Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší automobilky hromadně ztrácí hodnotu, výjimkou jsou jen dvě značky
12.6.2019 | Petr Prokopec
Že se automobilový svět nachází na prahu velmi turbulentního období, naznačuje i nová podoba žebříčku nejhodnotnějších značek světa. V top 100 už najdeme již jen tři výrobce aut.
Automobilky lze poměřovat podle rozličných parametrů, od prodejních výsledků přes tržby a zisk až třeba po počet zaměstnanců. Společnost BrandZ sleduje hodnotu jejich značek a důležité jsou pro ni tyto i další nezmíněné ukazatele. Na základě získaných dat pak každoročně sestavuje žebříček nejhodnotnějších značek světa, mezi něž automobilky samozřejmě patří. Oproti předchozím letům jich však už není tolik.
Ještě v roce 2017 se v nejhodnotnější světové stovce objevilo hned šest výrobců aut, loni to bylo již jen pět. Letos tu pak máme pouze tři značky, což má spojitost s aktuálním vývojem. Mnohem vyšší hodnotu začínají získávat technologické a IT firmy, jak dokazuje posun Amazonu na čelo žebříčku. Hned za ním pak najdeme Apple, třetí je Google a čtvrtý Microsoft. Vrcholnou pětku uzavírá Visa, za níž následuje Facebook. Sedmá Alibaba je výjimkou z pravidla, osmý Tencent jej ale již opět stvrzuje.
Zpět ale k automobilkám, s nimiž je naopak spojen pokles hodnoty a tedy i pokles napříč žebříčkem. Jeho králem-- tedy alespoň v oblasti dvoustopých strojů - je opětovně Toyota. Ta za posledních čtrnáct let vystoupala na automobilový vrchol dvanáctkrát, pouze v roce 2010 a 2012 skončila na druhé příčce. Nic takového ji sice letos nečekalo, ovšem i tak museli Japonci skousnout v rámci celého průmyslu sešup o pět příček. Momentálně jim tak patří až 41. pozice.
Vedle Toyoty se mezi nejlepší stovku firem dostaly ještě dvě automobilky, a sice čtyřiapadesátý Mercedes a pětapadesáté BMW. I tyto značky však stihl pokles, dokonce o osm příček. Hodnota obou pak klesla o 9 procent, první tak činí 23,35 miliardy dolarů (cca 528,93 mld. Kč), druhá 23,32 miliardy dolarů (528,25 mld. Kč). Toyota oproti tomu poklesla v rámci hodnoty o tři procenta s 29,15 mld. USD (660,31 mld. Kč).
„Globální dosah stojí za umístěním Toyoty z velké části. Tato automobilka má v každé oblasti opravdu působivou nabídku. Toyota je zároveň vnímána jako průkopník na poli alternativního pohonu. Udělali jsme celou řadu rešerší stran elektromobility, a ačkoliv prakticky vždy byla jako první zmiňována Tesla, Toyota přišla na druhém místě. Třetí pak byl Volkswagen,“ uvedl k letošnímu žebříčku ředitel společnosti BrandZ Graham Staplehurst.
My přitom na jeho zmínku o Volkswagenu navážeme separátním žebříčkem deseti nejhodnotnějších automobilek světa. První tři zástupce přitom již známe, poté následuje Honda a Ford. Tyto značky přitom ještě loni figurovaly v nejúspěšnější stovce, pro letošek však vypadly. Za nimi pak následuje Nissan a Tesla, která meziročně ztratila jednu příčku. Je na tom ovšem daleko lépe než osmé Audi, které si pohoršilo dokonce o 11 pozic.
„Lidový vůz“ si oproti tomu jako jediná automobilka v top 10 polepšil, z loňského jednadvacátého místa je totiž letos deváté. Nejde přitom o jedinou koncernovou značku, která míří vzhůru, neboť závěr žebříčku, tedy desátá příčka, patří Porsche. Automobilka ze Zuffenhausenu vyšachovala Maruti-Suzuki, které ovšem zůstalo nejoblíbenějším výrobcem v Indii. Nejoblíbenější v rámci celého světa je pak zase Toyota, druhé je překvapivě Audi.
„Pro letošek tu máme opravdu zajímavého nováčka. Porsche jako značka dělá řadu věcí správně,“ uvedl k postupu automobilky ze Zuffenhausenu Staplehurst. Dle něj přitom výrobci hodně pomohla skutečnost, že chystá odhalení elektrického modelu Taycan. Šéf společnosti BrandZ totiž dodává, že stále více lidí přestávají zajímat firmy, které pouze vyrábí věci. Místo toho prim získávají takové, které přitom - alespoň papírově - myslí na ekologii.
Jak je tedy evidentní, elektrifikace se začíná projevovat i na hodnotě automobilek, ač Tesla pro letošek o příčku poklesla. To je však dáno hlavně vývojem na finančních trzích, který aktuálně není zrovna slavný. Daleko lepším důkazem je ovšem zmiňovaný a hlavně rostoucí Volkswagen, který tak evidentně nechává již definitivně dieselový škraloup za zády. Také jeho situace je ale kvůli dřívějšímu poklesu specifická, a tak jedinou rostoucí značkou je Porsche kvůli tomu, že s ní firma zachází jako s luxusním zbožím. U ostatních se projevuje fakt, že je zejména kvůli stále přísnějším regulacím a násilném tlaku na rozvoj elektromobility čeká velmi nejisté období a na konci příští dekády může z jejich hodnoty zbýt jen velmi málo, varuje Staplehurst.
Mezi 100 nejhodnotnějšími značkami světa najdeme ty automobilové jen okrajově
V případě samotných automobilových firem je nejhodnotnější značkou Toyota...
...zatímco Mercedes-Benz skončil na druhém...
...a BMW na třetím místě. Všechny tři značky si ale meziročně pohoršily...
...na rozdíl od Volkswagenu, který je mezi automobilkami číslem devět
Desáté Porsche je pak v Top 10 poprvé, přičemž odsunulo Suzuki
Zdroj: BrandZ Top 100
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva