Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší evropský motor V8 čeká konec, Bentley 6,75 se rozloučí po 60 letech
25.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Legendární pohonná jednotka tzv. L-série skončí kariéru souběžně se stávající limuzínou Mulsanne, hned tak to ovšem nebude.
Bentley sice je malou automobilkou, nicméně momentálně jeho vcelku skromné portfolio pohání celá řada motorů. SUV Bentayga spoléhá na nový dvanáctiválec, ten starý najdeme pod kapotami modelů Continental GT a GTC či Flying Spur. Méně výkonné varianty kupé, kabrioletu a sedanu pak pohání čtyřlitrový osmiválec a vlajková loď Mulsanne zaměstnává 6,75litrovou pohonnou jednotku V8.
Ještě nedávno to byl třetí nejobjemnější motor v osobních autech vůbec a největší z těch evropských, aktuálně se musí spokojit „jen” s pozicí největšího osmiválce a celkově evropskou dvojkou za inovovaným šestnáctiválcem Bugatti. Je to unikum, přesto a nebo vlastně i právě proto tento agregát čeká odchod do důchodu.
Šéf automobilky Wolfgang Dürheimer již v posledních letech několikráte uvedl, že Mulsanne je poslední štací motoru, který Bentley označuje jako „6 3/4 Litre“. Důvod je prostý, kořeny agregátu tzv. L-série totiž sahají do roku 1959. Od té doby poháněl řadu modelů značky i kdysi sesterského a nyní opět konkurenčního Rolls-Royce. Na sklonku 90. let se přitom zdálo, že je s dechem u konce, neboť BMW, tehdejší vlastník Bentley, hodlalo L-sérii nahradit vlastní 4,4litrovou jednotkou.
Krátce nato však do hry vstoupil koncern VW Group, který po celé řadě komplikací převzal Bentley a obnovil výrobu osmiválce L-série. Ten byl prodáván pod označením Red Label, zatímco pohonná jednotka BMW dostala kód Green Label. Zájem o ni však byl mizivý, což vedlo k jejímu brzkému ukončení. Mnichovská automobilka ji přitom nevzkřísila ani pro modely Rolls-Royce, které dostaly nový dvanáctiválcový agregát.
Zpět ovšem k 6,75litrovému osmiválci, který nadále používá stejné vrtání jako originální 6,2litrová jednotka s dvojitými karburátory, jež v roce 1959 poháněla Bentley S2 a Rolls-Royce Silver Cloud II. Změnami ovšem prošel její hliníkový blok, který se dočkal zpevnění spodní části. Mimochodem, z hliníku je odléván od začátku výroby. V roce 1983 pak dorazilo přeplňování, které bylo zachováno dodnes - i když nyní již jde o moderní twin-turbo.
Poslední modernizace přinesla rovněž deaktivaci poloviny válců a variabilní časování ventilových rozvodů OHV, což snížilo spotřebu a umožnilo jednotce plnit emisní normy Euro V. Po stránce výkonnostní pak 6,75litrový motor u verze Mulsanne Speed posílá skrze osmistupňový automat ZF na zadní kola 537 koní v 4 200 otáčkách a 1 100 Nm již při 1 750 ot./min.
Jakkoliv jsou ovšem tato čísla působivá, osud pohonné jednotky je zpečetěn kvůli stále přísnějším regulacím emisí i spotřeby. Dürheimer již uvedl, že nástupce modelu Mulsanne bude pohánět dvanáctiválcový agregát, nejspíše stejný šestilitr jako SUV Bentayga. Hned tak to ovšem nebude, neboť vlajková loď Bentley nedávno prošla modernizací.
Dá se tedy předpokládat, že osmiválec nejspíše čeká ještě čtyři nebo pět let života, což vlastně ideálně koresponduje s příchodem nových emisních regulí. Na sklonku dekády přitom za sebou bude mít více než 60letou kariéru, což je opravdu úctyhodné. My pak jen na závěr dodáme, že výroba tohoto motoru aktuálně zabere 30 hodin.
6,75litrový osmiválec Bentley čeká za pár let konec neuvěřitelné životní kariéry. Ta totiž odstartovala již v roce 1959
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 9 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva