají dozajista považovat například vzácné Veyrony z konečné edice Legends - kusy i za 63 milionů korun - nebo o nic méně unikátní McLareny P1 GTR, které mají příští rok vyjít dokonce na 65 milionů korun. To se však bavíme o automobilech, za které bohatí zaplatili nebo ještě zaplatí horentní sumy přímo výrobci. Jisté je, že za pár let či desítek mohou stát při troše štěstí klidně dvojnásobek, ale nyní je cenou bezpečně předstihne řada klasických děl na aukcích.

Klasické historické vozy jsou velmi cennou komoditou, investice do nich láká extrémně bohaté zákazníky, které už nebaví jen trh s akciemi a nemovitostmi. Chtějí se vyhnout chaosu na světových finančních trzích a zhodnotit své peníze bezpečněji, proto kupují veterány, jejichž ceny za poslední léta dosáhly nebývalé úrovně. Neklesají, ale jen rostou. Největší rekordy padaly na aukcích Bohnhams, Goodings v Pebble Beach, na RM Auctions a také na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, stovky milionů však museli pod klepnutí kladívka zaplatit nadšenci také v italském Maranellu, kde dražilo některé své klenoty Ferrari. A jsou to právě závodní Ferrari, která kralují v žebříčcích zcela nejdražších automobilů světa.

Abychom zmíněné dokázali, prezentujeme vám níže dvojici přehledů. První z nich se týká deseti nejcennějších aut vůbec, druhý pak deseti nejdražších kusů prodaných v aukci na poslední exhibici Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach. Na všechny byste potřebovali několik miliard korun. U každého z klenotů přikládáme, kde byl vydražen, za kolik a pro představu také tři fotografie. Tipovali jste správně?

Deset historicky nejdražších aut kdy prodaných v aukcích

10. Mercedes-Benz 540K Special Roadster 1936

Aukce: Goodings & Company Pebble Beach 2012

Cena: 11 770 000 dolarů (246 817 000 Kč)


Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 1 - Mercedes 540K Special Roadster 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 2 - Mercedes 540K Special Roadster 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 3 - Mercedes 540K Special Roadster 03
Mercedes 540K s řadovým osmiválcem a kompresorem vyráběla automobilka na zakázku v Dingolfingu. Nejcennější je právě tahle verze Special Roadster

9. Ferrari 250 Testarossa 1957

Aukce: RM Auctions Marranello Sale 2009

Cena: 12 402 500 dolarů (260 080 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 4 - Ferrari 250 Testarossa 1957 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 5 - Ferrari 250 Testarossa 1957 03Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 6 - Ferrari 250 Testarossa 1957 04
Ferrari 250 Tesstarossa vzniklo v počtu pouhých 34 kusů včetně prototypů. Ten nejdražší s číslem šasí 0714 má za sebou legendární Grand Prix z roku 1958 v Havaně

8. Ferrari 340/375 MM Berlinetta 'Competizione' 1953

Aukce: RM Auctions Villa Erba Sale, Itálie 2013

Cena: 12 812 800 dolarů (268 684 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 7 - Ferrari 340 375 MM Berlinetta Competizione 1953 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 8 - Ferrari 340 375 MM Berlinetta Competizione 1953 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 9 - Ferrari 340 375 MM Berlinetta Competizione 1953 03
Cenněné Ferrari z padesátých let, které se v roce 1953 zúčastnilo čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a bylo jediným vozem, který řídili tři světoví šampioni - Mike Hawthorn, Alberto Ascari a Giuseppe Ferina

7. Ferrari 250 LM 1964

Aukce: RM Auctions New York Sale 2013

Cena: 14 300 000 dolarů (299 871 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 10 - Ferrari 250 LM 1964 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 11 - Ferrari 250 LM 1964 04Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 12 - Ferrari 250 LM 1964 03
Ferrari 250 LM bylo nabízeno coby jednou z nejzachovalejších historických Ferrari s motorem uprostřed, v roce 1968 vyhrálo svojí třídu na v Le Mans, přičemž celkově skončilo na osmé pozici

6. Ferrari 250 Testarossa 1957

Aukce: Goodings & Company Pebble Beach 2011

Cena: 16 390 000 dolarů (343 698 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 13 - Ferrari 250 Testarossa 1957 black 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 14 - Ferrari 250 Testarossa 1957 black 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 15 - Ferrari 250 Testarossa 1957 black 03
První vyrobené Ferrari 250 Testarossa v naprosto stoprocentním stavu s vynikající historií na závodních drahách poháněl třílitrový dvanáctiválec o výkonu přesahujícím tři stovky koní, neobvyklá černá barva zdvihá cenu nad 340 milionů

5. Ferrari 375-Plus Spider Competizione 1954

Aukce: Bonhams, Goodwood Festival of Speed 2014

Cena: 18 400 177 dolarů (385 852 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 16 - Ferrari 375 Plus Spider Competizione 1954 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 17 - Ferrari 375 Plus Spider Competizione 1954 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 18 - Ferrari 375 Plus Spider Competizione 1954 03
Tohle Ferrari z poloviny padesátých let bylo využíváno pro čistě závodní účely týmu z Maranella a poháněl ho 4,9litrový dvanáctiválec vpředu. Na Mille Miglia v roce 1954 zajelo spolu s Umbertem Magliolim druhé místo

4. Ferrari 275 GTB/C Speciale by Scaglietti 1964

Aukce: RM Auctions Monterey Sale 2014

Cena: 26 400 000 dolarů (553 608 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 19 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 20 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 21 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 03
Vůz vydražený za více než půl miliardy korun je jedním ze tří vyrobených kusů 275 GTB/C Speciale sloužících k homologaci závodního 275 GTB, které mělo soupeřit s Fordem GT40 a Shelby Cobra Daytona v Le Mans. Vzadu mělo nezávislé zavěšení, karoserie byla z hliníku. Pod kapotou byla o 70 koní silnější V12 než u 250 GTO

3. Ferrari 275 GTB/4 NART Spider 1967

Aukce: RM Auctions Monterey Sale 2013

Cena: 27 500 000 dolarů (576 675 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 22 - Ferrari 275 GTB 4 S NART Spider 1967 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 23 - Ferrari 275 GTB 4 S NART Spider 1967 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 24 - Ferrari 275 GTB 4 S NART Spider 1967 03
Jedno z deseti vyrobených Ferrari 275 GTB/4 N.A.R.T (North American Racing Team) Spider je duchovním dítětem importéra Ferrari do USA Luigiho Chinettiho, který si otevřenou edici NART vyžádal od samotného Enza Ferrariho

2. Mercedes-Benz W196 1954

Aukce: Bonhams, Goodwood Festival of Speed 2013

Cena: 29 600 000 dolarů (620 712 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 25 - Mercedes W196 1954 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 26 - Mercedes W196 1954 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 27 - Mercedes W196 1954 03
Mercedes W196 pro Velkou cenu, který byl vydražen za 620 milionů, řídil pětinásobný šampion F1 Juan Manuel Fangio. Paradoxně byl na aukci špinavý a měl i viditelné vady laku a škrábance, jakoby právě sjel ze závodní dráhy

1. Ferrari 250 GTO 1962

Aukce: Bonhams The Quail 2014

Cena: 38 115 000 dolarů (799 272 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 28 - Ferrari 250 GTO 1962 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 29 - Ferrari 250 GTO 1962 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 30 - Ferrari 250 GTO 1962 03
V letošním roce padl rekord mezi nejdražšími vozy poté, co bylo vydraženo Ferrari 250 GTO Berlinetta za bezmála 800 milionů korun. Vůz postavený na švetový šampionát FIA GT ovládl tuto soutěž v letech 1963 a 1964. Celkově jich vzniklo jen 39 kusů. Jeden z nich byl v minulém roce prodán mezi dvěma sběrateli za 52 milionů dolarů (tedy téměř 1,1 miliardy korun)

Abychom však reflektovali aktuální situaci na trhu klasik, přímo se nabízí také druhý žebříček exponátů vydražených na letošní přehlídce Concours d'Elegance v kalifornském Pebble Beach. Mezi nimi opět absolutně dominuje několik kusů Ferrari, respektive v první desítce je jen jeden jediný vůz značky jiné. Zde už budeme pro zjednodušení používat u jednotlivých aukčních domů jen zkratky (např. Bonhams - BH, RM Auctions - RM, Gooding & Co. - GC).

Deset nejdražších aut prodaných na aukcích v Pebble Beach 2014

10. Ferrari 275 GTB Alloy Long Nose 1965

Aukce: GC

Cena: 4 620 000 dolarů (96 881 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 31 - Ferrari 275 GTB Alloy Long Nose 1965 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 32 - Ferrari 275 GTB Alloy Long Nose 1965 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 33 - Ferrari 275 GTB Alloy Long Nose 1965 03
Tohle Ferrari 275 GTB mělo třistakoňový dvanáctiválec se šesti karburátory Weber a plně nezávislé zavěšení zadních kol.Verze Long Nose z roku 1965 měla díky delší přídi lepší stabilitu ve vysokých rychlostech

9. Aston Martin DB3S 1955

Aukce: GC

Cena: 5 500 000 dolarů (115 335 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 34 - Aston Martin DB3S 1955 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 35 - Aston Martin DB3S 1955 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 36 - Aston Martin DB3S 1955 03
Tento závoďák z poloviny padesátých let měl řadový třílitrový šestiválec o výkonu 210 koní a nakrátko poskládanou čtyřstupňovou převodovku. S tímto vozem v roce 1955 vyhrál Aston klání na Silverstone, v tomtéž a následujícím roce dojel na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans na druhém místě. Za volantem byl Peter Collins a Stirling Moss

8. Ferrari 250 GT Series II Cabriolet 1959

Aukce: GC

Cena: 5 610 000 dolarů (117 642 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 37 - Ferrari 250 GT Series II Cabriolet 1959 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 38 - Ferrari 250 GT Series II Cabriolet 1959 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 39 - Ferrari 250 GT Series II Cabriolet 1959 03
Druhá série kabrioletů Ferrari 250 GT vznikala opět pod taktovkou Pininfarini a pod dlouhou přední kapotou skrývala motor V12 o objemu tří litrů, který disponoval výkonem 240 koní. Na zadní kola se výkon přenášel přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Jednalo se o první otevřené Ferrari pro silniční použití

7. Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 1958

Aukce: BH

Cena: 6 820 000 dolarů (143 015 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 40 - Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 1958 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 41 - Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 1958 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 42 - Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 1958 03
Předchůdce výše zmíněného vozu je ještě vzácnější, neboť vznikl v počtu pouhých 40 kusů. Používá však takřka stejnou techniku a má zajímavě plastem zakryté přední světlomety

6. Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica 1962

Aukce: BH

Cena: 6 875 000 dolarů (144 169 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 43 - Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica 1962 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 44 - Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica 1962 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 45 - Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica 1962 03
250 GT Speciale Aerodinamica je jedním z nejexkluzivnějších Ferrari od Pininfarini, zejména pak verze se zkráceným rozvorem, která saptřila světlo světa v pouhých čtyřech exponátech. Dvoumístné luxusní kupé poháněl opět třílitrový dvanáctiválec a zrodilo se přímo v aerodynamickém tunelu

5. Ferrari 250 Mille Miglia Berlinetta 1953

Aukce: BH

Cena: 7 260 000 dolarů (152 242 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 46 - Ferrari 250 Mille Miglia Berlinetta 1959 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 47 - Ferrari 250 Mille Miglia Berlinetta 1959 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 48 - Ferrari 250 Mille Miglia Berlinetta 1959 03
Devítisetkilogramový dvoumístný vůz byl stvořen, aby čelil závodům na velmi dlouhé vzdálenosti - což je ostatně patrné i z jeho jména. Ferrari 250 Mille Miglia byla postavena na prodlouženém rozvoru z modelů 250 a její výkon dosahoval 240 koní. V roce 1954 dojel tenhle model v provedení Barchetta v Mille Miglia na čtvrté pozici

4. Ferrari 275 GTB/4 1967

Aukce: RM

Cena: 10 175 000 dolarů (213 370 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 49 - Ferrari 275 GTB 4 1967 01aNejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 50 - Ferrari 275 GTB 4 1967 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 51 - Ferrari 275 GTB 4 1967 01b
Tenhle vůz už jsme zmiňovali v prvním předhledu v souvislosti s omezenou desetikusovou sérií NART pro USA, avšak kus vydražený za více než 213 milionů patřil Steevu McQueenovi po dobu čtyř let. Atmosférická jednotka V12 pod přední kapotou dávala 300 koní z objemu 3,3 litru

3. Ferrari 250 GT SWB California Spyder 1961

Aukce: GC

Cena: 15 180 000 dolarů (318 325 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 52 - Ferrari 250 GT SWB California Spyder 1961 01Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 53 - Ferrari 250 GT SWB California Spyder 1961 02Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 54 - Ferrari 250 GT SWB California Spyder 1961 03
Další z řady Ferrari 250, které vozilo plastové kryty světlometů, vzniklo v počtu 37 kusů. Při stavbě verze Spyder byly využity poznaty ze závodní dráhy, aby vzrostla tuhost karoserie a zároveň byl zachován pocit z kabrioletu. Tento vůz vznikl na základě modelu 250 GT Tour de France a jako první z maranellské rodinky přišel s rozvorem 2,6 metru

2. Ferrari 275 GTB/C Speciale 1964

Aukce: BH

Cena: 26 400 000 dolarů (553 608 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 55 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 04Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 56 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 05Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 57 - Ferrari 275 GTB C Speciale by Scaglietti 1964 06
O tomhle voze jsme se už zmiňovali v prvním přehledu. Je jedním ze tří vyrobených kusů 275 GTB/C Speciale sloužících k homologaci závodního 275 GTB, které mělo soupeřit s Fordem GT40 v Le Mans. Vzadu bylo nezávislé zavěšení, karoserii vyrobili z hliníku. Pod kapotou se nacházela o 70 koní silnější V12 než ve 250 GTO

1. Ferrari 250 GTO Berlinetta 1962

Aukce: BH

Cena: 38 115 000 dolarů (799 272 000 Kč)

Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 58 - Ferrari 250 GTO 1962 04Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 59 - Ferrari 250 GTO 1962 05Nejdražší auta prodaná v aukci: tohle je 20 skvostů za miliardy - 60 - Ferrari 250 GTO 1962 06
Ani zde se první příčka nakonec nezměnila. Ferrari 250 GTO Berlinetta za bezmála 0,8 miliardy vyrobená v počtu 39 kusů fascinuje nejširší motoristickou veřejnost a je největším zlatem mezi automobily

Zdroje: Car and Driver, Autoblog

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.