Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc

Přemýšlení, kam s přebývajícími penězi, je milá starost. Jednou v možností je koupě auta, které nebude ztrácet hodnotu. V některých případech se to podařilo, v jiných ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc

13.3.2019 | Mirek Mazal

Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přemýšlení, kam s přebývajícími penězi, je milá starost. Jednou v možností je koupě auta, které nebude ztrácet hodnotu. V některých případech se to podařilo, v jiných ne.

Uložení volných peněz do automobilu dávno není výsadou omezené skupiny nadšenců, kteří každou vteřinu myslí na projížďku po oblíbené silnici. Láká i lidi, kteří se o automobily zase tak moc nezajímají - nárůst investic podporují nízké úrokové sazby a vidina dlouhodobě rostoucí hodnoty určitých modelů.

Obvykle vám přinášíme tipy, jaké vozy koupit a jaké ne, aby vám vydělaly do budoucna, tentokrát se ohlédneme do minulosti. Britská finanční instituce JBR Capital se ohlédla za uskutečněnými investicemi do aut v posledních 10 letech ze strany jejích klientů a tím, jak dopadly. Na základě srovnání průměrných pořizovacích a prodejných cen pak vyhodnotila, jaké koupě aut se vyplatily a jaké nikoli.

Ne každý vůz byl pořizován jako investice, někdy skupina pouze financovala běžné nákupy svých klientů, proto tento přehled má i své poražené. Podmínkou zařazení do přehledu bylo uvedení auta na trh během posledních deseti ročníků ženevského autosalonu, takže jde skutečně pouze o moderní vozy schopné bez problémů pravidelně sloužit pro více či méně pravidelné ježdění. Výsledkem je pestrý obrázek toho, kam lidé dobře nebo špatně vložili své bohatství.

Nejlepší koupě aut posledních 10 let z hlediska změny hodnoty

Vítězem je Lamborghini Veneno představené ve Švýcarsku v roce 2013, kterého vznikly pouze tři kusy. Auto stálo nového majitele minimálně 3,6 milionu Eur (92,1 milionu Kč). Za tuto částku se dalo pořídit například 15 kusů základního Gallarda. Investice do méně žádaného sourozence by se tolik nevyplatila, protože limitované Veneno by nyní stálo cca 8,5 milionů Eur (218 milionů Kč), což je zhruba 2,4násobek počáteční hodnoty a zisk skoro 120 milionů Kč za 6 let.

Dobrou bobtnající pokladnicí se ukázalo také Ferrari LaFerrari nabízené stejně od roku 2013. Vůz by se dal pořídit v těchto dnech asi za 2,8 milionu Eur (72 milionů Kč), zatímco v roce před šesti léty stál 1,3 milionů Eur (33 milionů Kč). Zvýšení časem dosáhlo 2,2násobku první sumy.

Dalším vhodným artiklem se ukázal Koenigsegg One:1 s datem premiéry v roce 2014. Hodnota švédského supersportu se za dekádu zdvojnásobila. Kromě toho se ukázaly jako ziskové také vklady do vozů jako Pagani Zonda Cinque (54% nárůst), Porsche Cayman GT4 (31% nárůst) a McLaren P1 (27% nárůst). Ve všech jmenovaných případech si lidé koupí přišli na desítky milionů korun za jednotky let.


Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 1 - Lamborghini Veneno zive 04Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 2 - Ferrari LaFerrari zive 05Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 3 - Koenigsegg One 1 zive 03Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 4 - Zonda Cinque 1Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 5 - Porsche Cayman GT4 zive VW Night 01Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 6 - McLaren P1 zive dalsi 02

Nejhorší koupě aut posledních 10 let z hlediska změny hodnoty

Smutnější je pohled na špatně uložené bohatství. Nejhorší volbou se stalo Maserati Quattroporte, které kleslo na ceně o 71 procent ve srovnání s rokem 2013. Za luxusní limuzínou se umístil Bentley Continental Supersports s poklesem o 54 %. Ve všech těchto případech lidé tratili miliony.

Podle agentury JBR Capital nejsou ani Bugatti Chiron (2016) anebo Ferrari F12 Berlinetta (2012) prozatím dobré investice. V případě Chironu jsou nyní ceny o 12 % nižší, do budoucna ale mohou vystřelit i nahoru. U Ferrari je 17 % pokles oproti ceně po velkolepém přivítání na trhu jen začátkem.

Zbytek nelichotivých pozic patří typu Aston Martin V8 Vantage S (45% pokles), McLaren 650S (37% pokles), Jaguar F-Type SVR (32% pokles), nová Honda NSX (pokles o 22 %) a Rolls-Royce Ghost II (18% pokles). I tady mohlo jít o ztrátu až sedmimístných částek v korunách.

Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 7 - Maserati Quattroporte GTS 2015 prvni sada 03Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 8 - Bentley Continental Supersports 2017 prvni sada 05Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 9 - Bugatti Chiron 2017 prvni testy 59Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 10 - Ferrari 620 oficialni 01Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 11 - Aston Martin Vantage S predstaveni 2011 04Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 12 - mclaren 650s spider prvni oficialni 01Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 13 - Jaguar F-Type SVR prvni oficialni foto 02Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 14 - Honda NSX 2016 nova sada 42Nejhorší a nejlepší koupě aut posledních 10 let: Prodělat šlo miliony, vydělat i víc - 15 - Rolls-Royce Ghost Series II prvni sada 01

Zdroj: JBR Capital

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše