Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo

Trh s auty letos šel letos nahoru a většina značek i modelů si polepšila. Přesto jsou tu i ty, které šly ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo

25.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trh s auty letos šel letos nahoru a většina značek i modelů si polepšila. Přesto jsou tu i ty, které šly ke dnu.

Po celý letošní rok jsme vás mohli zásobovat zprávami o prodejů aut na českém trhu. A byly velmi pozitivní, neboť krom dominantního postavení Škody vykazovaly i jinou zajímavou jistotu - neochvějný růst. Ten byl nejen permanentní, ale i nemalý, neboť od ledna do konce listopadu bylo registrováno 211 089 vozů, tedy o 20,19 procenta více než v roce 2014. Navíc vůbec poprvé v historii ČR došlo k překonání dvousettisícové hranice, přičemž se dá očekávat, že na konci roku se soukolí zastaví někde těsně pod 230 tisíci prodanými vozy. Pro příští rok je tedy laťka nastavena opravdu vysoko, přičemž jsme zvědavi, zda a případně jak moc se jí podaří překonat.

Výhledem do budoucnosti se ovšem dnes zabývat nebudeme, místo toho se budeme „babrat“ v minulosti a podíváme se na největší prodejní propadáky letošního roku. A aby nezůstalo jen u nich, projdeme si i největší úspěchy. Pravda, letošní rok ještě neskončil, nicméně se nedá předpokládat, že by poslední měsíc na výsledcích něco podstatného změnil a čas mezi svátky je na rekapitulaci uplynulého roku přece jen vhodnější.

Zabývat se budeme jak značkami, tak modely. V případě značek jsme vybrali 10 nejvíce klesajících a 10 nejvíce rostoucích tak jak stojí a leží. V případě modelů jsme vybrali z obou konců 20 typů a zvolili pouze ty, které i v tuto chvíli figurují ve standardní nabídce daných značek (jinak by to byla dvacítka skončivších doprodejů z předchozích částí roku...). Tohle nám vyšlo, projděte si to.


Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 1 - Test Toyota GT 86 CZ 02Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 2 - Test Toyota GT 86 CZ 03Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 3 - Test Toyota GT 86 CZ 05
Toyota GT 86 se i přes nevalné prodeje v roce 2014 posunula v roce 2015 ještě o hodně níže

Největší prodejní propadáky mezi značkami

Posvítíme-li si nejprve na propadáky mezi značkami, zde o vítězi nemůže být pochyb. Největší posun směrem dolů evidujeme u Chevroletu (-94,01 %), což je logické, když se tato značka rozhodla své evropské aktivity ukončit a dochází pouze k výprodejům skladových zásob. Poněkud tristnější je však situace u SsangYongu (-77,78 %), který by přece jen mohl dosáhnout lepšího výsledku, než jsou dva prodané vozy. V případě takové Lancie (-62,91 %) je situace podobná jako u Chevyho, ale ne zcela - i na českém trhu je pořád aktivní a model Ypislon stále normálně prodává.

V žebříčku se přehoupneme o trochu výše, a to konkrétně ke značkám Bentley (-40,74 %), Infiniti (-33,85 %) a Alfa Romeo (-27,74 %). Zrovna u prvních dvou bychom takový propad nečekali, přeci jen jejich portfolio není tak skromné jako u SsangYongu a zatímco Britové mohli více těžit z tuzemského zastoupení, Japonci měli k dispozici nové modely. Šance ale zatím neproměnili, uvidíme tedy, co jim přinese příští rok. U Italů se ale nejspíše dočkáme dalšího pádu, čekání na nové modely je totiž, zdá se, nekonečné.

Výsledky Citroënu a Hondy sice vykazují nižší propad než ty dosud zmiňované (-8,66 %, respektive -5,78 %), nicméně zejména u Francouzů a jejich slevové politiky nejde o výsledek, který by stál za otevření šampaňského. Honda pak doplácí na poměrně skromné portfolio, které navíc zejména v první polovině letošního roku bylo již docela zastaralé.

Tohle vše vám do detailu vykreslí přiložená tabulka, pokud se podíváme mimo nejhorší desítku, stojí za zmínku Peugeot s prakticky stejným výsledkem jako loni (+ 4 auta při 6 609 prodaných vozech) a Hyundai, které je na tom s růstem 3,18 procenta jen o málo lépe. Ano, je to posun vzhůru, při daném růstu trhu jsou ale tyto malé změny pro obě značky jistě neúspěchem.

10 největších prodejních propadáků roku 2015 v ČR mezi značkami

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 4 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 01

Největší prodejní propadáky mezi modely

Čelo pelotonu mezi 20 modely, které v roce 2015 nejvíce ztratily zájem zákazníků, okupuje SsangYong Rexton. Toho se letos prodal jediný exemplář vůči loňským pěti, propad je tedy 80procentní. Zatímco u Korejců kvůli tomuto výsledku hlavy padat nebudou, u Jaguaru by nějaké zemětřesení nastat mohlo. XJ totiž pokleslo o 64,71 procenta navzdory faceliftu. Zákazníci přitom nejspíše přešli k Mercedesu, neboť pád je spojen rovněž s Audi A8 (-40,86 %) a BMW řady 7 (-50 %). Od bavorské značky jsme sice dostali zcela novou generaci, která nejspíše v příštím roce zamíří výše, nicméně pro letošek bylo její uvádění na trh zoufale pomalé.

Navzdory nebývalému počtu slunečních dnů pak mezi méně úspěšnými letošními vozy najdeme řadu kabrioletů, a sice konkrétně Audi A3 Cabrio (-50 %), Opel Cascada (-47,06 %) a BMW 6 Cabrio (-44,44 %). Často objevující se značkou je také Citroën, přičemž je de facto jedno, zda se jedná o běžné modely jako C4 (-46,33 %) a C5 (-43,66 %) nebo ty luxusní, mezi něž patří DS 4 (-53,66 %). Zapomínat pak nesmíme ani na Škodu Roomster (-43,25 %), kde se ovšem takový stav dal očekávat víceméně již od dubna, kdy došlo k ukončení výroby. Další výsledky najdete níže v tabulce.

20 největších prodejních propadáků roku 2015 v ČR mezi modely

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 5 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 03Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 6 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 04

Největší prodejní nárůsty mezi značkami

Pokud se soustřeďujeme na meziroční procentní změny, je nejúspěšnější značkou letošního roku se Lamborghini, které prodalo 15 aut. To možná na první pohled není mnoho, nicméně ve srovnání s loňskými šesti exempláři jde o 150procentní nárůst. Pokud si navíc uvědomíme cenu vozů, je logické, že i tak malé množství přineslo do firemní kasy slušnou sumu. Obdobně je pak na tom Rolls-Royce, který figuruje na druhém místě s 13 registracemi, což představuje meziroční 116,67procentní růst. Na pódium se pak vešel ještě Cadillac, u kterého evidujeme 15 prodaných vozů a tedy skok vůči loňsku o 114,29 %.

Ani další příčky nepatří zrovna mainstreamovým automobilkám, neboť čtvrtý je Smart (+111,9 %) a páté Mini (+105,46 %). Této značce se navíc povedlo prodat do konce listopadu již 602 vozů, což je na tuzemské poměry slušný počet. Klobouk je ovšem třeba smeknout před Ferrari, které dosáhlo 59 registrací, tedy dvojnásobného počtu (konkrétně je nárůst 103,45procentní) vůči loňsku. Na sedmém místě pak najdeme Jeep, který je první značkou, jejíž růst nebyl více než stoprocentní (+95,76), nicméně 924 prodaných vozů je nemalý posun.

Další značky z nejlepší desítky najdete v níže přiložené tabulce, pročež jen dodáme, že ze tří kusově nejúspěšnějších automobilek na českém trhu byl nejlepší Volkswagen, jehož růst byl ve srovnání s loňskem 32,08procentní. Škoda si polepšila o 27,55 %, třetí Hyundai na tom ovšem zrovna působivě není - jeho 3,18procentní růst jsme již zmiňovali.

10 největších prodejních nárůstů roku 2015 v ČR mezi značkami

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 7 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 02

Největší prodejní nárůsty mezi modely

Králem mezi jednotlivými modely se stává Smart ForFour, jemuž k vítězství stačilo 27 prodaných vozů. To představuje nárůst o nemalých 2 600 procent, neboť loni byl registrován pouze jeden exemplář. O trochu relevantnější jsou již statistiky u druhého Jeepu Renegade (+1 995,65 %), který namísto 23 vozů prodal 482 aut. Zajímavá je také třetí příčka, kde najdeme BMW 2 Active Tourer (+636 %), zde je ovšem - stejně jako u řady dalších modelů v tomto přehledu - klíčové, že se nic takového, ani v předchozí generaci, loni na českém trhu neprodávalo.

U bavorské značky ještě chvíli zůstaneme, přeci jen má ve sledované dvacítce modelů více. Většímu zájmu zákazníků než v loňském roce se přitom ještě dále těšilo BMW X6 (+344,85 %) a i8 (+260 %). Tedy opětovně vozy, jež nemají s kořeny značky zrovna mnoho společného.

Celou podobu nejlepší dvacítky vám opět vykreslí tabulka, přičemž všímat si lze kde čeho od Alfy 4C přes Nissan GT-R až třeba po Renault Espace.

20 největších prodejních nárůstů roku 2015 v ČR mezi modely

Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 8 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 05Největší prodejní propadáky roku 2015: tato auta chtěl málokdo - 9 - Propad rust prodeju CR 2015 tab 06

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.