Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa

Trhy nových a ojetých aut jsou dva jiné světy a detailní analýza toho druhého nejlépe ukazuje, jak moc. Nejlépe za vše vypovídá zejména přetrvávající, masová obliba dieselových motorů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa

14.2.2019 | Mirek Mazal

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trhy nových a ojetých aut jsou dva jiné světy a detailní analýza toho druhého nejlépe ukazuje, jak moc. Nejlépe za vše vypovídá zejména přetrvávající, masová obliba dieselových motorů.

Na automobilovém trhu jsou v posledních letech určující dva hlavní trendy - zvyšuje se procento zájemců o vozy kategorie SUV a roste i počet kupců aut s benzínovými motory. V druhém zmiňovaném případě se ale bavíme jen o autech mířících z výroby přímo k zákazníkovi - na trhu ojetin je situace úplně jiná.

Podrobně je vykresluje analýza obchodů s ojetými auty za celý rok 2018, který aktuálně vypracovala česká Cebia. Ačkoli i tady zájem o SUV roste, v případě preferovaných motorizací se nemění vůbec nic. Bazarová auta se prodávají s drtivou převahou naftových agregátů, která ani roky po jejich ústupu ze slávy na poli nových vozů ani trochu nepolevuje.

Dáno je to jednak tím, že na trhu ojetin prakticky nefigurují velké firmy, převažují soukromí zákazníci a malí podnikatelé. A ti diesely preferují kvůli nižším provozním nákladům na ujetý kilometr, bez ohledu na nálady ve společnosti. Druhým faktorem je německá antidieselová panika, která tamní ojeté nafťáky výrazně zlevnila a k výhodnému dovozu do České republiky doslova vybízí.

Pokud současný zájem o diesely a nepoměr v jejich odbytu na trhu nových a ojetých aut bude pokračovat nadále, můžeme očekávat jejich postupný nedostatek na českém trhu i v Evropě, který bude pramenit v růst cen. To ale předbíháme událostem, nyní se chceme hlavně ohlédnout do min a probrat si všechny podstatné trendy na trhu s ojetinami za loňský rok 2018.

1. Vývoj počtu dovážených ojetin

Na trhu ojetin v loňském roce přibylo 177 117 dovezených osobních vozidel. Tempo nárůstu počtu dovozů se již druhý rok v řadě drží na 3,8 % a hlavním zdrojem je už zmíněné Německo a hlavně pak tamní nechtěná naftová auta. Nejméně importů proběhlo již opakovaně v prosinci, lednu a únoru. Průměrné stáří cizojazyčných modelů bylo 10,3 roku, podíl vozidel starších 10 let ovšem činil 51,64 %.


Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 1 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 02

2. Podíl dovozů a původ prodávaných vozidel

Nejvíce dovezených ojetin opět bylo prodáno přes autobazary, to se opakuje pravidelně od roku 2014. 54 % aut na trhu bylo českého původu, téměř 17 % pocházelo z Německa a cca 2 procenta z Rakouska. Nutno dodat, že se jedná o data deklarovaná prodejci, Cebia už dříve prokázala nevěrohodnost takových informací.

Dovezená auta jsou leckdy mylně označována za „česká”, dovozy z jiných zemí pak mají nekorektně uváděný německý původ. Ten má být synonymem precizního přístupu, pravidelného servisu a spolehlivého jednání. Lidé nestojí o auta z jihu Evropy či Balkánu, proto si prodejci rádi vymýšlejí.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 2 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 01

3. Udávaný stav kilometrů na tachometru

Průměrná hodnota na tachometru se v roce 2018 držela blízko hodnoty 157 tisíc kilometrů. Podíl stočených jednotek konečně klesá. V posledních letech se zasahovalo do 40 % počítadel, v druhé polovině roku klesly machinace na zhruba 37 %. Důvodem je stále rozsáhlejší portfolio dostupných zánovních automobilů, u kterých prodejci neklesli ke stáčení tachometrů.

Dalším důvodem je možnost prověření stavu online, kterou Češi přestávají podceňovat. Jen do databáze Autotraceru bylo zadáno o cca 650 tisíc dotazů více, což vyústilo v konečný počet 2,3 milionu kontrolních výpisů historie vozu. Třetím důvodem může být zmíněný narůst počtu dovozů zpoza hranic. Dost starých modelů přijíždí bez dostupné lustrace jejich historie. Podíl aut s nepravdivým tachometrem je přitom právě u dovážených aut větší než u tuzemských.

Z hlediska pravděpodobnosti nelze potvrdit oblíbený mýtus, že podvody na zákazníky se vyskytují ve větší míře v autobazarech. Řada slušných bazaristů si nemůže dovolit přijít o dobrou pověst, proto před výkupem kontroluje známky neoprávněného omlazení auta. Většina ojetých vozů je navíc prodávána fyzickými osobami, kde se mezi řadou poctivých osob najdou i tací, kteří s historií vozu manipulují.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 3 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 03

4. Hitparáda stočených aut

Sami jsme se detailně věnovali nejhorším případům, Cebia si ze svých zdrojů vybrala další odstrašující příklady níže. Vozy všech značek se elektronicky omlazují až na hodnoty zánovních aut, někdy až absurdním způsobem.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 4 - Hitparada stocenych aut 01Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 5 - Hitparada stocenych aut 02

5. Prodejní cena

Za sledovaných 12 měsíců se nejvíce poptávaly použité automobily do cenovky 200 tisíc korun českých. Zároveň posílila skupina vozů do 100 tisíc (meziročně o 7 procentních bodů), což může být dáno zvyšujícím se počtem dovezených aut, neboť zhruba pětinu dovozů tvoří auta starší 15 let. Proti roku 2017 došlo rovněž k vzestupu podílu automobilů s prodejní cenou mezi 200 až 300 tisíci korunami (o 5 procentních bodů). Zlepšení ekonomické situace obyvatel se projevilo také častějším nákupem za více než 200 tisíc Kč.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 6 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 04

6. Preference jednotlivých typů pohonů

Prodávané ojeté vozy v roce 2018 častěji poháněl dieselový motor (konkrétně 57,95 %), což je - skoro neuvěřitelně - prakticky úplně stejný stav jako v roce 2017. Podíl benzinových pohonů tvořil menšinu (38,95 %). Jak jsme ale zmínili, u nových vozů je situace diametrálně odlišná, protože vznětové verze lidé volí stále méně. Loni to znamenalo 30,21 % prodejů, zatímco zážehové konfigurace mířily do výroby v případě 67,04 % objednávek.

Příčina snižujícího se zájmu o klepotající agregáty u nových aut je do značné míry důsledkem omezení nabídky dieselů po aféře Dieselgate. Přísnější předpisy a stále drastičtější požadavky evropské byrokracie zdražily jejich výrobu a následně prodejní cenu natolik, že zákazníci začali preferovat benzín. Jedná se o celoevropský dlouhodobý postřeh, časem nebude možné ojeté naftové kusy levně dovážet ze zahraničí. Tím by se omezila nabídka a v následujících pěti letech může dojít k nedostatečnému pokrytí poptávky s též výše probíranými následky.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 7 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 05

7. Doba prodeje, možnosti odpočtu DPH

Průměrná doba prodeje se loni prodloužila, ale přesněji řečeno se odvíjela od motorizace. Zákazníci s větším finančním obnosem vybírali déle. Benzínová provedení nacházela nový domov v průměru za zhruba 90 dní, dieselové protějšky čekaly o 20 dnů déle.

Za posledních 12 měsíců se prodalo 34 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH, což je o tři procentní body více než předloni. Všichni předchozí majitelé i noví zájemci museli prokázat status plátce DPH, pochopitelně.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 8 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 06

8. Nejoblíbenější barvy

Individuální upřednostnění barvy laku je dlouholetý stabilní jev bez větších výkyvů. Nejvyhledávanější je a byla bílá a šedá. Loni nenápadná šedá barva bílou těsně porazila, závěrem roku začal sněhový odstín manko dohánět. Bylo možné pozorovat podstatnější změnu - v loňském období vzkvétala oblíbenost černé, která meziročně posílila o 4 procentní body na 16 %.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 9 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 07

9. Nejprodávanější modely

Nejprodávanějším modelem mezi ojetými vozy byla v roce 2018 opět Škoda Octavia, která si drží zhruba 10% podíl. Stálá značka nejen českých cest patří mezi nejvíce poptávané automobilky, proto se mezi desítkou nejprodávanějších aut dostávají hned čtyři modely z Mladé Boleslavi. Koncern Volkswagen dokonce zabírá šest pozic, mimo jiné rostla poptávka po VW Passat. Neoddiskutovatelný úspěch je páté místo pro Ford, přestože model Mondeo meziročně ztratil. Byla by škoda nezmínit BMW řady 3 nebo Hyundai i30. Tentokrát se nevešla Kia Cee‘d či VW Touran.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 10 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 08

10. Vybrané položky výbavy

Nároky na výbavu postupně rostou, což odpovídá velkému množství mladých ojetin z certifikovaných programů importérů vozidel a vozidel po ukončení operativních leasingů. Vyšší nároky souvisí s ochotou lidí připlatit za dražší variantu, i běžní řidiči rádi využijí například vyhřívaná sedadla anebo asistent rozjezdu do kopce.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa - 11 - Trh s ojetinami za rok 2018 Cebia 09

Zdroj: Cebia

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.