Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje ojetých aut v ČR ukazují, jak moc smýšlíme jinak oproti lidem ze západu
26.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Obliba Škody? Kdepak, o tu tady nejde. Zásadní rozdíl je v tom, že zatímco na západě jsou diesely na ústupu, v ČR jsou mezi ojetinami stále žádanější.
Na trhu ojetin toho najdete hodně - zánovní auta, která se majitelům z nějakých důvodů nelíbí a mohou si dovolit je rychle vyměnit, auta z operativního leasingu, kterým jsou čtyři roky a byla udržovaná přesně v souladu s doporučením výrobce, anebo rachotiny za pár tisíc, které si člověk koupí, jen pokud nemá na nic lepšího a potřebuje jezdit.
Ojetá auta však mají až na výjimky společné jediné - jsou levnější než auta nová a teoreticky nabízí více za méně. Pohled do statistik jejich prodejů ale ukáže, že oněch jednotících aspektů je více a v České republice nabírají některé z nich docela neobvyklých podob.
Níže najdete detailní rozbor vývoje českého trhu s ojetinami za první tři kvartály letošního roku na základě dat Cebie. Zvláštní pozornost si v něm zaslouží část věnovaná preferovaným palivům, která ukazuje, že Češi myslí pořád jinak než lidé v západnějších částech Evropy. Zatímco hned ve vedlejším Německu se trh s ojetými diesely propadá a prodejci si stěžují na záplavy obtížně prodejných nafťáků na skladech, u nás je to nejen jasně žádanější, ale dokonce na popularitě rostoucí typ paliva.
Sami pak posuďte, jestli jsou Češi prostě jen šetřílkové až za hrob a diesely si nedají rozmluvit, i kdyby je zabíjely na pochodu. A nebo prostě preferují efektivnější typ pohonu a nenechají se tak zmanipulovat protidieselovými náladami, které otřásají Německem, Velkou Británií i dalšími donedávna dieselovými baštami. Toliko pro úvod, pojďme na „tvrdá data”.
1. Původ prodávaných aut a jejich stáří
Většina v Česku prodávaných ojetin má český původ, tj. že si je kdysi jako nová někdo koupil v ČR. Tento podíl ovšem klesá, oproti minulému čtvrtletí o 1 procentní bod na 70 %. Na druhém místě je Německo; řada lidí hledajících ojeté auto předpokládá, že právě v Německu jsou svědomitější majitelé, a tak tam budou auta v lepším stavu.
To může i nemusí být pravda - i tam se najdou mizerné kusy a i u nás koupíte auto ve výborném stavu. Deklarovaný německý původ také nemusí být zcela pravdivý, auto mohlo do Německa přicestovat původně odkudkoliv. To je podle firmy Cebia případ zhruba třetiny aut, která se u nás prodávají s údajným německým původem.
Od ledna do září letošního roku k nám bylo dovezeno 126 967 ojetých osobních aut, tedy o 2,5 % víc než vloni. Podíl dovezených vozidel starších 10 let činí 54 %. Je nicméně nutné dodat, že celkový průměrný věk aut na českých silnicích byl ke konci roku 2016 14,48 let, takže jakékoliv dovezené auto věku 10 - 14 let tenhle průměr snižuje. A po stránce emisí můžou být starší auta ekologičtější než nová, a to nejen u dieselů, ale i u benzínů s přímým vstřikováním.
2. Historie a stav prodávaných vozů
Průměrný počet najetých kilometrů u ojetin prodávaných v ČR roste - oproti minulému kvartálu o 11 tisíc km na 179 tisíc. To je ovšem „jen” hodnota na tachometrech. Podle Cebie je zhruba 40 % aut na českém trhu ojetin stočeno v průměru o 100 tisíc km, z čehož vychází odhad skutečného průměrného stavu tachometru 209 tisíc kilometrů.
Nově se také dozvídáme, že ze sumy prodaných aut mezi začátkem ledna a koncem září 2017 bylo 7 % prodáno bez platné STK. To mohla být auta určená k renovaci, anebo také běžné vozy s pouze propadlou STK. Nemusíme asi dodávat, že v druhém případě může zákazníka čekat nemilé překvapení s opravami nutnými pro to, aby vůz kontrolou prošel.
3. Nejprodávanější modely, nejoblíbenější barvy a paliva
Stálicí nejoblíbenější ojetiny v ČR je Škoda Octavia a ani ve třetím čtvrtletí letoška se to nezměnilo. Oproti datům ke konci června dokonce svou pozici o 0,3 procentního bodu posílila. Druhá zůstává Fabia s 6,9 % a třetí je Volkswagen Passat se 4 %. „Top 10” obsahuje také značky Ford, Kia, Hyundai a BMW.
Ani u nejprodávanějších barev nečekejte překvapení, bílá je nejčastější na trhu nových aut, tak logicky musí vládnout i mezi ojetinami. Nejprodávanější ale ještě neznamená nejoblíbenější či relativně nejvíce žádaná - tato statistika má jiné favority.
Jak jsme již zmínili, zdaleka největší podíl ojetých aut se v ČR prodá s naftovým motorem - 61 %. Zatímco u nových aut už je obliba dieselů klesající a jejich celkový podíl výrazně pod polovinou, u ojetin toto číslo znamená nejen většinu, ale i nárůst o procentní body oproti předchozímu čtvrtletí. Naopak oblíbenost benzínů klesla z 39 na 36 %. Roste tedy podíl aut na LPG a CNG, hybridních aut a elektromobilů.
4. Průměrná cena a doba prodeje
Nejvíce ojetin se letos zatím prodalo za cenu mezi 100 a 200 tisíci korunami - celkem 40 %. Přesto byla průměrná cena ojetiny za sledovanou dobu 205 600 Kč. Dlouhodobě totiž klesá podíl aut s cenou do 100 tisíc korun a roste podíl aut s cenou nad 300 tisíc korun. Průměrně čekal vůz na nového majitele 63 dní, o čtyři více oproti minulému kvartálu.
Teoreticky nejžádanější bílá Octavia TDI se těší zájmu čím dál víc (ilustrační foto)
Zdroj: Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva