Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše

Automobilka Toyota a její šéf téměř stejného jména patří mezi největší obhájce hybridních pohonů. Letošní Le Mans jim ale otevřelo oči.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše

28.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilka Toyota a její šéf téměř stejného jména patří mezi největší obhájce hybridních pohonů. Letošní Le Mans jim ale otevřelo oči.

Letošní závod 24 hodin Le Mans skončil pro vrcholné hybridní prototypy kategorie LMP1 absolutním fiaskem. Přestože pod hlavičkou tří týmů odstartovalo šest vozů, cíl viděly pouze dva z nich. Opakoval se scénář z loňska, Porsche si opětovně vybralo svou dávku štěstí a znovu zvítězilo, u Toyoty opětovně řádila smůla, která japonskému týmu po diskvalifikaci stáje Rebellion LMP2 a úpravě pořadí přinesla celkové jen osmé místo.

Pro japonskou značku sice může být slabou útěchou fakt, že ve své kategorii - tedy mezi vrcholnými speciály LMP1 - skončila druhá, toto místo ale zároveň bylo i posledním. Navíc i Toyota TS050 se startovním číslem 8 měla v první polovině závodu poruchu, stejně jako Porsche 919 Hybrid č. 2.

„Jak Porsche, tak ani my jsme nebyli schopni dokončit 24 hodin Le Mans bez toho, aniž by se u každého vozu neobjevil nějaký technický problém. Oba speciály, jejich č. 2 i náš č. 8, které závod dokončily, byly nuceny projít časově náročnou a problematickou opravou, než zvládly přejet cílovou čáru. Ukazuje se tedy, že zatímco u šestihodinovek má hybridní technika své výhody, může to být tak, že na dlouhou vzdálenost 24 hodin Le Mans ještě není připravena.“

Tak okomentoval letošní tristní výsledky šéf japonské automobilky Akio Toyoda. Jeho slova jsou překvapivá, neboť to byla především Toyota, kdo trval na zachování hybridních agregátů v kategorii LMP1, jejíž pravidla nedávno procházela změnami. Japonci dokonce vyhrožovali i odchodem, pokud by se tak nestalo. Nyní pro změnu doufají, že za chvíli nebudou jediným týmem, který v LMP1 zbývá.

Právě vysoké náklady spojené s plug-in hybridním ústrojím jsou důvodem, proč je vrcholná kategorie vytrvalostního šampionátu WEC tak prázdná. Navíc se začíná spekulovat, že by ji mohlo opustit i Porsche, neboť zmíněné nové regule se sice v některých oblastech zaměřují na snížení nákladů, nicméně zároveň zmiňují příchod nových dobíjecích systémů. Jejich urychlený vývoj přitom nebude levný.

Je otázkou, jakým směrem se kvůli všem těmto změnám vůbec nejstarší stále se konající závod světa vyvine. Toyoda sice říká, že „Le Mans je precizní laboratoří, kde můžeme pokračovat ve výzvách spojených s novými technologiemi a ty rovnou otestovat v extrémním prostředí,“ nicméně pokud automobilka zůstane v poli osamocena, investice a snahy pozbudou smyslu, bude závodit jen sama se sebpu.

Doufejme proto v malý zázrak, jinak nám zakrátko skutečně již nezbude nic jiného než upínat zraky a hlavně sluch k zámořskému IndyCaru a podobným šampionátům. Ty, které má pod pantoflem mezinárodní automobilová federace FIA, zjevně hubí přehnaná snaha o ekologičnost, o kterou v motorsportu nikdo nestojí.


Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 1 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 01Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 2 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 02Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 3 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 03Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 4 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 04Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 5 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 05Největší fanda hybridů přiznává, že tato technika ještě není připravena na vše - 6 - 24 hodin Le Mans 2017 Toyota TS050 06
Toyota vyslala letos do Le Mans hned tři vozy, neboť dle propočtů tak měl alespoň jeden dorazit do cíle. Tak se i stalo, ale takovými s problémy, že z toho bylo jen poslední, byť druhé místo ve třídě

Zdroj: Motorsport

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.