Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše
28.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka Toyota a její šéf téměř stejného jména patří mezi největší obhájce hybridních pohonů. Letošní Le Mans jim ale otevřelo oči.
Letošní závod 24 hodin Le Mans skončil pro vrcholné hybridní prototypy kategorie LMP1 absolutním fiaskem. Přestože pod hlavičkou tří týmů odstartovalo šest vozů, cíl viděly pouze dva z nich. Opakoval se scénář z loňska, Porsche si opětovně vybralo svou dávku štěstí a znovu zvítězilo, u Toyoty opětovně řádila smůla, která japonskému týmu po diskvalifikaci stáje Rebellion LMP2 a úpravě pořadí přinesla celkové jen osmé místo.
Pro japonskou značku sice může být slabou útěchou fakt, že ve své kategorii - tedy mezi vrcholnými speciály LMP1 - skončila druhá, toto místo ale zároveň bylo i posledním. Navíc i Toyota TS050 se startovním číslem 8 měla v první polovině závodu poruchu, stejně jako Porsche 919 Hybrid č. 2.
„Jak Porsche, tak ani my jsme nebyli schopni dokončit 24 hodin Le Mans bez toho, aniž by se u každého vozu neobjevil nějaký technický problém. Oba speciály, jejich č. 2 i náš č. 8, které závod dokončily, byly nuceny projít časově náročnou a problematickou opravou, než zvládly přejet cílovou čáru. Ukazuje se tedy, že zatímco u šestihodinovek má hybridní technika své výhody, může to být tak, že na dlouhou vzdálenost 24 hodin Le Mans ještě není připravena.“
Tak okomentoval letošní tristní výsledky šéf japonské automobilky Akio Toyoda. Jeho slova jsou překvapivá, neboť to byla především Toyota, kdo trval na zachování hybridních agregátů v kategorii LMP1, jejíž pravidla nedávno procházela změnami. Japonci dokonce vyhrožovali i odchodem, pokud by se tak nestalo. Nyní pro změnu doufají, že za chvíli nebudou jediným týmem, který v LMP1 zbývá.
Právě vysoké náklady spojené s plug-in hybridním ústrojím jsou důvodem, proč je vrcholná kategorie vytrvalostního šampionátu WEC tak prázdná. Navíc se začíná spekulovat, že by ji mohlo opustit i Porsche, neboť zmíněné nové regule se sice v některých oblastech zaměřují na snížení nákladů, nicméně zároveň zmiňují příchod nových dobíjecích systémů. Jejich urychlený vývoj přitom nebude levný.
Je otázkou, jakým směrem se kvůli všem těmto změnám vůbec nejstarší stále se konající závod světa vyvine. Toyoda sice říká, že „Le Mans je precizní laboratoří, kde můžeme pokračovat ve výzvách spojených s novými technologiemi a ty rovnou otestovat v extrémním prostředí,“ nicméně pokud automobilka zůstane v poli osamocena, investice a snahy pozbudou smyslu, bude závodit jen sama se sebpu.
Doufejme proto v malý zázrak, jinak nám zakrátko skutečně již nezbude nic jiného než upínat zraky a hlavně sluch k zámořskému IndyCaru a podobným šampionátům. Ty, které má pod pantoflem mezinárodní automobilová federace FIA, zjevně hubí přehnaná snaha o ekologičnost, o kterou v motorsportu nikdo nestojí.
Toyota vyslala letos do Le Mans hned tři vozy, neboť dle propočtů tak měl alespoň jeden dorazit do cíle. Tak se i stalo, ale takovými s problémy, že z toho bylo jen poslední, byť druhé místo ve třídě
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 48 minutami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 2 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB