Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

BMW proslulo špičkovými řadovými šestiválci, ze kterých je možné docela snadno stavět vidlicové dvanáctiválce. Jak moc se jim pod kapotami BMW daří? I v USA je to bída s nouzí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

28.10.2018 | Petr Prokopec

Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW proslulo špičkovými řadovými šestiválci, ze kterých je možné docela snadno stavět vidlicové dvanáctiválce. Jak moc se jim pod kapotami BMW daří? I v USA je to bída s nouzí.

Prohlíženi technických dat nového BMW X7 mohlo být pro evropské zájemce nemalým zklamáním. Na Starém kontinentu bude vůz k dispozici pouze s šestiválcovými motory, což na tak velké auto není nic ohromujícího. Neznamená to ovšem, že by třeba 4,4litrová osmiválcová jednotka absentovala pod kapotou úplně - jen bude k mání na jiných trzích.

Důvodem je nejspíše procedura měření emisí a spotřeby jménem WLTP s ní spojená komplikovaná homologace na trzích Evropské unie. Osmiválcová verze schválení pro provoz v EU nemá a je otázkou, kdy a zda vůbec jej získá. Nová metodika přibližuje udávanou spotřebu realitě, což logicky zvyšuje i ji přímo úměrné emise CO2. To může znamenat pokuty za překračování limitů pro výrobce aut, které by musely být přeneseny na zákazníky, nemluvě o rozličných dalších poplatcích a daních, jaké jsou v mnoha zemích na výší emisí CO2 navázány.

Jinými slovy, Evropská unie sice toužila po lepší informovanosti zákazníků, ovšem auta pro ně de facto zdražila. A jelikož nejde jen o úvodní platby, ale mnohdy o každoroční poplatky (typu silniční daň v Německu), řada lidí zkrátka začíná uvažovat, zda opravdu potřebuje kvůli prestiži objemnější motory. Mnozí pak dospějí k negativnímu stanovisku, zvláště když menší přeplňované agregáty nabízí dostatek výkonu.

Čím menší zájem publika přitom je, tím více se u dotyčného výrobce rozevírají nůžky mezi náklady na vývoj takové jednotky a její instalaci pod kapotu konkrétního modelu, a příjmy. Pokud k tomu navíc připočteme hrozbu pokut ze strany EU, USA, Číny a dalších zemí za nadlimitní spotřebu, není až tak překvapivé, že velké motory stále více mizí ze scény.

Pokud zůstaneme u BMW, pak můžeme dodat, že dle nových indicií Mnichov nejspíše již definitivně skončil s dvanáctiválcovými motory, už z hlediska jejich konstrukce jakousi šlechtou mezi pohonnými jednotkami. Ty se naposledy montovaly pod kapotu současného modelu M760Li, momentálně jej však v Evropě kvůli výše řečenému nekoupíte. A přestože třeba ve Státech k dispozici je, zájem o něj nejspíše nebude zrovna vysoký.

Svědčí o tom pohled na novou svolávací akci značky, která je zaměřena právě na dvanáctiválcové motory. Aktuálně jde o typ B60, jímž disponovalo BMW 760Li vyráběné v letech 2013 až 2015. Jde tedy o předchůdce zmíněného „eMka“, který dostal 544 koní výkonu a 750 Nm točivého momentu. M760Li oproti tomu nabízí 610 koní a 800 Nm.

BMW zjistilo, že u předchozího typu nebyla správně naprogramována řídicí jednotka, která tak může zapříčinit náhle odstavení pohonné jednotky. Celá americká produkce tak musí do servisů, kde se dočká nové elektroniky. Jak je tomu v Evropě, nevíme, ale to je zde celkem druhotné. Nejzásadnější na celém sdělení je počet do servisu svolávaných exemplářů. Jde o všechny prodané. Čekáte stovky nebo možná i tisíce? Však jde o Spojené státy, zemi velkým motorům zaslíbenou. Jenže ouha, nejsou to ani desítky, jde jen o 3 kusy. Ano, čtete správně, v případě inovovaného provedení minulé generace řady 7 byly v celých Spojených státech za tři roky prodány pouze tři exempláře dvanáctiválcového provedení, víc ani ťuk.

Je samozřejmě možné, že odlišné pojetí nástupce vyústilo ve větší počet registrací, i v České republice najdete v prodeji více než tři ojetá či skladová BMW M760Li. Ani tak ale nepředpokládáme, že by šlo o takový trhák, aby automobilka vůbec uvažovala, že dvanáctiválec použije byť jen v dalších současných modelech, natož pak budoucí sedmičce. Pro řadu 8 motor V12 už vyloučila, X7 je nejspíše také ze hry a o dalších vozech s modro-bílým logem ve znaku nemá smysl mluvit.

Dá se tedy předpokládat, že dny dvanáctiválců BMW jsou sečteny, což platí i v případě Mercedesu, který konec motorů V12 dokonce potvrdil i oficiálně. Můžeme se nyní jen ptát, kde onen sešup v případě objemu motorů a počtu válců vlastně skončí. Nicméně to vypadá, že ani osmiválce nebudou v Mnichově žít věčně. Pokud si dnes automobilka troufne nabídnout i vrcholnou X7 v Evropě bez motoru V8, očekával by něco jiného jen hodně velký optimista...


Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 1 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 01Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 2 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 02Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 3 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 03Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 4 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 04Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 5 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 05Nejnovější svolávací akce BMW ukazuje, co čeká nejlepší motory z jeho nabídky - 6 - BMW 760Li F01 svolavaci akce 06
BMW ve Státech povolává zpátky do servisů celou tamní produkci dvanáctiválcové řady 7. Příliš práce s ní mít ale nebude, jde totiž pouze o tři kusy

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše