Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejsilnějším Focusům se dál porouchávají motory, Ford si s tím neví rady
10.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zprvu zdánlivě okrajový problém se teď má týkat až 10 procent všech Focusů RS a nikdo neví, jestli je to finální číslo. Ford potíže přiznává, řešení ale nemá.
Ford Focus RS je jistě vozem, po kterém není těžké zatoužit. Vedle zajímavého designu nabízí ještě zajímavější technická data - přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec EcoBoost dává výkon 350 koní, který míří na všechna čtyři kola skrze šestistupňový manuál. Umí překonat 250 km/h a na stovku zrychlí pod 5 sekund. A nedávno k tomu všemu přibyla ještě ruční brzda „ve stylu Kena Blocka“.
Již z tohoto výčtu vychází Focus RS nadmíru kladně, české zastoupení Fordu pak vše ještě korunovalo cenou startující pod milionem korun. To je opravdu bezkonkurenční nabídka, zvláště s ohledem na to, co nabízí ostatní. Mělo by to vzbuzovat velký zájem a soudě podle toho, kolik Focusů RS vídáme, jej to skutečně vzbudilo. Jenže tak úplně výhra to pro Ford není, kvůli technickým problémům. Už v září se začaly objevovat zprávy, že Focus RS má potíže s výdrží motoru, a nyní se ukazuje, že opravdu nejde o banální problém.
Za vším vězí již zmiňovaný 2,3litrový EcoBoost, tedy stejná pohonná jednotka, jakou disponuje i čtyřválcový Ford Mustang. Vůči němu však Focus RS nabízí i trochu vyšší výkon, kterého bylo dosaženo za pomoci turbodmychadla typu twin-scroll s větším kompresorem a mezichladičem, méně restriktivním sáním a výfukem o větším průměru. Focus RS má také mít hlavu válců vyrobenou z lepší slitiny, má tak zvládat vyšší teploty, navíc je usazena na robustnějším těsnění.
Nicméně právě tyto úpravy jsou zdrojem problému, jenž je spojen s únikem chladicí kapaliny. Ono vylepšené těsnění, jež má odolávat větší termální zátěži, se rychle opotřebovává, až nakonec zejména mezi prvním a druhým válcem přestane těsnit zcela. V té chvíli se do motoru dostává chladicí kapalina, jejíž přítomnost je signalizována nejen nefunkčností válce, ale i bílým kouřem proudícím z výfuku.
Zprávy o výskytu této závady přichází z celého světa. Jeden z německých majitelů s přezdívkou mcloud0102 uvedl, že s vozem najel 19 000 km, ani jednou přitom nebyl na okruhu a ani jednou nevyzkoušel driftovací režim. Přesto mu ubylo asi 200 mililitrů chladicí kapaliny. Navíc mu kvůli špatnému těsnění motor fungoval jen na tři válce, problematické bylo i topení.
Do horšího světla staví tyto informace fakt, že má jít již o druhý motor tohoto uživatele. Přitom právě výměnou pohonných jednotek Ford řadu stížností majitelů Focusu RS na problematické těsnění řešil. Navýšení výkonu o 40 koní vůči Mustangu se tedy jeví jako zásadní problém, se kterým si navíc automobilka neví rady. Momentálně od ní slyšíme jen to, že „si je vědoma stížností a celou záležitost vyšetřuje“. Pokud prý lidé ony vady zaznamenají, mají navštívit dealera a nechat si vůz opravit.
Nicméně to není řešení, jak potvrzuje třeba americký majitel vozu Brett, který v závěru srpna měl problémy se startováním. Na přístrojovém štítu se navíc objevila kontrolka signalizující závadu motoru, proto vůz nechal prohlédnout diagnostikou ve společnosti Advance Auto Parts. Hlášeno bylo „náhodné vynechávání motoru“, načež nechal svůj Focus RS s 33 800 km odtáhnout do nejbližšího servisu Fordu.
Dealerství jej posléze informovalo o ztrátě kompresí ve druhém a třetím válci, což naznačovalo vadné těsnění. Objednána tak prý byla sada komponentů na opravu, nicméně ani po šesti týdnech nebyl Focus RS opraven. Až teprve před pár dny, 2. listopadu, Brett dostal svůj vůz zpátky, dokonce rovnou s novou hlavou válců, která měla dorazit na zásah někoho z vyššího vedení Fordu. Stran toho byl Brett i „adekvátně“ odškodněn.
Je otázkou, zda tímto byla celá záležitost skutečně vyřešena, jak naznačuje německý případ a montáž druhého motoru. Ostatně o jeho instalaci mluví i řada dalších majitelů, kteří zaznamenali obdobný problém. Mnozí přitom ani nenajeli takový počet kilometrů jako výše zmíněný Brett, na níže přiloženém videu je třeba Focus RS majitele s přezdívkou maschoff69, který má na tachometru pouze 17 300 km. Přesto „kouří jako parní lokomotiva“.
Bude tedy zajímavé sledovat, co se odehraje dále, nicméně pouhá výměna těsnění prý nestačí. Mezi hlavou a blokem dochází při práci motoru k mikropohybům, které vedou k obrušování onoho těsnění. Jeho vylepšená verze sice má celou plochu mezi válci pokrytu elastomerem, navíc bylo i zesíleno, nicméně s těmito modifikacemi zatím nikdo nenajel dostatek kilometrů, aby mohl za dané opravy dát ruku do ohně.
Jakkoliv je tedy Focus RS nadmíru žádoucím vozem a na českém trhu je k mání opravdu levně, možná byste v případě zájmu měli vyčkat, než Ford přijde s finálním řešením problému. Snadno se může stát, že po několika málo tisících kilometrů budete řešit stejný problém jako lidé v Německu, Velké Británii či USA, prostě kdekoli na světě.
Můžete mít ale samozřejmě i štěstí na kus, závada se dle odhadů prý 5 až 10 procent prodaných aut. I to je ale obrovské číslo a je otázkou, zda se problém u zbytku lidí neprojeví během následujících měsíců. Koneckonců vždy záleží na namahání pohonné jednotky i okolních podmínkách. A pokud je přitom motor vadný již v rámci svého designu, pak prostě dříve nebo později může selhat každému...
Problémy s Fordem Focus RS...
...jsou hlášeny z celého světa
Jednou z příčin je špatné těsnění pod hlavou...
...je však otázka, zda vše vyřeší nový typ
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB