Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta v zemích Evropy: tady Škodě nestačí ani mateřský VW
29.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdyby někdo před 30 léty řekl, že Škoda bude v tomto ohledu vládnout celé Evropě, smáli bychom se. Za rok 2017 je ale přesně tohle realitou.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Stejně jako tolik, že někdo má rád holky a jiný zase vdolky. Různé jsou proto i touhy motoristů, které se následně odráží na prodejnosti toho či onoho modelu. Zatímco globálním lídrem je Toyota Corolla, Američané nejčastěji sahají po Fordu F-Series. Evropě pro změnu vládne Volkswagen Golf, už hodně dlouho, tedy alespoň v rámci celkového počtu registrací. Když se ale na Evropu podíváme optikou bestsellerů jednotlivých zemí, vykreslí se nám docela jiný obrázek.
Ještě než se na něj do detailu podíváme, zmíníme, že statistikami JATO Dynamics, ze kterými jsme vycházeli, je sledováno 27 zemí Evropské unie. Výše zmíněný Golf se přitom dočkal prvenství pouze v pěti z nich, ve čtyřech pak na zlatou příčku dosáhl Renault Clio. Ani jedna z těchto automobilek však nemá na vrcholu žádného svého dalšího zástupce, kvůli čemuž obě podlehly Škodě. Octavia totiž sice pěti prvenstvími dorovnává Golf, po bok se jí však s jedním zlatem staví ještě Fabia.
Kromě těchto aut, jenž zabodovaly i mimo svou domovinu, je pak s dalšími bestsellery spojen hlavně nacionalismus, ovšem nepronikající za hranice dané země. Dacia tak opanovala pouze rumunský trh, Seat pak ten španělský. Italskému Fiatu se dařilo o trochu více, prvenství dosáhl i v Litvě. To by ale pro úvod stačilo, nyní již můžeme zamířit ke konkrétním výsledkům, přičemž jednotlivé země si probereme dle abecedního pořádku.
Belgie: VW Golf
Startujeme v zemi vaflí, čokolád a sídla Evropské unie, kde registrace zjevně ovlivňuje demografická poloha. A také samozřejmě ta skutečnost, že zde sice má řada značek své továrny, ovšem žádný velký výrobce z Belgie nepochází. Na čele proto najdeme německý Volkswagen Golf s 14 304 registracemi, za nímž následuje francouzský Renault Clio (11 313 ks) a korejské Hyundai Tucson (10 324 ks).
Česká republika: Škoda Octavia
Bylo by vskutku překvapivé, kdyby se na místní vrchol dostala jiná značka než Škoda. Tak tomu je již hezkých pár dekád a výhled do budoucna nevypadá jinak. Titul připadá na Octavii (27 051 ks), po které následuje Fabia (21 281 ks), jenž se párkrát vyšvihla i na úplný trůn. Tuto dvojici pak jistí Rapid (12 407 ks), kromě toho má ovšem Škoda v první desítce další dva modely.
Dánsko: Peugeot 208
Peugeot 208 je v samotném závěru svého životního cyklu, což je patrné také na prodejích. Loni totiž zamířil na vrchol pouze v jediné evropské zemi, a sice v Dánsku, kde se prodalo 9 838 exemplářů. Stříbrná příčka patří Volkswagenu up! (7 232 ks), bronzová Nissanu Qashqai (7 014 ks). Ani německý model přitom není nejnovější, šanci růst tak mají hlavně Japonci.
Estonsko: Škoda Octavia
První vítězství pro mladoboleslavskou automobilku mimo domovskou hroudu není po stránce početní až tak významné, Škody Octavia se totiž loni v Estonsku prodalo jen 1 328 exemplářů. Na první místo to ale s přehledem stačilo, další dva finalisté ani nezvládli překročit tisícikusovou bariéru - Toyoty Avensis se prodalo 893 exemplářů, modelu RAV4 pak 871.
Finsko: Škoda Octavia
Tuzemský bestseller pokračuje ve své krasojízdě, přičemž tentokráte na tom již byla Škoda Octavia početně lépe. V této severské zemi bylo totiž v průběhu loňského roku prodáno 5 692 exemplářů. Na druhém místě pak skončil Nissan Qashqai (5 059 ks), kterému na lídra trhu ve výsledku nechybělo mnoho. Za touto dvojicí je pak výrazněji vzdálen VW Golf (3 989 ks).
Francie: Renault Clio
Francouzi jsou velcí nacionalisté a pohled na registrace to jen dokazuje. První místo totiž patří Renaultu Clio (117 473 ks), druhé pak Peugeotu 208 (97 629 ks). Na tuto dvojici pak z větší dálky pomrkává další supermini, jejichž obliba je dána hlavně nízkými poplatky, a sice Citroën C3. Ten však nakonec skončil až čtvrtý za Peugeotem 3008 (74 282 ks).
Chorvatsko: Škoda Octavia
Chorvatsko je pro Čechy jednou z vyhledávaných dovolenkových destinací, Octavia je pro změnu nadmíru žádána tamními motoristy. S 2 448 prodanými vozy přitom Škoda skončila před Renaultem Clio (2 285 ks) a Volkswagenem Golf (2 265 ks). Zajímavé pak je, že předloni přední příčky patřily zcela jiným autům, a sice Nissanu Qashqai a Toyotě Yaris.
Irsko: Hyundai Tucson
Pro Hyundai a především pro model Tucson je Irsko zemí zaslíbenou. Toto SUV zde vyhrálo již potřetí v řadě, přičemž předloňské prodeje byly o 11,3 % vyšší než v roce 2015. Loni pak zůstal Tucson znovu na vrcholu, prodáno bylo 4 907 exemplářů. To stačilo i na relativně těsnější překonání Volkswagenu Golf (4 495 ks) a Nissanu Qashqai (4 197 ks).
Itálie: Fiat Panda
Stejně jako ve Francii jsme se také v Itálii dočkali vítězství domácích. Zajímavý je hlavně pohled na druhé místo, kde skončila na jiných trzích již neprodávaná Lancia Ypsilon s poměrně vysokými 60 326 registracemi. Až za ní je Fiat 500 (58 296 ks), na kterém je de facto založena. První příčku si pak uzmula nepřekonatelná Panda s 144 533 registracemi.
Litva - Fiat 500
Italský hatchback si může spravit náladu na dalším evropském trhu, v Litvě totiž zamířil rovnou na vrchol pódia. Stačilo mu k tomu přitom 3 488 prodaných exemplářů, což představuje více než dvojnásobek oproti druhému místu. To nakonec díky spurtu v posledních měsících roku ukořistil Fiat 500 X (1 231 ks) před Škodou Octavia (1 043 ks).
Lotyšsko: Nissan Qashqai
Qashqai je sice jedním z nejprodávanějších vozů Evropy, jeho registrace jsou však spíše stabilní, než aby někde převyšovaly zbytek nabídky. Litva je v tomto ohledu výjimkou, i když bavit se budeme jen o velmi nízkých číslech. Nissan má totiž na kontě pouze 803 prodaných aut, druhý Volkswagen Golf pak 679 exemplářů a třetí Kia Sportage již jen 569 aut.
Lucembursko: VW Golf
Po příchodu třetího čtvrtletí se zdálo, že Golf neobhájí loňské prvenství, a to kvůli pomalejšímu nástupu faceliftu. I v prvním pololetí měl sice vůz více registrací než druhý VW Tiguan a Renault Clio, německo-francouzská dvojka se ale rapidně blížila. Finiš ovšem nakonec Volkswagenu přinesl 1 859, respektive 1 352 registrací, Renaultu pak 1 183.
Maďarsko: Suzuki Vitara
I Maďaři jsou zjevně nacionalisté, ačkoliv vlastní automobilku nemají. Ovšem Suzuki Vitara se v zemi čabajek a tokajského vyrábí, víceméně pochopitelně tak skončilo na první příčce s 8 782 registracemi. Druhá je Škoda Octavia (6 104 ks), třetí pak Opel Astra (4 301 ks). Tato trojice přitom držela náskok vůči modelům ostatních značek po celý rok.
Německo: VW Golf
Stejně jako Škoda v ČR je Volkswagen naprosto dominantní ve své domovině. Na tuto značku připadá celé pódium, přičemž první skončil Golf (178 590 ks), druhý Tiguan (72 478 ks) a třetí Passat (70 233 ks). Zajímavé přitom je, že ještě ve třetím čtvrtletí byl na druhé příčce Mercedes-Benz třídy C. Nakonec se však musel spokojit až se čtvrtou pozicí.
Nizozemí: Renault Clio
Stejně jako v Lucembursku měl také v zemi tulipánů VW Golf poněkud slabší nástup, po prvním čtvrtletí nebyl dokonce ani mezi nejlepší trojkou. Nakonec se mu ale povedlo s 10 105 registracemi Kiu Picanto udolat. Na Renault Clio (11 782 ks) a především pak na menšího sourozence v podobě Volkswagenu up! (10 853 ks) ovšem evropský lídr nestačil.
Norsko: VW Golf
Také v případě Norska je zajímavější spíše pohled na druhé místo než na to první. Opanovat jej totiž dokázalo BMW i3 s 5 036 registracemi. Mnichovské „tramvaji“ ale výrazně napomáhají tamní velkorysé dotace. Na pokoření Volkswagenu Golf (11 620 ks) to ale zdaleka nestačilo, kromě toho má BMW těsně za zády Toyotu RAV4 (4 821 ks).
Polsko: Škoda Fabia
Polsko by Škoda mohla překřtít na svou další evropskou domovinu, zájem o vozy z Mladé Boleslavi je zde nemalý. Modely Fabia a Octavia od sebe přitom loni dělil nejtěsnější rozdíl ze všech - prvního bylo registrováno 18 989 aut, druhého pak 18 876 exemplářů. Na třetím místě skončil s již větším odstupem Opel Astra, jehož se prodalo 15 971 kusů.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci by měli mít demograficky blíže ke španělskému Seatu, nakonec se ale rozhodli věnovat obsah svých peněženek hlavně Francouzům. V oblibě jsou přitom hlavně mini ze země galského kohouta, neboť na první příčce skončilo Clio s 12 743 registracemi, druhý pak byl Peugeot 208 (6 833 ks). Úspěch Renaultu stvrdil ještě o trochu větší Mégane (6 802 ks).
Rakousko: VW Golf
Máme tu další dominantní opanování celého pódia ze strany Volkswagenu. Tentokráte ale do hry nepromluvila jen samotná automobilka, ale rovnou koncern, respektive jeho německo-česká část. Zatímco totiž první místo patří s 14 244 prodanými exempláři modelu Golf, třetí skončil VW Tiguan (9 095 ks). Mezi ně se pak vklínila Škoda Octavia (9 594 ks).
Rumunsko: Dacia Logan
Tak jako Německu vládne VW a Česku Škoda, je lídrem na rumunském trhu domácí Dacia. Ta měla loni nadmíru dobrý rok, z pódia se jí totiž podařilo vytlačit Octavii, jenž je až čtvrtá. První přitom skončil s výrazným náskokem Logan (17 192 ks), druhý - a nutno říci končící Duster (6 791 ks) pro změnu dvojnásobně překonal třetí Sandero (3 821 ks).
Řecko: Toyota Yaris
O Toyotě jsme dosud mluvili hlavně ve spojitosti se stříbrem či zlatem, Japonci ovšem dokázali vybojovat také zlato. Stalo se tak v Řecku, kde Yaris dokázal oslovit 5 508 zákazníků. Druhá příčka připadla na Opel Corsa (3 341 ks), který se v jiných zemích výrazněji neprojevoval. Na záda mu přitom dýchá třetí Fiat Panda (3 139 ks) ze sousední Itálie.
Slovensko: Škoda Octavia
Ke stejnému bratrovražednému boji, jaký byl veden v Polsku, došlo také na Slovensku. Tentokráte z něj přitom vítězně vyšla Octavia, nicméně její náskok vůči druhé Škodě Fabia rovněž není výrazný (5 337 ks versus 5 325 ks). Aby toho přitom nebylo málo, pak i poslední příčku pódia opanoval mladoboleslavský model, a to stejně jako u nás Rapid (3 846 ks).
Slovinsko: Renault Clio
Slovinsko můžeme pomalu brát jako reflexi celé Evropy, kde dle států mezi nejžádanější vozy patří Renault Clio, Volkswagen Golf a Škoda Octavia. Právě této trojici patří v této zemi pódium, přičemž Francouzi s 3 828 registracemi skončili před Němci (3 638 ks) a Čechy (2 737 ks). Napomohla přitom skutečnost, že faceliftované Clio se v místní továrně vyrábí.
Španělsko: Seat Ibiza
Téma nacionalismu pokračuje také ve Španělsku, kde ovšem Seat není tak dominantní jako třeba Škoda v ČR. Zatímco totiž Leon s 35 272 registracemi a Ibiza s 33 705 prodanými vozy skončily na první, respektive na druhé příčce, ta třetí nepřipadla na stále více žádané SUV Ateca a Arona. Místo toho jí s odstupem uzmul Renault Clio (21 920 ks).
Švédsko: Volvo XC60
Volvo se sice ze Švédska stěhuje do Číny, v zemi však stále platí za domácí značku. Loni to přitom bylo patrnější než předloni, kdy vyhrál VW Golf. Ten si za rok 2017 musí vystačit s třetí příčkou a 18 123 registracemi, zatímco na první místo se vyšvihlo inovované SUV XC60 (24 088 ks). O stříbro se pak musí dělit duo S90/V90 (22 593 ks).
Švýcarsko: Škoda Octavia
Poslední zlatý zářez mladoboleslavské automobilky v Evropě je spojen se zemí sýrů a čokolád. Po Škodě Octavia přitom během loňského roku sáhlo 10 010 kupujících, což je nemalý úspěch, neboť český vůz dokázal na spíše proněmeckém trhu překonat i své sourozence od Volkswagenu, a sice modely Golf a Tiguan s 8 699, respektive s 6 944 registracemi.
Velká Británie: Ford Fiesta
Ostrovní království je již léta považováno za evropskou domovinu modrého oválu, a loňské registrace to jen potvrzují. První totiž opět skončila Fiesta s 94 533 prodanými vozy. Uvidíme přitom, jak se nové dražší generaci povede letos a zda jí nepřeskočí loni druhý Volkswagen Golf (74 605 ks) či třetí Ford Focus (69 903 ks). Tím ale naše toulky po Evropě končí.
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 56 minutami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 59 minutami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22